فوق تخصص و جراح چشم گفت: معاینه با دقت و تشخیص سریع بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس از نابینایی جلوگیری می‌کند.

علی شهبازی، فوق تخصص و جراح چشم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس بافتی پشت عدسی، ضایعاتی در شبکیه و مایع زجاجیه چشم نوزاد پدید می‌آید.

شهبازی ادامه داد: مرحله فعال بیماری بین ۴ تا ۶ هفته بعد از تولد شروع می‌شود و اولین علامت بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس، واریس عروق شبکیه چشم است.

شهبازی گفت: افزایش عروق غیرطبیعی شبکیه چشم سبب تهاجم عروق به داخل چشم و آسیب جدی به شبکیه و نفوذ این عروق به مایع زجاجیه چشم می‌شود.

شهبازی افزود: در مرحله برگشت این بیماری، بعد از چند هفته با معاینه چشم نوزاد علائمی از پیشرفت بیماری دیده نمی‌شود و درجاتی از بینایی نوزاد باقی می‌ماند، اما در جریان توقف بیماری ضایعات، عروق و بافتی در شبکیه ایجاد می‌شود که طبیعی نیست.

شهبازی با اشاره به رابطه بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس با غلظت اکسیژن بیان کرد: غلظت اکسیژن بالا شانس این بیماری را افزایش می‌دهد و با توجه به نیاز نوزاد نارس به اکسیژن، باید اکسیژن به میزان مشخص برای او تنظیم شود.

او بیان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده اکسیژن بی خطر ۴۰ درصد است، اگر زمان اکسیژن رسانی به نوزاد طولانی شود، احتمال ابتلا به این بیماری در او افزایش می‌یابد.

شهبازی گفت: میزان نارس بودن و وزن پایین نوزاد نیز در ابتلا به بیماری رتینوپاتی نوزادان نارس موثر است، نوزادانی که درهفته ۲۶ تا ۳۱ بارداری و با وزن ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم متولد می‌شوند و در انکیباتور نگهداری می‌شوند، باید به دقت با دستگاه مخصوص معاینه شوند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.