به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر ابوالفضل محمدی ضمن بیان اینکه به تبعات روانشناختی شرایط و فشارهای ناشی از شیوع ویروس کرونا بر داوطلبان آزمون سراسری اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که وضعیت موجود یک شرایط مبهم را در سطح جامعه ایجاد میکند و ابهام و عدم قطعیت نیز همواره موجب نگرانی و اضطراب افراد خواهد شد. اضطراب و استرس مداوم هم بر سلامت روانشناختی افراد تاثیر جدی دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر افراد جامعه ما علاوه بر اینکه درگیر استرسهای ناشی از شیوع کرونا هستند، در معرض استرسهای دیگری که از وضعیت زندگی نشات میگیرد نیز قرار دارند؛ بنابراین ما در شرایط خیلی پیچیده و حادی از نظر فشار روانی در سطح جامعه قرار داریم. در چنین شرایطی بیش از یک میلیون داوطلب کنکور و با احتساب خانوادههای آنها حدود پنج تا شش میلیون نفر با استرس کنکور و فشار ناشی از آن مواجه هستند. بنابراین، این شرایط تبعاتی را برای سلامت روان افراد جامعه ایجاد میکند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: استرس خاصیت تجمیعی دارد. تصور کنید که ۱۰ واحد استرس از جانب کنکور و ۱۰ واحد نیز از جانب شرایط اجتماعی ناشی از کرونا را تحمل کنیم. در این شرایط این استرسها در همدیگر جذب نمیشوند بلکه تجمیع میشوند و در اصل یک فرد ۲۰ واحد استرس را تحمل خواهد کرد.
بیشتربخوانید
این روانشناس تاکید کرد: شرایط روانی فعلی میتواند بر روی داوطلبان کنکور که در شرایط سنی حساسی قرار دارند، تاثیرات جدی داشته باشد. با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از این افراد توانمندی لازم برای مدیریت این استرسها را نداشته باشند، تبعات سنگینی در آینده متوجه آنها خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای کنترل شرایط استرس زا دو عامل روانشناختی یعنی کنترل پذیری و پیش بینی پذیری نقش مهمی دارند، هر اندازه توانمندی برای کنترل بیشتر باشد و بتوانیم کنترل خود را در شرایط ابهام افزایش بدهیم در عین حال پیش بینی کنیم که وضعیت به چه صورت خواهد شد، از تبعات منفی روانی دور خواهیم شد، چرا که احساس توانمندی در شرایط کنترل استرس بیشتر میشود.
محمدی تاکید کرد: تصمیمات سریع و بیان بدون ملاحظه آن در خصوص زمان برگزاری کنکور شرایط فوق را تشدید میکند. بهتر بود این شرایط را پیش بینی کنیم و با دوراندیشی بیشتری در خصوص موضوعات این چنینی اظهار نظر کنیم. اظهار نظرهای متفاوت در خصوص کنکور، ابهام و بلاتکلیفی در مورد موضوع را بیشتر میکند و در نتیجه استرسهای زیادی به افراد و خانوادهها وارد خواهد کرد.
به گفته این روانشناس، وقتی هدف این است که داوطلبان با ورود به دانشگاهها شرایط بهتری را کسب کنند، پس نمیخواهیم با تصمیم گیریهای آنی مشکلات و استرسهای زیادی را به آنها وارد کنیم. در حالیک با اظهار نظرهای ناگهانی و بدون برنامه این اتفاق میافتد. ضمن اینکه لازم است مسئولیت مهم تصمیم گیران توجه به سلامت روان جمعیت جوان کشور باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: در شرایطی که مسئولین کمتر به فکر تبعات روانشناختی این مهم هستند، خانوادهها نقش مهمی در بهتر کردن شرایط برای داوطلبان کنکور دارند. آنها میتوانند با به کارگیری سه راهکار، فشار و استرس فرزندان خود را کاهش دهند در عین حال حمایت و کمکهای خود را برای داوطلب افزایش دهند. در این رابطه درک و همدلی با افراد یکی از راهبردهایی است که خانوادهها میتوانند فضای استرس زا را از داوطلبان دور کنند. برای مثال مدام اینگونه مطرح نکنند که "زمان ما شرایط بدتر بود". به جای آن و در این زمان کوتاه بهتر است خانوادهها متمرکز بر شرایطی باشند که داوطلب آنها در حال تجربه آن است و از آنها بخواهند نگرانیهای خودشان را مطرح کنند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: درک و همدلی با داوطلب کمک میکند که ما بتوانیم دنیا را از دید آنها تجربه کنیم و آنها را به سمت احساس خودکارآمدی سوق بدهیم و کمک کنیم توانایی خود را مورد توجه قرار بدهند و موقعیتهایی که در گذشته توانسته به خوبی از پس آن بر بیاید را پررنگ کنند.
محمدی همچنین خاطرنشان کرد: احساس توانمندی و کارآمدی توان فرد را در دنیای واقعی بیشتر خواهد کرد. نکته دیگر تقویت تاب آوری داوطلبان است. شرایط سخت گاهی میتواند افراد را قویتر کند و تحمل آنها را در موقعیتها و شرایط مشابه افزایش دهد. از این رو تقویت برخی جوانب مثبت زندگی، کمک به افراد و حمایتهایی که از جانب اطرافیان میشود میتواند تاب آوری داوطلبان در موقعیت فعلی را افزایش دهد. پس خانواده کنکوریها سعی کنند در این فرصت باقیمانده همدلی، کارآمدی و تاب آوری فرزندان و عزیزان خود را تقویت کنند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/