به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، انور اسماعیلی مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان در جمع خبرنگاران، با اشاره به اقدامات سازمان بیمه سلامت در زمان همهگیری ویروس کرونا، اظهار کرد: از اوایل شیوع کرونا تاکنون حدود ۴۸ هزار کردستانی بیمه شده اند.
او افزود: ارزیابی وسع متقاضیان بیمه رایگان بر اساس مقررات در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان ۳۰ روز زمان لازم دارد، در بیمار کرونایی دوره بستری برخی ۶ الی ۱۴ روز و حتی کوتاهتر از زمان ارزیابی وسع بود لذا حمایت و صیانت مالی نصیب بیمار نمیشد، از طرفی بیمار خود را قبل از بیماری بیمه نکرده بود پس بیمه سلامت باید بین شرایط خاص کشور و رابطه با اپیدمی کووید-۱۹ و قوانین و خط قرمز بیمه، راهی را انتخاب میکرد.
مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان، ادامه داد: ما با اتخاذ تمهیداتی ویژه در کوتاه کردن زمان، ارزیابی وسع فرد مورد نظر و با کمک وزارت رفاه (رساندن آن به یک روز) شرایط خاص را انتخاب کردیم.
اسماعیلی ذکر کرد: برای این مهم به راهکار قانونی، هر فردی که با تشخیص کرونا بر روی تخت بیمارستان بستری میشد، بیمه کردیم؛ درواقع با این کار خط قرمز سازمان در بیمه کردن افراد از بین نرفت بلکه زمان ارزیابی وسع تغییر پیدا کرد.
او با اشاره به ضرورت همدلی میان آحاد جامعه و ایجاد آرامش درشرایط فعلی، افزود: جدیت و قاطعیت در امور درکنار آرامش و کاهش استرس از مسائل ضروری و مورد توجه درحوزه سلامت است.
مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان، بیان کرد: اطلاع رسانی و آموزش به مردم در خصوص بیماری کرونا نیز مورد اهمیت است که سازمان بیمه سلامت دراین خصوص اقداماتی انجام داده است.
اسماعیلی با بیان اینکه اقدامات بسیاری در سازمان بیمه سلامت با هدف کاهش استرس و ارتقاء آگاهی مردم از بیماری کرونا صورت گرفته است، ذکر کرد: داروهای مورد استفاده در این بیماری علاوه بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند از جمله خدماتی همچون سی تی اسکن و PCR، CBC، ICU تحت پوشش قرار گرفتند.
او به پرداخت ۹۰ درصد هزینهها با تعرفه دولتی در بخش بستری و ۷۰ درصد سرپایی هزینههای آزمایشگاهی که بیشتر آنها در بخش دولتی بودند اشاره و عنوان کرد: برداشتن برخی گایدلاینهای مرتبط با خدمات تشخیصی و لغو محدودیت در انجام آنها به طور مثال در مواقع عادی دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن ۱۸۰ روز بود، اما نیاز ارائه این خدمت به بیمار کرونایی موجب شد این محدودیتها را حذف کنیم.
مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان، با اشاره به اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت (با کد ملی) از ابتدای تیر ماه امسال، تصریح کرد: با این کار دیگر نیاز به کنترل دفترچه بیمه برای داشتن و یا نداشتن اعتبار نبود همچنین مشخص میشود فرد، بیمه شده سازمان است و همپوشانی با سایر بیمهها ندارد.
اسماعیلی به حذف دفترچه کاغذی از ابتدای مردادماه سال جاری در بخش سرپایی اشاره کرد و گفت: هر استانی که قادر به راه اندازی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی کند میتواند اقدام به حذف دفترچه بیمه کاغذی کند.
او افزود: اعمال پروتکلهای بهداشتی برای کارمندان سازمان و استفاده از امکانات حفاظتی همچون ماسک، کنترل تب، مه پاش و ... از همان ابتدا و گزارش روزانه از وضعیت سلامت کارکنان دریافت میشد.
مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان، ذکر کرد: فعالیتهای اساسی در سامانه ۱۶۶۶ درخصوص افزایش اطلاعات و آگاهی در شرایط بحرانی انجام شده است، به عنوان مثال روزانه نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ هزار تماس مردم پاسخ داده میشود.
اسماعیلی با اشاره به اینکه کلیپهای آموزشی درباره نحوه پیشگیری از ابتلاء به کرونا ساخته شده است، تصریح کرد: درخصوص ارسال پیامک برای بیمه شدگان و ایجاد صفحه کرونا در سایت اصلی نیز اقدامات موثری انجام شد تا مردم بتوانند در مقابله با کرونا اطلاعات بیشتری کسب کنند، هرچند که مردم باید با نگاه جدی در کاهش میزان مرگ و میر و سیر نزولی ابتلاء به این بیماری خدمتگزاران حوزه سلامت را یاری کنند.پ
او با اشاره به ارائه آموزشهای لازم به افراد و تامین مواد ضد عفونی در تمامی ادارات کل استان، خاطرنشان کرد: برای کاهش ابتلاء به این بیماری مهمترین اقدام حضور مردم در منازل و عدم مراجعه به بیرون است، بدون تردید همه افراد باید همکاری کنند تا بتوان از این مرحله به سلامت عبور کرد.
انتهای پیام/ع