رئيس سازمان اورژانس کشور گفت: پس از شیوع کرونا تماس‌ها با اورژانس ۴ برابر و فشار کار افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین کولیوند، رئيس سازمان اورژانس کشور در ویدیو کنفرانس خبری اظهار کرد: سازمان اورژانس از شروع کرونا به صورت حرفه‌ای برنامه‌ریزی کرد و وارد عملیات شد. آمادگی ما مناسب بود و آموزش‌های لازم را به پرسنل داده بودیم و دچار عجله و شتاب نشدیم. انتقال دانشجویان ایرانی از چین و قرنطینه موفق آنها به کمک نیروهای سازمان اورژانس انجام شد و همه این دانشجویان به سلامت به آغوش خانواده های خود برگشتند همچنین ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی برای بیمارانی که با کرونا مواجه بودند به کمک تیم عملیات ویژه اورژانس انجام شد که از ۲ سال پیش شکل گرفته است.

کولیوند افزود: سازمان اورژانس كشور بعد از زلزله كرمانشاه تصميم به تشكيل يك تيم واكنش سريع گرفت كه ضمن ارائه خدمات فوريت هاى پزشكى در زمان بحران با تمام تجهيزات به هموطنان خدمات ارائه دهد و تيم عمليات ويژه سازمان اورژانس كشور از ابتداى شيوع كرونا نيز با گذراندن دوره هاى تخصصى مواجهه با كرونا، در كنار هموطنان بودند.

او ادامه داد: پس از شیوع کرونا تماس‌ها با اورژانس ۴ برابر و فشار کار چند برابر شد. ما خیلی سریع طبقه همکف سازمان اورژانس را تبدیل به مرکز تلفنی جدا برای کرونا کردیم، همچنین یکی دیگر از اقدامات ما ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه قم بود.

ابتلای ۱۹۰۰ نفر از اورژانسی ها به کرونا

رئيس سازمان اورژانس کشور بیان کرد: تلاش ما در بحران کرونا این بود که به سایر سازمان‌ها هم کمک کنیم، بعد از گذشت ۶ ماه هنوز همکاران ما آماده‌باش هستند و کسی مرخصی نرفته است. در این مدت ۴ نفر از همکاران به شهادت رسیدند و ۱۹۰۰ نفر از همکاران به کرونا مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند. در همین مدت ۱۱۵ پروژه را در ایام عید غدیر راه‌اندازی کردیم که یکی از آنها اورژانس ریلی بود که برای اولین بار در کشور ایجاد شد.

کولیوند بیان کرد: ما برنامه ریزی های خوبی انجام و به درخواست انتقال بیماران به بیمارستان ها و بین مراکز درمانی پاسخ دادیم و اکنون ده درصد از آمبولانس ها را مخصوص حملات شیمیایی و بیولوژیکی در نظر گرفته ایم، زمان  رسیدن بر بالین بیماران به ۱۴ دقیقه رسیده و موتورلانس در مدت زمان ده دقیقه بر بالین مصدوم حاضر می شود و در برخی از شهرها این زمان به هفت دقیقه رسیده است.

تعداد آمبولانس های اورژانس به ۵۴۰۰ دستگاه رسیده است

تعداد آمبولانس های اورژانس به ۵۴۰۰ دستگاه رسیده است و در چنین شرایطی ما مشکل خاصی نداریم هرچند که نیازمند خریداری آمبولانس های بیشتری هستیم.در حال حاضر ۴۵ فروند بالگرد در اورژانس هوایی فعالیت می کنند و ۶۵ درصد از مصدومان به اتاق عمل توسط اورژانس هوایی منتقل می شوند. اورژانس هوایی در انتقال اعضا نقش موثری دارد.

او بیان کرد:  در حال حاضر ۳۳۰ موتورلانس در تهران فعالیت می کنند و هزار دستگاه موتورلانس دیگر به ناوگان اورژانس کشور اضافه می شود.

 او افزود: در اعزام بالگرد مطابق پروتکل ها عمل  می کنیم و در شرایط جوی مناسب اجازه پرواز به بالگردها می دهیم . امسال سه فروند بالگرد خریداری کرده ایم وشرکت های خصوصی و هوا نیروز به کمک ما آمده اند. در حال

او افزود: سازمان اورژانس كشور بعد از زلزله كرمانشاه تصميم به تشكيل يك تيم واكنش سريع گرفت كه ضمن ارائه خدمات فوريت هاى پزشكى در زمان بحران با تمام تجهيزات به هموطنان خدمات ارائه می دهند. تيم عمليات ويژه سازمان اورژانس كشور از ابتداى شيوع كرونا نيز با گذراندن دوره هاى تخصصى مواجهه با كرونا، در كنار هموطنان بودند

كوليوند ضمن خدا قوت به تمامى پرسنل سازمان اورژانس كشور روحيه تكنسين هاى اورژانس را جهادى خواند كه با عشق و علاقه به هموطنان خدمات ارائه مى كنند.

او افزود: اطلاعات مردم نسبت به ویروس کرونا بهتر شده است ، سامانه ۴۰۳۰ پاسخگوی سوالات مردم است و مبتلایان در مرحله اول می توانند به مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته سرپایی مراجعه کنندو در اورژانس اقدام به انتقال یماران بدحال می کنیم.

علائم گوارشی؛ عمده‌ترین مشکلات شایع کرونا

او علائم گوارشی را از مشکلات شایع کرونا در روزهای اخیر دانست و افزود : متاسفانه کرونا علائم جدیدی را از خود نشان داده چرا که ویروس بسیار عجیب و غریب است.

کولیوند با بیان اینکه از مردم خواهش می‌کنیم تا بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند، گفت: مردم باید همواره از ماسک استفاده کنند و به شستشوی مکرر دستان خود بپردازند، همچنین باید از مسافرت های غیر ضروری پرهیز کنند و در تجمعات حضور پیدا نکنند.

او با اشاره به اینکه رعایت بهداشت هزینه های کمتری دارد و می تواند سلامت مردم را بیشتر تضمین کند، گفت: باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم ،مدافعان سلامت از جان مایه می گذارند و نباید به آنها فشاری وارد کنیم.

کولیوند ادامه داد : توصیه می‌کنم مردم همچنان رعایت بهداشت فردی را داشته باشند و از ماسک استفاده کنند که موثرترین روش در پیشگیری از کروناست.

او بیان کرد: همکاران ما وارد میدان جنگ با  شدند، وقتی هر کدام از نیروها بیمار و آلوده می شوند، حداقل یک ماه از چرخه کار خارج می‌شوند و فشار مضاعفی بر سایر همکاران وارد می شود، بنابراین از مردم درخواست می‌کنیم تا بیشتر مراعات کنند تا فشار کمتری بر روی کادر درمان وارد شود.

کولیوند با اشاره به اینکه سازمان اورژانس کشور بعد از زلزله کرمانشاه تیم واکنش سریع تشکیل داد، افزود: سازمان ما ضمن ارائه خدمات فوریت هاى پزشکى در زمان بحران با تمام تجهیزات به هم وطنان خدمت ارائه می دهند.

نجات ۹۰ هزار بیمار سکته قلبی با کد ۲۴۷ اورژانس

او بیان کرد: دستگاه نوار قلب آنلاین اورژانس در داخل کشور تولید شده است و نوار قلب به دیسپج اورژانس و پزشک متخصص ارسال می شود تا رسیدگی به سرعت انجام شود چرا وقتی فردی دچار سکته قلبی می شود ،در حدود ۹۰ دقیقه فرصت درمان دارد، خوشبختانه تا به امروز ۹۰ هزار نفر در مدت ۶۰ دقیقه بر اساس اقدامات کد ۲۴۷ خدمات دریافت و نجات پیدا کرده اند. همچنین از ۱۹ هزار بیمار سکته مغزی در حدود ۸۶۰۰ نفر نجات پیدا کرده و خدمات بهداشتی و درمانی دربافت کرده اند.

کولیوند افزود: از طریق سامانه mcmc ما در لحظه می دانیم که چه بیمارستانی چه تعداد تجهیزات و تخت خالی دارد و چه پزشکانی در کدام مراکز درمانی مستقر هستند و بیمار را به مرکز مورد نیاز منتقل می کنیم، همچنین فعالیت آمبولانس های ما در کل کشور رصد و پایش می شود.

جذب دو هزار نیرو در سازمان اورژانس

او افزود: از میان ده هزار جذب نیروی جدید در وزارت بهداشت، حدود دو هزار نفر سهم سازمان اورژانس است .

اورژانس کشور یک برنامه ریزی جهت کمک به بیمارانی مانند افراد ناشنوا کرده است و افرادی که با اورژانس تماس می گیرند لوکیشن محلشان بر روی سامانه ما نشان داده می شود. برای ارائه خدمات به بیماران اوتیسم و جانبازان قطع نخاع هم برنامه ریزی خوبی انجام داده ایم .

افتتاح دانشکده فوریت‌های پزشکی در دستور کار است

او افزود: یکی از اقدامات مثبت اورژانس تربیت و جذب نیروهای خانم است و باید برای گسترش این موضوع اقدامات لازم انجام شود همچنین افتتاح دانشکده فوریت‌های پزشکی در دستور کار است

کولیوند گفت: همچنین در ترمینال ها، فروشگاه های بزرگ و مراکزی که افراد زیادی تردد می کنند، دستگاه الکترو شوک اکسترنال گذاشته شده است.

او  ادامه داد: مقرر شده است تا پنج شناور در مناطق و جزایر جنوبی کشور به مردم خدمت رسانی کنند و سالی ۶ فروند بالگرد به ناوگان اورژانس اضافه شود و در حال حاضر ۲۰ بالگرد اورژانس از نیروهای مسلح است.

