دور نگهداشتن مردم از بیمارستان‌ها در بحران کرونا، کلید موفقیت مدیریت و کنترل این بیماری است.

دور نگهداشتن مردم از بیمارستان‌ها کلید مدیریت کرونابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: استان فارس بیشتر از بقیه استان‌های کشور از پس بحران کرونا برآمده است.

رضا ملک زاده افزود: در شیراز با برپایی مراکز ۱۶ ساعته و انجام غربالگری بسیار، موفقیت بسیاری به دست آورده است.
 
او، نظم عمومی را عامل کنترل بسیار خوب بیماری کووید۱۹ در کشور برشمرد و اعلام کرد: تاکنون ۲۶ واکسن در مطالعات بالینی در دنیا در حال آزمایش بوده و ۴ واکسن دیگر نیز در حال پیگیری و مطالعات اولیه هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ارتباط با حاصل پژوهش برخی از دانشمندان جهان در مورد دلیل پیدایش بیماری کووید ۱۹ عنوان کرد: دانشمندان بر این عقیده اند که دو عامل تجارت حیوانات وحشی در دنیا و تخریب جنگل‌ها موجب شیوع کروناویروس شده و با کاهش تنوع زیستی، جلوگیری از جنگل زدایی و توقف تجارت حیوانات وحشی در دنیا می‌توان از تکرار شیوع چنین بیماری‌هایی پیشگیری کرد.
 
بررسی مطالعه‌های آزمایشگاهی بر روی دارو‌های مجوزدار برای یافتن دارو و درمان کووید۱۹، بررسی آستانه ایمنی در جمعیت‌های مختلف جهان، بررسی دیدگاه‌های دانشمندان جهان درباره ماندگاری این بحران و ارزیابی مرگ و میر بیماران کووید۱۹ در بیمارستان‌ها از دیگر محور‌های این نشست بود.

ملک زاده با تاکید بر اینکه باید بیماران را از ترس ناشی از پاندمی محافظت کنیم، به ارایه گزارشی از تاثیر پاندمی کووید۱۹ بر مرگ‌های ناشی از ناراحتی قلبی پرداخت و با بیان اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، افزود: بیش از ۴ هزار پروژه تحقیقاتی در مورد بیماری کووید۱۹، از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار گرفته اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اپیدمی کووید۱۹ و پرداختن به موضوع «شبه علم» و مبارزه با آن، از مسوولان دانشگاه خواست تا فرصت فعالیت به افراد غیرمتخصص که حتی سابقه تحقیق و درمان ندارند و به تجویز دارو و درمان مبتلایان به کروناویروس می‌پردازند، ندهند و با آنان مقابله کنند.

تاکید بر تقویت حوزه پژوهش و تاثیر تحقیقات محققان دانشگاه‌ها در بحران کرونا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست هم اندیشی با سرپرست و مدیران معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر تقویت حوزه پژوهش و تاثیر تحقیقات محققان، اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در بحران کرونا تاکید شد.

ملک زاده افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یک دانشگاه مادر، از دیرباز با بهترین دانشگاه‌های کشور در رقابت است.

او، خواستار عزم جدی تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تقویت حوزه پژوهش و تولید محصولات موردنیاز مرتبط با بیماری کووید۱۹ شد و تاکید کرد: لازم است که با همکاری بین بخشی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، برای ارتقای حوزه پژوهش به ویژه در بحران کرونا تلاش شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه فارس تنها استانی است که از لحاظ ظرفیت، توانمندی، تجهیزات و امکانات در بین مراکز تحقیقاتی کشور شاخص است، افزود: اکنون باید با تقویت زیرساخت‌ها و حمایت از اساتید، محققان و جوانان خلاق، رسیدگی و انجام طرح‌ها و پژوهش‌های موردنیاز و مرتبط با کرونا در اولویت دستور کار قرار گیرد.

ملک زاده با بیان اینکه ۸۳ درصد از علت مرگ، بیماری و ناتوانی در افراد، سرطان‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی است، از برای پیشگیری و کاهش مرگ ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی نیز محققان دانشگاه خواست تا با تلاش و پرداختن در این حوزه، جامعه را از این آسیب جدی نجات دهند.

در این نشست در مورد طرح‌های تحقیقاتی مربوط به کرونا و فعالیت آزمایشگاه‌ها حتی در رو‌زهای تعطیل، توضیحاتی ارایه و ثبت ۱۴۶ مقاله در بحران کرونا را عامل کسب موفقیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رتبه سوم کشور در میزان مقالات به ثبت رسیده، اعلام شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.