توافق هند و چین بر سر کاهش تنش‌های مرزی

هند از توافق با طرف چینی بر سر کاهش تنش‌های مرزی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از نشست وزرای دفاع هند و چین، هند امروز شنبه اعلام کرد با طرف چینی بر سر کاهش تنش‌های جاری در مرز‌های مورد اختلاف به توافق رسیده است.

در بیانیه صادر شده از سوی وزارت دفاع هند آمده است: دو کشور توافق کردند که شایسته نیست هیچ کدام از طرفین، اقدامی را انجام دهد که سبب پیچیده شدن اوضاع در مناطق مرزی گردد.

گفتنی است که دو کشور پس از وقوع درگیری‌ها در ماه ژوئن که به کشته شدن ۲۰ سرباز هندی منجر شد، نیرو‌های بیشتری را در مرز‌ها مستقر کرده بودند.

هند، طرف چینی را متهم کرده بود که توافق‌های دوجانبه را از طریق جلوبردن نیروهایش از خط کنترل نقض می‌کند. خط کنترل، خط مرزی کنونی در منطقه لداخ است که با برف پوشیده شده است.

از سوی دیگر نیز چین، هند را به عبور از خط کنترل در پایان ماه گذشته میلادی متهم کرد. سخنگوی سفارت چین در دهلی نو گفت: این گام، حاکمیت چین را بطور کل نقض کرده است.

دو کشور بار‌ها اعلام کرده بودند تمایل دارند مذاکراتی را برای حل بحران به اجرا در آوردند؛ همچنانکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد حل درگیری‌ها میان دو طرف را داده بود و آن را «بی نهایت پیچیده» توصیف کرده بود.

دونالد ترامپ گفته بود: این تنش‌ها بسیار ناخوشایند است. اگر بتوانیم برای حل این مناقشه کاری بکنیم، کمک خواهیم کرد. ما با هر دو کشور در این باره صحبت خواهیم کرد. ما آماده ایم تا به چین و هند کمک کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئن و همزمان با تشدید درگیری‌های خونین میان ارتش هند و چین برای اولین بار پیشنهاد کرد تا به عنوان واسطه برای حل اختلافات دو کشور وارد عمل شود. پیشنهاد میانجیگری که البته از سوی دو کشور بی پاسخ گذاشته شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار