در مطالعات جدید، ۵۰ درصد افراد مبتلا به کووید ۱۹ پس از ترخیص از بیمارستان، از مشکلات روانی گلایه دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا رازقیان روانپزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز درباره راهکار مقابله با عوارض روانی ناشی از بیماری کرونا، با بیان اینکه در مطالعات جدیدی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند ۵۰ درصد از افراد مبتلا به کووید ۱۹ پس از ترخیص از بیمارستان، از مشکلات روانی گلایه دارند، اظهار کرد: این موضوع در افرادی که مدت بستری آن‌ها طولانی‌تر بوده و یا مشکلات جسمی زمینه‌ای داشته اند، شدیدتر بوده و در مردان نیز نسبت به بانوان شایع‌تر است.

او ادامه داد: بیماری کرونا ویروس مانند همه بیماری‌ها در کنار بُعد جسمی، بُعد روانشناختی دارد.

لیلا رازقیان اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل افراد مبتلا از لحاظ روانی، ترس از مرگ است و این سطح از اضطراب باعث شکل گیری افکار غلط تحریفات شناختی می‌شود. در این زمان قدرت تصمیم گیری و حل مساله به علت استرس کاهش می‌یابد و فرد توانایی کنترل هیجانات منفی خود را از دست می‌دهد. افراد باید آگاه باشند که ممکن است پس از بهبودی از کرونا تاب آوری آن‌ها نسبت به قبل کاهش یابد.

این روانپزشک تصریح کرد: خانواده فرد مبتلا نقش مهمی در این موضوع دارد و باید بپذیرند که فرد ترخیص شده نسبت به قبل از لحاظ روانی آسیب پذیرتر است و باید با او همکاری و همراهی کنند.

لیلا رازقیان اظهار کرد: افرادی که علائم روانشناختی شدیدتری دارند باید از مداخله‌های ویژه روانپزشک استفاده کنند.

او با بیان اینکه همچنین در زمینه افزایش آگاهی مردم باید تلاش شود، چرا که باید باور‌های نادرست را اصلاح کرد، گفت: باید جامعه آگاهی یابد هر کسی با کرونا درگیر شود جان خود را از دست نمی‌دهد و نباید به خود برچسب بزند و یا ابتلا شدن به این بیماری را به عنوان فاجعه نگاه کند و از تفکر سیاه و سفید دوری کند.

لیلا رازقیان اضافه کرد: بهترین راهکار مقابله با عوارض روانی ناشی از کرونا، توانمندسازی شناختی افراد مبتلا است، همچنین از راهکار‌های ساده مثل تکنیک‌های تن آرامشی می‌توان بهره گرفت.

او ادامه داد: باید بدانیم اضطراب یک رفتار است و نوع نگرش‌ها و شناخت ما از بیماری، منشا رفتار ما است و با اصلاح شناخت می‌توانیم عوارض روانی ناشی از ابتلا به کرونا را در خود کاهش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار