مدافع حرمی که امام زاده محمد را خانه امن افراد بی بضاعت کرد.

امام زاده محمد نهاوند حریم  امنیت نیازمندانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،حاج وهاب رضایی مفرد یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و مدافعان حرمی است که هروقت اسم حاج قاسم سلیمانی را بر زبان می‌آورد اشک در چشمانش حلقه می‌زند او حدود یک سال است به عنوان رئیس هیات امنای امام زاده محمد و علی نهاوند انتخاب شد و اقدامات خیلی ارزشمندی را در مدت این یکسال انجام داده است.
کسی نیست در شهر و روستا که حاج وهاب رضایی مفرد را نشناسد و به نیکی از او یاد نکند رزمنده‌ای که ۸ سال به عنوان فرمانده در محور‌های مهم عملیاتی حضور داشته و اولین دیدار وی با شهید حاج قاسم سلیمانی در کانال ماهی و شلمچه بود این فرمانده بعد‌ها چندین مورد با حاج قاسم در نقاط مرزی ملاقات کرد و در سوریه و عراق نیز در کنار این سردار بزرگ بود که به عشق حاج قاسم گروه فرهنگی جهادی حاج قاسم را در آستان این بقعه متبرکه تشکیل داد.

وهاب رضایی مفرد رئیس هیئت‌امنای آستان شاهزاده محمد و علی نهاوند در این خصوص اظهار داشت: نزدیک به یک سال است که به عنوان رئیس هیات امنای امام زاد علی و محمد نهاوند انتخاب شدم در این مدت نزدیک به ۹۰۰مدد جوی واقعی و بی بضاعت و ۱۸۰ خیر شناسایی شده که بیش از ۱۵ میلیارد ریال در قالب ۳۵۰۰ بسته معیشتی ویژه بین آن‌ها توزیع شد.

اوافزود: طرح توسعه آستان شاهزاده محمد و علی باهدف کمک به محرومین نهاوند در راستای غنی شدن برنامه‌های فرهنگ اجتماع و اقتصادی با رعایت قوانین و مقررات و اصل شفاف‌سازی، ایجاد تعامل و همفکری باشخصیت‌های حقیقی و حقوقی، نهادها، ادارات، ائمه جمعه، پرهیز از مسائل جناحی و گروهی و ... اولویت‌های ما جهت خدمت به مردم است.


۵گروه جهادی در حال همکاری با ما هستند

رئیس هیئت امنا آستان امام زاده علی و محمد نهاوند در خصوص روی کرد فعالیت‌های هیاتی و جهادی در این امام زاده بیان کرد: از ابتدای کار با شهدا و خدای خود عهد کردیم که حقوقی بابت این کار دریافت نکنیم و هدفمان خدمت به محرومان با هدف فرهنگی و تمرکز بر نقاط محرم شهر و استفاده از ظرفیت خیران باشد که تا به حال ۵ گروه جهادی به عناوین گروه جهادی شهید امیدی، گروه فرهنگی جهادی شهید سلیمانی، گروه جهادی شهدای رسانه رسانه‌ای گروه فاطمه الزهرا (س) و گروه جهادی سلامت کاران امام رضا (ع) تشکیل شد و با ما در حال همکاری هستند.

فرمانده و مدافع حرم نهاوندی افزود: ازابتدای شروع به کار ما و جهت جلوگیری از سواستفاده و شناسایی محرومان واقعی با کمک گروه‌های جهادی بانک اطلاعات مدد جویان را با همکاری کمیته امداد تشکیل دادیم و گروه تحقیق و پژوهش را نیز فعال کردیم که تا این لحظه نزدیک به ۹۰۰نفر تحت پوشش قرار گرفتند و ۳۵۰ نفر دیگر نیز در مرحله گزینش و شناسایی و راستی آزمایی هستند همچنین شناسایی ۱۸۰ خیر و جذب کمک و مشارکت آن‌ها با استفاده از بانک اطلاعاتی انجام شد.


رضایی مفرد در مورد کمک‌های مؤمنانه در ایام قبل و بعد از کرونا گفت: تاکنون با کمک خیرین و مردم بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ بسته حمایتی هرکدام به ارزش تقریبی ۵۵۰ هزار تومان طی ۷ مرحله به همراه ذبح ۳۰ رأس گوسفند قربانی با بسته‌های ۸۰۰ تا ۱ کیلوگرمی بین نیازمندان توزیع‌شده است.


