مسئول برگزاری مراسم های عزاداری خانه خوشرو گفت: به دلیل شیوع بیماری همه گیر از مردم کرمان درخواست می‌شود محرم امسال به عزاخانه سادات خوشرو مراجعه نکنند و از طریق فضای مجازی برنامه‌ها را دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حجت‌الاسلام سیدمحمد خوشرو ،مسئول برگزاری مراسم های عزاداری خانه خوشرو  صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پایه گذاری مجلس روضه خوانی سادات خوشرو از یک قرن گذشته توسط افراد با اخلاص، گفت: مرحوم سیدحسین خوشرو یک بانی با اخلاص بوده که با برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) توانسته است، اعتماد مردم را جلب کرده و خیمه‌ای را در شهر کرمان برافراشته کند.

او با اشاره به اینکه مرحوم سیدحسین خوشرو به دور از اینکه خودش اهل منبر و سخن باشد و فقط اهل نوکری امام حسین (ع) بوده است، توانسته یک میعادگاه و قبله‌گاهی برای مردم فراهم کند، تصریح کرد: پس از مرحوم سیدحسین خوشرو، فرزند ارشد پسری وی به نام سید محمد خوشرو ادامه مجلس را برعهده می‌گیرد و خانه فعلی خوشرو بعد از داماد شدن سید محمد خوشرو برای ایشان خریداری می‌شود و این خیمه از منزل سید حسین خوشرو به این مکان منتقل شده است.

مسئول برگزاری مراسم های عزاداری خانه خوشرو با اشاره به اینکه سرشت و گل آقا سیدحسین خوشرو به شکلی بوده که فرزندان، نوادگان و نتیجه‌های وی خط و راهش را با فراز و نشیب‌های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ادامه می‌دهند، گفت: یکی از فراز‌های سیاسی و اجتماعی مرتبط با عزاخانه سادات خوشرو به دوره رضا خان بازمی‌گردد و این مجلس تنها جلسه روضه خوانی اهل بیت (ع) بود که تعطیل نشد و حضور مردم، دولتی‌ها و اعتقادشان به مجلس سیدالشهدا در عزاخانه سید خوشرو نتوانست این مجلس را تعطیل کند.

حجت‌الاسلام خوشرو با تاکید بر اینکه عدم گرایش به حزب‌های مختلف را همیشه دنبال می‌کنیم و هیچ موقع نخواستیم به حزب‌های سیاسی خاصی گرایش داشته باشیم، گفت: بسیاری از احزاب مختلف سیاسی تمایل داشتند با مرحوم سیدمحمد خوشرو در ارتباط باشند، اما ایشان هیچ زمان به این مسائل توجه نکردند و فقط به‌دنبال خادمی، نوکری و خدمت به سیدالشهدا (ع) بود.

او افزود: اگر من بخواهم از اخلاص، کمیت و کیفیت آیین عزاداری بیت سادات خوشرو بگویم شاید زبان من به نفع باشد و باید رجوع کنیم به مردم کرمان که می‌آیند و از این مجلس می‌گویند.

مسئول برگزاری مراسم های عزاداری خانه خوشرو گفت: هر ساله مجلس عزاخانه سادات خوشرو جمعیتی افزون بر ۲ تا ۵ هزار نفر از محبان اهل بیت (ع) را میزبانی کرده و مدیریت سخت، اما منظمی را داشتیم و از دو و نیم نیمه شب تا چهار عصر پذیرای مردم بودیم.

حجت‌الاسلام خوشرو عنوان کرد: طی این سال‌ها شیوه برگزاری مجلس روضه خوانی عزاخانه سادات خوشرو همان شیوه‌ای بود که مرحوم سیدمحمد خوشرو برگزار می‌کرد، اما امسال با توجه به شیوع کرونا و فوت شمار زیادی از هموطنان بر اثر ابتلا به این بیماری، در اتاق فکر بیت سادات خوشرو به این نتیجه رسیدیم که مراسم را به شکل مجازی برگزار کنیم.

او با اشاره به اینکه در راستای تعظیم شعائرالله و شورحسینی، ابتدا بدنبال برگزاری مجلس امام حسین (ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم لذا تهیه ماسک و مواد ضدعفونی را در دستور کار قرار دادیم، گفت: در نهایت نتیجه بر این شد که با توجه به اینکه مردم به فضای خانه و اطراف آن توجه زیادی دارند، مراسم را بدون حضور جمعیت برقرار کنیم.

مسئول برگزاری مراسم های عزاداری خانه خوشرو  با تاکید براینکه تصمیم بسیارسختی برای بیت سادات خوشرو بود و با بغض و گریه این تصمیم گرفته شد، تصمیمی نبود که به راحتی بتوانیم، بگوییم مردم امسال به این عزاخانه مراجعه نکنند، افزود: بنا بر تعطیلی مجلس عزای امام حسین (ع) در عزاخانه سادات خوشرو نیست و مراسم به صورت مجازی و اینترنتی برگزار خواهد شد، زیرا مقام معظم رهبری هم تاکید دارند از فضای مجازی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام خوشرو با اشاره به اینکه مجلس امام حسین (ع) مجلس شفا و درمان است، اما احتمال وجود و انتقال ویروس هست و نمی‌توانیم بگوییم به مراسم می‌رویم و شفا می‌گیریم، افزود: به هر حال یک عده‌ای با عشقی که دارند به سمت عزاخانه سادات خوشرو رهسپار می‌شوند، اما به هیچ طریقی پذیرای این عزیزان نیستیم و هیچ امکانی از جمله فرش، صوت و تصویر را نداریم، زیرا ما باید سلامت این افراد را در نظر بگیریم.

او از عموم مردم درخواست کرد به هیچ وجه به عزاخانه سادات خوشرو مراجعه نکنند و نظم و آرامش را به هم نزنند، زیرا نمی‌توان سلامت آن‌ها را تضمین نمود.

مسئول برگزاری مراسم های عزاداری خانه خوشرو  با تاکید براینکه کفش‌بردار و دست‌بوس عزاداران حسینی هستیم، تصریح کرد: سلامت مردم، قدردانی از کادر درمان و کسبه‌ای که خانه‌نشین شده‌اند مهمترین اهداف برای برگزاری مراسم بیت سادات خوشرو به صورت مجازی است.

حجت‌الاسلام  خوشرو با تاکیدبراینکه تلاش می‌کنیم، هیچگاه اسم تعطیلی و خاموشی مجلس سید الشهدا (ع) از عزاخانه قدیمی خوشرو به گوش نرسد، گفت: مراسم امسال بیت سادات خوشرو از ساعت پنج و نیم صبح همراه با قرائت زیارت عاشورا آغاز و با سخنرانی به اتمام می‌رسد، هرچند برای تاسوعا و عاشورای حسینی ویژه برنامه‌هایی درنظر گرفته شده است.

او اضافه کرد: براساس پروتکل‌های بهداشتی، زیر خیمه بیت سادات خوشرو امکان پذیرایی بیش از ۶۰ نفر وجود ندارد، بنابراین مراسم فقط به‌صورت خانوادگی برگزار می‌شود و در آپارات، واتساپ، تلگرام و اینستاگرام با عنوان‌َ @aashoora پخش می‌شود.

مسئول برگزاری مراسم های عزاداری خانه خوشرو گفت: جمع‌آوری نذورات امسال به این شکل است که مواردی مانند قند، شکر و چای برای سال آینده نگهداری می‌شود، زیرا فضای نگهداری وجود دارد و نذورات نقدی هم در یک حساب که برای روضه داریم، پس‌انداز می‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
جمع‌آوری نذورات از يادنره
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
جمع‌آوری نذورات از يادنره