رئیس انجمن حمایت از بیماران سی. اف در خراسان رضوی گفت: هم اکنون حدود ۳۰۰ بیمار سی. اف که بیشتر آنان کودک هستند در استان شناسایی شده و زیر پوشش خدمات و حمایت‌های این انجمن قرار گرفته اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حمید رضا کیانی فر رئیس انجمن حمایت از بیماران سی. اف در خراسان رضوی گفت: در حال حاضر خانواده‌های کودکان مبتلا به سی. اف برای تامین و تهیه دارو‌های فرزندانشان با چالش‌های مختلفی به لحاظ کمیابی و چند برابر شدن قیمت آن مواجه هستند.

او افزود: سی. اف یکی از شایعترین بیماری‌های ارثی و ژنتیکی است که در همه کشور‌های دنیا وجود دارد و ازدواج‌های فامیلی نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارد.

این پزشک فوق تخصص گوارش کودکان ادامه داد: بیماران سی. اف از اوایل شیرخوارگی دچار درگیری تنفسی و عفونت ریه می‌شوند و همچنین رشد آن‌ها به خاطر اختلال در آنزیم‌های لوزالعمده مختل می‌شود.

کیانی فر بیان کرد: کم وزنی، کم خونی، تعرق زیاد و اختلال کم آبی از دیگر علایم بیماران سی. اف است.

او تصریح کرد: داروی "پانکراتین" با نام تجاری "کرئون" را یکی از دارو‌های مهم بیماران سی. اف است. این دارو که یک نوع آنزیم است برای این بیماران حیاتی و باعث هضم چربی و وزن گیری و رشد کودکان مبتلا می‌شود و اگر استفاده نشود، رشد کودکان مبتلا مختل خواهد شد.

بیشتر بخوانید


رئیس انجمن حمایت از بیماران سی. اف در استان خراسان رضوی تاکید کرد: مشابه خارجی این دارو در کشور وجود ندارد و داروی ایرانی که به صورت قرص موجود است عملکرد دیگری دارد.

کیانی فر اظهار کرد: اگرچه از پارسال بسته حمایت دارو و درمان توسط وزارت بهداشت کمک موثری برای کاهش هزینه درمان این بیماران بوده است، اما اکنون افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها و شرایط کرونایی باعث کمیابی و چند برابر شدن قیمت داروی کرئون شده است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سی. اف در خراسان رضوی گفت: قیمت این دارو از صد تا ۲۰۰ هزار تومان به بیش از ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و البته این فقط هزینه یک قلم از دارو‌های مختلفی است که این بیماران مصرف می‌کنند.

او افزود: گروه "راه سلامتی» و گروه مهر مولانا " سالهاست که از این کودکان مبتلا حمایت کرده اند، اما وقتی دارو کمیاب و نایاب باشد از دست خیران نیز کاری بر نخواهد آمد.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.