اجرای دو طرح واکسیناسیون دامی در سقز

رئیس شبکه دامپزشکی سقز از پایان عملیات مایه کوبی رایگان دام و آغاز واکسیناسیون رایگان گاو و گوساله در شهرستان سقز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، علی بابائیان رئیس شبکه دامپزشکی سقز از پایان عملیات مایه کوبی رایگان بروسلوز بره و بزغاله و نشخوارکنندگان کوچک (ppr) و آغاز واکسیناسیون رایگان بروسلوز گاو و گوساله با مشارکت اکیپ‌های دامپزشکی بخش دولتی و غیر دولتی در سقز خبر داد.

رئیس شبکه دامپزشکی سقز افزود:در عملیات مایه کوبی که از ۳۱ خردادماه آغاز شد ۱۰۱ هزار و ۸۴۱ راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) به صورت کاملا رایگان واکسینه شد.

بابائیان افزود: همچنین از این تعداد دام ۶۶ هزار و ۶۹۴ بره و بزغاله علیه بیماری تب مالت به صورت رایگان واکسینه شدند.

او یادآور شد: طاعون نشخوارکنندگان، یک بیماری ویروسی بسیار مسری و کشنده است که گوسفند و بز به آن مبتلا می‌شوند و از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفس و سرفه، ذات الریه، التهاب روده‌ها و اسهال است.

بابائیان ادامه داد: رعایت اصول قرنطینه بهداشتی، جابجا نکردن دام‌ها قبل از واکسیناسیون توسط دامداران و گزارش سریع و به موقع در صورت مشاهده علایم هرگونه بیماری به مراکز دامپزشکی برای کنترل ضربتی بیماری می‌تواند در پیشگیری از شیوع آن موثر باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی سقز همچنین از واکسیناسیون رایگان بروسلوز گاو و گوساله در قالب بخش دولتی از ۱۱ شهریور ماه سالجاری به مدت ۳۲ خبر داد.

بابائیان افزود: در این طرح نسبت به پوشش مناسب واکسیناسیون دامی در مناطق پرخطر چون؛ اطراف بازار دام، کشتارگاه‌ها و روستا‌های مجاور سایر استان‌ها (آذربایجان غربی و شرقی)، واحد‌های گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی، کانون‌های مشکوک و مثبت موارد انسانی و دامی با شعاع ۳ و ۵ کیلومتری و نقاط صفر مرزی و با مراقبت فعال اقدام خواهد شد.

او تصریح کرد:واکسیناسیون فراگیر، آموزش و ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت‌های دامی است و در این زمینه طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز گاوی همزمان در سطح استان آغاز شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی سقز یادآور شد: بیماری بروسلوز به دلیل ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است و علاوه بر بعد اقتصادی از نظر اینکه بیماری مشترک بین انسان و دام بوده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار