مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۵۰ کیلومتر از قنوات این استان در دولت تدبیر و امید به منظور استفاده بهینه از منابع آبی مرمت و بازسازی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، جعفر زربافتی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان  اظهارداشت: ۴۰۸ میلیارد ریال اعتبار در این مدت توسط دولت صرف مرمت و بازسازی قنوات سیستان و بلوچستان شد.

او با بیان اینکه سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد، گفت: با مرمت و بازسازی قنوات در استان شاهد بهبود سطح زیر کشت در سطح هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه بودیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: هم‌اینک یکهزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در این استان وجود دارد که بیشترین آنها در شهرستان‌های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر قرار دارد.

او  با بیان اینکه با صرفه‌ترین، منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه استحصال آب، قنات است و همین موضوع ضرورت تامین اعتبار برای طرح‌های مرمت و بازسازی قنات را دوچندان می‌کند، اظهارداشت: عملیات مرمت و بهسازی قنوات انجام شده در خاش شامل کول گذاری، ریزش برداری، سنگ بند سیمان، طوقه چینی، بغل بری، تغییر مسیر و پوشش بتنی مظهر قنات بوده است.

زربافتی خاطرنشان کرد: قنات سرمایه ملی و میراث گران‎‎بهای پیشینیان ماست و بالا بودن شمار قنات ها در سیستان و بلوچستان از جمله نکاتی است که به احیا، مرمت و بازسازی قنات اهمیت مضاعف بخشیده است.

او  از اجرای ۲۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر سیستم نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان از سال ۹۲ تاکنون خبر داد و افزود: سال ۹۲ سیستم نوین آبیاری تنها در ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرایی شده بود که هم‌اینک با عنایت دولتمردان به ۴۰ هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش یافته است.

مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان در این مدت ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

او  تصریح کرد: اجرای این سطح از سیستم نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان توسط دولت تدبیر و امید صرفه جویی ۲۵۰ میلیون متر معکب آب در بخش کشاورزی استان به همراه داشته است.

سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوای مرطوب و گرم به ویژه در قسمت جنوب بیشترین میزان تولید میوه های گرمسیری از جمله موز، انبه، گوواوا، پاپایا و نارگیل را به خود اختصاص داده که علاوه بر ارزش غذایی ارزش دارویی خاصی نیز دارند.

این استان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.

مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوههای بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلاتهای مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است.

در این راستا استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی کشور بحساب می آید به طوری در تمامی فصول سال امکان کشت انواع محصولات در آن وجود دارد.

آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده به طوری که هم اینک از ۸۰ هزارهکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.