نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه در گذشته دادگستری و عدلیه وجود نداشت، گفت : از ظرفیت خود مردم و بزرگان و ریش سفیدان برای حل مشکلات در گذشته استفاده می‌شد

در گذشته دادگستری و عدلیه وجود نداشتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ آیت‌الله مصطفی علما نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه در گذشته دادگستری و عدلیه وجود نداشت، گفت : از ظرفیت خود مردم و بزرگان و ریش سفیدان برای حل مشکلات در گذشته استفاده می‌شد و بنابراین این حرکت و استفاده از ظرفیت بزرگان مسبوق به سابقه است و همچنان توصیه می‌شود.

او گفت : وقتی حضرت علی (ع) در آن لحظه آخر با فرق شکافته به موضوع اصلاح ذات البین توصیه می‌کند نشان می‌دهد تا چه اندازه این موضوع مهم و ارزشمند است و یقینا هر کسی در این زمینه گامی بردارد مفتخر به این افتخار می‌شود.

او افزود: در نظام اسلامی هر تلاشی هر چند کوچک و کوتاه دارای ثواب است بنابراین ایجاد صلح و سازش که تا این اندازه مورد تاکید و توجه اسلام و بزرگان دین است بدون شک جایگاه ویژه‌ای دارد تا جایی که می‌شود گفت کمتر عملی هم سنگ آن می‌باشد.

آیت‌الله علما به همه مسئولان توصیه و تاکید کرد تا در رفع مشکلات مردم تلاش کنند و اختلاف بین آن‌ها را به دوستی و مودت که مورد تاکید دین مبین اسلام نیز است، ختم کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان کرمانشاه با اشاره به نزدیکی ماه محرم الحرام یادآوری کرد؛ روضه برکت زندگی است و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) هرچه داریم از تاسوعا و عاشوراست، اما امسال نیز با توجه به شرایط خاص این بیماری موظفیم براساس پروتکل‌های بهداشتی عمل کنیم کما اینکه توصیه رهبری معظم انقلاب نیز همین است.

او افزود: آمدن رسل، کتب آسمانی، تاسوعا، عاشورا همه برای تربیت ما انسان هاست تا به شیوه خدایی و انسانی عمل کنیم. قرآن باید در ما انسان‌ها پیاده شود و در این صورت است که جامعه‌ای انسانی و اسلامی شکل می‌گیرد.

مجازات در گفتمان اسلامی اصل نیست

 رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه به موضوع همایش از سه دیدگاه اهل بیت؛ بیانیه گام دوم انقلاب و سیاست‌های حبس زدایی رییس قوه قضاییه پرداخت و گفت: در نگاه و نظر اهل بیت مجازات اصل نیست بلکه یک استثناست بنابراین وظیفه داریم مصالحه را قبل از مجازات مدنظر قرار دهیم.

پرویز توسلی‌زاده افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بحث عدالت پررنگ دیده شده است و ما معتقدیم بهترین راه تحقق عدالت گذشت است.

رییس کل دادگستری ادامه داد: همانگونه که بار‌ها از سوی رییس قوه قضاییه بیان شده است حبس را باید برای جرایم مهمه قرار دهیم و سازش را در اولویت قرار دهیم.

او گفت: به فرموده مقام معظم رهبری وظیفه داریم در دستگاه قضایی کار و زندگی را برای مردم آسان کنیم و ما نیز پیرو همین فرموده و بنا به سیاست‌های رییس قوه قضاییه به جد دنبال همین موضوع هستیم و بنا داریم از ظرفیت‌های مردمی و سرمایه‌های اجتماعی استفاده کنیم و اختلافات و به تبع آن مجازات را کاهش دهیم.

رئیس شورای قضایی استان افزود: بنا داریم مصالحه را که از اولویت‌های اساسی کار ماست در استان تا جایی که ممکن است بسط دهیم و در این راه از ظرفیت مردم و مسوولین بهره‌مند شویم و با تمام وجود این شیوه را پیگیری و پشتیبانی می‌کنیم.

توسلی‌زاده با اشاره به هزینه‌های جرم اعم از اقتصادی، اجتماعی گفت: افراد باید از ارتکاب جرم بپرهیزند و خواست ما از همه هم استانی‌های شریف نیز همین هست که از ارتکاب جرم بپرهیزند و اختلافات را به سازش بکشانند و از ظرفیت ریش سفیدان و بزرگان استفاده کنند و تا جایی که ممکن است مشکلات را به دادگستری نکشانند چرا که ما باید وقت و انرژی خود را برای جرائم مهمه بگذاریم و از همین جا به مرتکبین این جرایم هشدار می‌دهیم دستگاه قضایی به شدت با آن‌ها برخورد خواهد کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.