رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه فلامینگو مهاجر در تالاب بین المللی کانی برازان فرود آمدند.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه فلامینگو در طی هفته اخیر در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان فرود آمدند و در این تالاب سکنی گزیده اند.

این مقام مسئول در مهاباد با اعلام اینکه این تعداد فلامینگو به دلیل شرایط بسیار مستعد تغذیه‌ای و امنیت خوبی که بر فضای این تالاب حاکم است وارد این تالاب شده اند، افزود: این شرایط مناسب باعث شده تا تالاب کانی برازان مهاباد به یکی از زیستگاه‌های اصلی فلامینگو‌ها در آذربایجان غربی مبدل شود به طوری که این پرندگان پس از ورود و سکنی گزیدن در این تالاب اقدام به جوجه آوری کنند.


بیشتر بخوانید


سخنور اذعان کرد: این تالاب که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می‌شود تقریبا در تمامی فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می‌دهد و این امر از منحصر به فردترین ویژگی‌های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب‌های موجود متمایز می‌سازد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت آبی تالاب بین‌المللی کانی‌برازان نیز خاطر نشان کرد: با توجه به خنک شدن هوا و کاهش تبخیر آب، هم‌اکنون آب این تالاب از وضعیت مطلوبی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی شاهد حضور پرندگان مهاجر بیشتری در این تالاب باشیم.

سخنور با بیان اینکه موسیقی طبیعت این روز‌ها در نخستین سایت پرنده نگری کشور با صدای جوجه‌های تازه سر از تخم درآورده بلندتر از همیشه به گوش می‌رسد، بیان کرد: هم‌اکنون علاوه بر فلامینگو‌های مهاجر هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی از جمله چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز در این تالاب زیست می‌کنند.

فلامینگو پرنده‌ای است با پا‌های دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتیمتر تا ۱ ٫ ۵ متر بلندی دارد.

بیش از هزار و ۵۰۰ فلامینگو مهمان کانی برازان شدند

بیش از هزار و ۵۰۰ فلامینگو مهمان کانی برازان شدند

در پرواز، بال‌ها و گردن این پرنده کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بالهایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.