۱۸۰ هزار ماسک در چند کارگاه جهادی تولید و بین مردم و نیازمندان توزیع شد

اواظهار داشت: در بحث کرونا و کمبودماسک ۴ کارگاه به صورت فعال در امام زاده مساجد و منازل و حتی دانشگاه فعال شدند و حدود ۱۸۰ هزار عدد ماسک تولید کردند که به صورت کاملاً رایگان به همراه ۴۰۰ عدد بسته بهداشتی توزیع شد.


رئیس هیات امنای امام زاد علی و محمد با اشاره به ایام عید ملی و مذهبی گفت: ۴۰۰ عدد بسته میوه ویژه عید نوروز و ۱۶ هزار عدد قرص نان ۸تن برنج ۳۰ راس گوسفند نذری و چندین تن خرما قند و ماکارونی پنیر و پول نقد به نیازمندان داده شد.


رضایی مفرد با اشاره به معضلات اجتماعی و راه اندازی واحد مشاوره‌های حقوقی و قضایی در این امام زاده اظهار داشت:دراین مدت با کمک رایگان قضات و مشاوران ۷۹ مورد ارائه خدمات لازم و رفع مشکل دعاوی و احقاق حق محرومان را داشته ایم.

رئیس هیات امنای امام زاد علی و محمد نهاوند در ادامه گفت و گوی خود با باشگاه خبرنگاران همدان خبر از تملک ۳۲۰ متر از املاک حریم آستان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه امام زاده علی و محمد یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های مقدس نهاوند می‌باشد و سالانه ده‌ها هزار نفر از مناطق مختلف برای زیارت در آن حضور می‌یابند باید به یک مرکز بزرگ فرهنگی تبدیل شود که علاوه بر قابلیت زیارتی خدمات بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی به زائرین ارائه دهد.


سردخانه و زائر سرا از ضروریات امام زاده نهاوند بود

او گفت: برای نگهداری مواد غذایی خریداری و نذری مانند گوشت و میوه نیازمند یک سردخانه بودیم که با کمک یکی از خیران به ارزش ۶۰ میلیون تومان و ظرفیت ۶تن آن را احداث کردیم.

رضایی مفرد با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند یکی از مکان‌های اصلی عبور زائرین کربلاست و مشهد مقدس است بیان کرد: سالانه تعداد زیادی از مردم ایران و عراق برای زیارت عتبات و مشهد مقدس در جاده‌های نهاوند در حال تردد هستند که برای استراحت نیازمند یک مکان می‌باشند و ما تلاش می‌کنیم یک زائرسرا یی را دریکی از مکان‌های جوار آستان مقدس احداث کنیم.

او احداث مرکزی برای دارالشفاء و ارائه خدمات بهداشتی به مردم را یکی دیگر از برنامه‌های هیات امناء برای طرح توسعه این بقعه متبرکه دانست و افزود: با توجه به اینکه تا کنون از سوی بسیج جامعه پزشکی پنج دوره اردوی جهادی پزشکی در آستان برگزار شده و خدمات درمانی به صورت رایگان به حدود ۲ هزار نفر ارائه شده، در طرح توسعه «حرم به حرم» به دنبال آن هستیم یک مرکز درمانی و دارالشفاء با امکانات لازم راه‌اندازی نمائیم که خدمات آن برای عموم مردم و به ویژه برای بیماران کم‌بضاعت باشد البته در مدت کرونا با کمک پزشکان خیر ۷۰ مورد ویزیت در خانه انجام شده است.


رئیس هیات امنا آستان مقدس امامزاده محمد و علی (ع) شهرستان نهاوند احداث مجتمع فرهنگی و آموزشی را از دیگر برنامه‌های بلندمدت آستان مقدس ذکر کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی از مدرسان و دبیران برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و کنکور اعلام آمادگی کرده و تا قبل از کلاس‌هایی نیز برگزار شده لذا در نظر است مجتمع فرهنگی و آموزشی برای آموزش دانش‌آموزان مناطق محروم شهرستان راه اندازی کنیم.


لازم به یاد آوری است امامزاده محمد و علی (ع) از اماکن متبرکه و مقدس شهرستان از دیر باز تا الان است که مورد احترام اهالی شهرستان قرار دارد، این امامزاده‌ها که دو برادرند از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند و مردم از گذشته‌های دور آن را ملجا و پناه خود برای برآوردن شفا و نیازشان می‌دانستند.

در این مکان ۶۰ شهید والامقام مربوط به انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و شهید ترور مدفون هستند، طی سال‌های اخیر این حرم تغییرات زیادی در مقایسه با گذشته داشته و به یکی از باشکوه‌ترین زیارتگاه‌های سطح استان تبدیل شده است.

انتهای پیام/س
گزارش از علی سهرابی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.