دسته سقاها یکی از آیین های سنتی مردم استان یزد است که جمعی از نوجوانان یزدی در قالب این آیین به یاد سقای دشت کربلا به تشنگان حسینی آب می‌نوشانند.

دسته سقاها؛ آیینی سنتی به یاد سقای دشت کربلابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، پس از عبور از یازده ماه هجری قمری بالاخره به ماه محرم رسیدیم ماه عزاداری و سوگواری برای سید و سالار شهیدان، ماهی که جایگاه ویژه‌ای در بین یزدی‌ها دارد و این عشق و ارادت و عزادرای خاص  و منحصر بفرد یزدی‌ها باعث شده است تا استان یزد به عنوان حسینیه ایران شناخته شود.

در ماه محرم آیین‌های سنتی زیادی در استان یزد برپا می‌شود از مراسم نخل گردانی و جوش دوره گرفته تا پرسه زنی، جغجغه زنی  و دسته سقا‌ها؛ که هرکدام ریشه در اعتقادات و باور‌های مردم قدیم یزد داشته و هنوز هم برپا می‌شود.

آیین دسته سقا‌ها یکی از آیین‌های قدیمی است که با حضور جمعی از نوجوانانی که به حسین بن علی (ع) و خاندان مطهر او عشق می‌ورزند، تشکیل می‌شود.

دسته سقا‌ها اکثریت از سادات حسینی هستند که لباسی سیاه و گاه سفید بر تن دارند و پارچه‌ای به رنگ قرمز یا سبز بر کمر می‌بندند و مشکی از آب بر دوش می‌کشند.

این گروه از نوجوانان بازو بندی از قرآن کریم به کتف و پارچه سبزی نیز بر بازو پیشانی خود می‌بندند و در صفوف منظم به نوحه‌خوانی  و عزاداری می‌پردازند.

دسته سقا ظرفی مسی را که با پنجه‌ای تمثیلی از دستان بریده حضرت عباس زینت گرفته، در دست می‌گیرند و به یاد سقای دشت کربلا به تشنگان حسینی آب می‌نوشانند.

دسته سقاها، علمی سیاه رنگ با تزئینات اسب بی‌صاحب از حضرت عباس و یا امام حسین (ع) و مشک تیرخورده از دشمن بر دست دارند که این علم در واقع نمایانگر دسته سقاست.

گفته می‌شود از قدیم الایام، والدین با نذر خود مبنی بر بهبود سلامت فرزندان و یا صاحب فرزند شدن، فرزندان خود را به عضویت این دسته در می آورند.

دسته سقا‌ها امروز در مناطق مختلف استان به عزاداری و سیراب کردن تشنگان می‌پردازند.

انتهای پیام/ غ

دسته سقاها؛ آیینی برخواسته از باورهای دینی مردم یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.