گروه اقتصادی غرب آفریقا پس از کودتا در مالی، همکاری‌های خود با این کشور را متوقف کرد و کشور‌های عضو را به تحریم باماکو فراخواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، مجموعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (ایکاس) از بستن مرز‌های فعالیتی خود با کشور مالی پس از بازداشت رئیس جمهور این کشور به دست کودتاگران خبر داد.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی نقل و انتقال‌های مالی میان کشور‌های عضو با مالی و همچنین مشارکت این کشور در سیستم مرکزی گروه به حالت تعلیق در آمده است.

ایکاس از کشور‌های عضو و کمیسیون‌های خود خواست تحریم‌هایی را علیه کودتاگران و شرکای آن‌ها در مالی اعمال کنند. گروه اقتصادی ایکاس شامل ۱۵ کشور غرب آفریقایی از جمله مالی است.

رسانه‌های خبری دیروز (سه‌شنبه) در ابتدا از تیراندازی و وقوع انفجار‌های شدید نزدیک پایگاهی نظامی در مجاورت باماکو، پایتخت مالی خبر دادند. پس از آن شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع از بازداشت وزرای خارجه، دارایی و نیز رئیس پارلمان این کشور در باماکو خبر داده است.

کودتاگران پس از آن رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالی را دستگیر کردند. ساعاتی پس از آن، ابراهیم بوبکر کیتا با حضور مقابل دوربین تلویزیون رسمی این کشور در سخنرانی زنده اعلام کرد که نمی‌خواهد برای ماندنش در قدرت خونی ریخته شود، لذا از ریاست جمهوری استعفا و پارلمان را منحل می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل به دلیل وقوع کودتا در کشور مالی، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد. بر این اساس، منابع دیپلماتیک اعلام کردند برای بررسی اوضاع کشور مالی روز چهارشنبه جلسه اضطراری تشکیل می‌دهیم.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده در کشور مالی، خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط رئیس جمهور این کشور از سوی کودتاچیان شد.

مخالفان کنونی «ابراهیم ابوبکر کیتا» رئیس جمهور مالی، از ماه ژوئن اعتراضات گسترده‌ای را به منظور استعفای او برپا کرده بودند. مخالفان رئیس جمهور مالی می‌گویند او در بازگرداندن امنیت و مقابله با فساد شکست خورده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار