نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: اشتغال مهندسان کشاورزی یکی از دغدغه‌های اصلی است و باید افراد را به سمت تولید محصولات کشاورزی هدایت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ذبیح اله اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از کارشناسان آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در بحث کشت‌های جایگزین ما می‌توانیم محصولات دیگری را مثل انگور، زیتون، انجیر و زعفران و محصولات دیگر که سازمان جهاد کشاورزی برنامه آن را انجام داده است، در کنار محصولاتی که اکنون کاشته می‌شود، داشته باشیم  و  اکنون محصول زعفران در منطقه اسفندقه کاشته شده است.

او افزود: تغییر الگوی کشت باید کارشناسی شده باشد و کار به صورت اصولی و منطقی انجام شود.

اعظمی تصریح کرد: اشتغال مهندسان کشاورزی یکی دغدغه‌های اصلی ما و سازمان جهاد کشاورزی کشور است و همه می‌دانند که سازمان جهاد کشاورزی ظرفیت محدودی دارد و بهترین کار این است که افراد را به سمت تولید محصولات کشاورزی هدایت کنیم، قطعا اگر یک مهندس کشاورزی یک سردخانه راه اندازی کند، زودتر اهمیت بسته بندی را درک می‌کند.

او با اشاره به صحبت‌های یکی از سفرای وزرات خارجه در بحث صادرات محصولات کشاورزی بیان کرد: اگر استاندارد‌های اروپایی را برای محصولات کشاورزی رعایت کنیم، هر محصولی که استاندارد اروپایی را کسب کند، می‌تواند برای سراسر دنیا مشتری داشته باشد که در جنوب هنوز برای رسیدن به این استاندارد‌ها زمان لازم است.

نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از بحث‌هایی که در کمیسیون کشاورزی بحث شد، این است که کمیسیون منابع طبیعی و محیط زیست از کمیسیون کشاورزی جدا شود.

سعید برخوری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه پنج مرکز حمل و نقل بار در جیرفت مشخص شده است، گفت: دو مرکز به مرحله دریافت تسهیلات رسیدند و سه مرکز آن در مرحله واگذاری زمین قرار دارند و این کار‌ها زمان بر است. 

 او به انجام  اقدامات در پنج شهرستان دیگر نیز پرداخت. 

برخوری با اشاره به  اینکه در بحث بسته بندی محصولات کشاورزی مشکل داریم، بیان کرد: پارسال در جشنواره خرما نمایشگاهی از محصول خرما و بسته بندی آن داشتیم. 

برخوری با اشاره به اینکه کرونا شرایط خطرناکی برای کشاورزی و دیگر مشاغل در جنوب ایجاد کرده است، تصریح کرد: در کشاورزی چاره‌ای جز تولید نداریم و خرما کلوته جنوب کرمان بسیار عالی است که اگر بحث کرونا نبود، صادرات خرمای این منطقه به این شکل نبود.

او در بحث کشت جایگزین و تغییر الگوی کشت با بیان اینکه تغییر الگوی کشت با اجبار پیش نمی‌رود، گفت: انواع ملون ها، چای ترش، چغندر و چندین محصول دیگر در جنوب کشت شده است؛ اما کشت‌های جایگزین هیچ کدام توانایی رقابت با تولید سیب زمینی، پیاز و گوجه را ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: پارسال در بحث بسته بندی، چند جشنواره برگزار کردیم و هدف معرفی و بسته بندی محصولات بود و  امسال هم قرار بود جشنواره حنا و کنجد را داشته باشیم که به خاطر شرایط کرونا انجام نشد.

او تصریح کرد: متاسفانه صنایع تبدیلی همراه با کشاورزی رشد نکرده است و محصول کشاورزی باید بسته بندی و ارسال شود که بخش خصوصی و صنعت و معدن باید پای کار باشند.

برخوری با بیان اینکه برای ورود سرمایه گذار به منطقه، باید زیر ساخت داشته باشیم که متاسفانه زیرساخت‌های لازم را نداریم، بیان کرد: یکی از کار‌هایی که لازم است پیگیری شود، بحث فرودگاه است. 

 او مشکل عمده دیگر بخش کشاورزی را  نبود زیر ساخت ریل عنوان کرد.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار