در پی آغاز آب گیری سد النهضه، دولت آمریکا ۱۰۰ میلیون دلار از کمک‌های خود به اتیوپی را قطع خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، در پی تصمیم مقامات اتیوپی برای آب گیری سد النهضه (که بر سر آن میان مصر و اتیوپی و سودان اختلافات وجود دارد)، دولت آمریکا ۱۰۰ میلیون دلار از کمک‌های خود را به اتیوپی قطع می‌کند.
 
یک منبع در کنگره آمریکا روز چهارشنبه (به وقت محلی) با ارسال ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفت: دولت تصمیم به کاهش کمک‌ها گرفته است و تا ۱۰۰ میلیون دلار تحت تأثیر (این تصمیم) قرار خواهد گرفت که از جمله آن، ۲۶ میلیون دلاری است که تا پایان سال مالی (مهلت آن) منقضی خواهد شد.
 
این منبع گفت این کمک‌ها مرتبط با امور غذایی، امنیت مرزی، رقابت‌های سیاسی است و تأثیری بر کمک‌های مالی به پروژه‌های مرتبط با «اچ آی وی» یا ایدز، مهاجرت، کمک به پناهندگان و برنامه غذا در برابر صلح نخواهد داشت.
 
همچنین رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد تصمیم توقف مقدار خاصی از کمک‌های مالی به اتیوپی به خاطر نگرانی‌های واشنگتن از تصمیم یکجانبه اتیوپی برای آب گیری سد النهضه پیش از دستیابی به یک توافق با کشور‌های دیگر است.
 
این مقام به خبرگزاری رویترز گفت: آمریکا بار‌ها پیشتر اعلام کرده بود نگران شروع پر کردن سد بزرگ رنساس اتیوپی (یا همان سد النهضه) پیش از آن است که اقدامات ایمنی اجرایی شود.
 
همچنین خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز با بازتاب این خبر نوشت: این، یک نمونه از دخالت‌های مستقیم ترامپ در خصوص یک مسأله در آفریقاست؛ قاره‌ای که او به عنوان رئیس جمهور به آنجا سفر نیز نکرده و حتی به ندرت به آنجا اشاره کرده است.
 
آسوشیتد پرس همچنین به نقل از یکی از سخنگو‌های وزارت خارجه آمریکا نوشته: این تصمیم از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و طبق سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اتخاذ شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار