رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: مشمشه، به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان تهدیدی جدی برای پرورش دهندگان اسب است.

مهدی بماندشتی، رئیس شبکه دامپزشکی فهرج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، با اعلام اینکه مشمشه، به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است بیشتر در تک سمیان به ویژه اسب مشاهده  و تهدیدی جدی برای پرورش دهندگان این حیوان است، گفت: مشمشه نوعی بیماری نادر و کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.

او افزود: شبکه دامپزشکی فهرج هر ۶ ماه یکبار نسبت به خونگیری جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند اقدام و چنانچه مورد مثبتی تشخیص داده شود نسبت به معدوم سازی دام اقدام می‌کنند.

بماندشتی با اشاره به اینکه اسب‌ها، قاطر و الاغ از گونه‌های معمول درگیر هستند،بیان کرد: حیواناتی که تغذیه بدی دارند و یا در جای نامناسب نگهداری می‌شوند حساسیت بیشتری در ابتلا به این بیماری دارند

اواظهار کرد: در صورت تماس انسان با اسب و یا سایر تک سمیان بیمار، انتقال این بیماری به انسان بسیار زیاد است و این سرایت از طریق ترشحات چرکی بینی و زخم‌های جلدی دام بیمار به انسان صورت می‌گیرد.

بماندشتی با اعلام اینکه تب، سرفه، ترشح چرک از بینی و زخم مخاط بینی از جمله علائم آشکار این بیماری در دام است ،گفت: رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هر گونه تردد غیرمجاز دام از مهمترین روش‌ها برای مهار این بیماری است.

او افزود: عامل این بیماری به سهولت با نور، حرارت و ضدعفونی کننده‌های معمولی از بین می‌رود و در محیط آلوده بیش از ۶ هفته باقی نمی‌ماند.

بماندشتی افزود: هیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیماری مشمشه به بازار عرضه نشده است لذا مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری خونگیری ،شناسایی و حذف حیوانات آلوده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار