پرسه زنی سنت دیرینه مردم دار العباده یزد دو قرن قدمت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، پرسه زنی یکی از آیین‌های سنتی مردم دارالعباده یزد است که آن را ازنیاکان خود به یادگار دارند و پس از گذشت سال‌ها همچنان پرشور و باشکوه در جای جای استان یزد در روز تاسوعا برپا می‌شود.

آیین پرسه زنی یکی از آیین‌هایی است که با سنت‌های دیرینه مذهبی مردم یزد گره خورده و گفته می‌شود پرسه زنی در صبح روز تاسوعا نزدیک به دو قرن قدمت دارد.

گروه پرسه‌زن شامل چند تن از بزرگان و خادمان حسینی‌است که به‌صورت هیئت‌های عزاداری به‌صورت منظم کوچه به کوچه و خونه به خونه محله‌ها را پرسه زنی می‌کنند، به در منازل رفته و به خواندن اشعاری در رثای امام حسین (ع) و یاران ایشان می‌پردازند.

حرکت دسته‌های سینه زنی به گونه‌ای است که افرادی که در جلو حرکت می‌کنند از اهل سادات هستند و شال سبز بر دوش دارند و یا شال را به دور کمر خود بسته اند.

در پشت سر سادات نیز مردم عامه با شال‌های مشکی حرکت می‌کنند و در آخر بانوان و بچه‌ها همراه آن‌ها هستند.

هر یک از افراد گروه پرسه زنی مسئولیتی را برعهده می‌گیرند به عنوان مثال یک نفر علم بر دوش گرفته و پیشاپیش گروه حرکت می‌کند و دیگری با سمت رهبر گروه که معمولاً از سادات است هیئت را راهبری می‌کند و دیگری سنج می‌کوبد و یکی هم نوحه می‌خواند و فردی نیز مسئول دریافت هدایا و نذورات مردم است.

وقتی گروه پرسه‌زن به در خانه‌ای می‌رسد از میان گروه یک نفر تبار صاحب‌خانه را برمی‌شمارد و برای رفتگان طلب مغفرت می‌کند و صاحب‌خانه نیز که به استقبال آمده مقداری گندم، جو، قند، آجیل و ... را پیشکش می‌کند و جمعیت از آنجا به خانه بعدی حرکت می‌کند.

اگر گروه به خانه‌ای وارد شوند که صاحب‌خانه یا یکی از افراد آن به‌تازگی درگذشته باشد نوای حسین حسین می‌گویند و به‌اصطلاح عوام جوش می‌زنند و پس‌ازآن حلقه وار بر سینه می‌زنند و عزاداری می‌کنند.

البته این گروه از سوگواران در حالی که در مظلومیت امام حسین (ع)، فرزندان و یاران با وفای آن حضرت عزاداری می‌کنند با حرکت در اطراف قبر اموات، خصوصا کسانی که یکسال اخیر درگذشتند یادشان را گرامی می‌دارند.

در پایان این آیین، پرسه زنان با حضور در مساجد و تکایای خود به عزاداری می‌پردازند و خود را برای حضور در مراسم‌های روز عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) آماده می‌کنند.

امسال نیز همزمان با تاسوعای حسینی بر اساس یک سنت دیرینه آیین پرسه‌زنی در مناطق مختلف استان با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.

برگزاری این آیین امسال با توجه به شیوع کرونا ویروس تفاوتی با سال‌های گذشته داشت و موجب شد به صورت مختصر و با رعایت اصول بهداشتی با حضور در گلزار‌های شهدا به یاد اموات و درگذشتگان یکسال اخیر به ذکر فاتحه و سوگواری انجام شود.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.