کولیوند ادامه داد: در آموزش کارهای خوبی انجام شد، به طوری که با حضور در مدارس و مساجد ۶۵ درصد از مصدمان چهارشنبه سوری کاهش پیدا کرد و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش نکات و مطالب خود امدادی آموزش داده می شود و ما از فضای مجازی هم برای آموزش استفاده می کنیم .

قانون بهره وری در اوژانس به کجا رسید؟

کولیوند افزود: قانون بهره وری قبلا شبهاتی داشت که با حضور در دیوان عدالت شبهات برطرف شد البته شبهه ای در خصوص زمان اجرای این قانون وجود دارد که در حال رفع است و بودجه این قانون به دانشگاه ها اختصاص پیدا کرده است .

او افزود: برای برگزاری کنکور و مراسم محرم با معاونت بهداشت همکاری می کنیم و با پروتکل های پیش بینی شده در کنار مردم و داوطلبان هستیم.

تحریم ها شامل حال اورژانس شده است

او افزود: تحریم ها شامل حال اورژانس شده است و امبولانس هایی که ما داریم پشتیبانی از ان ها قطع شده است. اما به طور کلی خدمات ما بیشتر و زمان حضور ما کاهش پیدا کرده است. از نظر سازمان بهداشت جهامیی ما در گروه الف بوده و با کشورهایی مثل فرانسه، المان و انگلیس مقایسه می شویم .

او ادامه داد: ما از ابتدای شیوع کرونا دچار شتاب زدگی و عجله نشدیم و به صورت دقیق کارهای فوریت‌های پزشکی را انجام دادیم. انتقال دانشجویان ایرانی از چین توسط سازمان اورژانس کشور و قرنطینه این دانشجویان برای ۱۴ روز و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی برای بیمارانی که با ویروس کرونا مواجه شده بودند توسط تیم عملیات ویژه اورژانس به خوبی انجام شد.

حضور اورژانس در مترو

کولیوند گفت: چند سال است که در ایستگاه امام خمینی و صادقیه مستقر هستیم و هرجایی که مترو در اختیار ما بگذارد، پایگاه اورژانس را فعال می‌کنیم. رایزنی‌هایی با مترو برای راه اندازی پایگاه‌های جدید انجام شده است. شهرداری تهران هم همکاری خوبی با سازمان اورژانس دارد و ۳۲ پد بالگرد را برای اورژانس ایجاد کرده است.

او ادامه داد: همچنین سوله‌های بحران هم در اختیار اورژانس قرار داده شده است. در کنار پایگاه های آتش نشانی، پایگاه اورژانس هم وجود دارد و همراه با آتش نشان‌ها، نیروهای اورژانس هم اعزام می‌شوند. در بسیاری مواقع ممکن است برای آتش نشان‌ها اتفاقی بیفتد که ما پشتیبانی می‌کنیم.

هزار موتورلانس به ناوگان اورژانس اضافه می شود

او اظهار کرد: یکی از کارهای موفق سازمان اورژانس کشور، راه اندازی اورژانس موتوری بود ونیروهای ما به این اقدام توانستند خود را سریع‌تر به مددجو برسانند. اورژانس موتوری به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت کمک کرد.

او ادامه داد: این برنامه در تهران در ابتدا با ۳۳۰ دستگاه موتورلانس آغاز شد. برای پوشش سایر شهرها، هزار دستگاه دیگر موتورلانس خریداری شد که به زودی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شوند. مردم حق بهترین خدمات را دارند و در انتخاب موتور هم این مراحل را انجام دهد.

۳۰ درصد تلفن‌ها با اورژانس، مزاحمت است

او بیان کرد: اورژانس همچنان مزاحم تلفنی دارد و شاید این موضوع به فرهنگ سازی نیاز بیشتری داشته باشد. مزاحم تلفنی یک ظلم مضاعف است. دستگاه‌های دیگر هم از لحاظ قانونی برای پیشگیری و شناسایی مزاحم‌های تلفنی با ما همکاری می‌کنند. بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تلفن‌ها با اورژانس، مزاحمت  است.

 ۷۵ درصد از بیماران کرونایی توسط اورژانس منتقل می شوند

کولیوند افزود: در حال حاضر ۷۵ درصد از بیماران کرونایی توسط اورژانس منتقل می شوند. ما برای تولید آمبولانس و حتی موتورلانس با تولید کنندگانی صحبت کرده ایم، هیچ کدام از خودروسازان نتوانسته‌اند آمبولانس تولید کنند. یک سال است که با تولیدکنندگان برای ساخت اتوبوس آمبولانس مذاکره می‌کنیم تا از توانمندی خودمان استفاده کنیم.

ولیوند گفت: یکی از آرزوهای ما این بود که ۳۰ واگن برای امبولانس های ریلی داشته باشیم، دو بیمارستان ریلی در آینده راه اندازی می شود و تمام خطوط ریلی را پوشش می دهند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.