مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان کرمانشاه، گفت : برای تکمیل نهایی و بهره‌برداری از این سایت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز کرمانشاه؛ فریدون یاوری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان کرمانشاه هزینه شده است، گفت : آماده واگذاری این سایت به بخش خصوصی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه هستیم.

او گفت : بخش خصوصی می‌تواند با تکمیل این سایت و بهره‌برداری از آن از محل درآمد سایت هزینه‌های خود را جبران کند.

او افزود: پس از تکمیل ساختمان این سایت قرار است امکانات و تجهیزات موردنیاز از جمله چند دستگاه تلسکوپ در آن مستقر شود و همچنین کتابخانه و استراحتگاه نیز در سایت راه‌اندازی گردد.

یاوری سایت پرنده‌نگاری تالاب هشیلان را مکان مناسبی برای کار‌های مطالعاتی، پژوهشی و همچنین تفریحی و سرگرمی دانست و افزود: هرکسی به تناسب نیاز خود می‌تواند از این سایت استفاده کند.

او با بیان اینکه تعدادی پرنده در این سایت مستقر و تعدادی نیز به تالاب مهاجرت می‌کنند، گفت: محققان محیط زیست می‌توانند در این سایت اقدام به بررسی رفتار پرندگان کنند و علاقمندان محیط زیست نیز از طبیعت و حضور پرندگان در آن دیدن کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه از تالاب هشیلان به عنوان تالابی منحصر به فرد در کشور نام برد و ادامه داد: این تالاب محل زمستان‌گذاری پرندگان مهاجر است و همچنین گونه‌های گیاهی و جانوری خاص خود را دارد.

یاوری در مورد کارکرد‌های تالاب به محل تغذیه آب زیرزمینی، جلوگیری از ایجاد سیل، وابستگی جوامع محلی، ارزش‌های اکولوژیکی، تفریحی و زیباشناختی نام برد و افزود: این تالاب یکی از نقاط گردشگری مهم در غرب کشور است.

او در مورد وضعیت فعلی تالاب هشیلان گفت: باوجود تهدید‌هایی مانند خشکسالی، برداشت بی رویه آب از طریق حفر چاه‌های غیرمجاز، خوشبختانه اکنون وضعیت تالاب از نظر میزان آب موجود در آن خوب و قابل قبول است.

او به تصویب مصوبه انسداد چاه‌های غیرمجاز در کارگروه سازگاری با کم آبی استان اشاره کرد و گفت: انسداد چاه‌های غیرمجاز که از سوی شرکت آب منطقه‌ای آغاز شده گام خیلی خوبی برای مدیریت آب در استان است.

او ادامه داد: تالاب هشیلان چند سال گذشته به طور کامل خشک شد و از طریق تانکر به آن آبرسانی می‌کردیم و گونه‌های جانوری آن را حفظ نمودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش برداشت بی رویه از رودخانه‌ها را یکی از تهدیدات زیست محیطی استان دانست و گفت: شرکت آب منطقه‌ای باید حقابه زیست محیطی رودخانه‌ها را اختصاص دهد که خوشبختانه اکنون این اقدام انجام می‌شود و انتظار داریم که آب منطقه‌ای تمرکز خاصی روی این قضیه داشته باشد.

یاوری افزود: براثر برداشت بی رویه از آب رودخانه در سال‌های گذشته شاهد تلف شدن تعدادی ماهی در استان شدیم و این روند در صورت عدم مدیریت می‌تواند محیط زیست را با تهدید جدی مواجه کند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.