اشتغال برای ۱۰۴ معتاد بهبود یافته در شیراز

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: کارآفرین شیرازی ۵۴ معتاد متجاهر را پس از درمان مشغول به کار گرفته است و علاوه بر آن ۵۰ معتاد نیز پس از درمان در شهرک صنعتی شیراز شاغل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدرضا ابراهیمی گفت: در راستای اجرای سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر ضربه زدن به بنیان‌های مالی و اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر، که با پیگیری این شورا پارکینگی با مساحت دو هکتار و با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در شیراز مورد بهره برداری قرار گرفت و همچنین شناسایی، جمع آوری، سرپرستی و فروش اموال توقیفی و مصادره‌ای موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر  با همکاری دستگاه‌های ذیربط بطور جد در دستور کار بوده است.

او با بیان اینکه یکی از مهمترین نقاط ضعف در حوزه مبارزه با مواد مخدر طی چهل سال گذشته، وارد نشدن ضربه عمیق به بنیان‌های اقتصادی موادمخدر بوده است، گفت: مصادره اموال و املاک منقول و غیرمنقول به عنوان یک دستور اصلی در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: در این راستا، ١٤٠ دستگاه خودرو ضبط و توقیف شده از قاچاقچیان مواد مخدر به مزایده گذاشته شده است.

او در ادامه و با تاکید بر اینکه گردآوری و ساماندهی معتادین متجاهر از دغدغه‌های اصلی مردم، خصوصا ساکنان مناطق پرخطر در شیراز محسوب می‌شوند، افزود: حضور معتادان متجاهر در سطح شهر‌ها علاوه بر مخدوش کردن منظر عمومی و تشدید مخاطرات اجتماعی و بهداشتی، عواقبی نظیر بروز سرقت‌های خُرد را در پی دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اسفند سال گذشته به دلیل شیوع کروناویروس، گردآوری معتادان متجاهر در فارس متوقف شد، از اجرایی شدن این طرح از خرداد امسال خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح دستورالعمل مشترکی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و ستاد ملی کرونا ابلاغ و بعد از رایزنی‌ها و برگزاری جلسات متعدد، مرحله اجرا آغاز شد.

ابراهیمی بیان کرد: تاکنون ٩٠٠ نفر از معتادین متجاهر در ایام شیوع کرونا در مراکز ماده ١٦ و تبصره ٢ ذیل ماده ١٦ جمع آوری و ساماندهی شده‌اند که تست کرونای ٢٥ نفر از آن‌ها مثبت شده است و تاکید کرد که مثبت شدن تست ۲۵ معتاد متجاهر، فرضیه ایمنی این گروه نسبت به کووید۱۹ را باطل کرد.

او گفت: به منظور ارایه خدمات به معتادان متجاهر و کارتن خواب و جلوگیری از انتشار بیماری‌های مسری و واگیردار نظیر سل، هپاتیت و ... تعداد ۴۰ گروه سیار مراکز گذری کاهش آسیب در تمامی محلات آلوده شهر شیراز فعالیت می‌کنند و نسبت به جمع آوری سرنگ‌های آلوده به منظور پیشگیری از انتشار ایدز و سایر بیماری‌های عفونی، پانسمان رایگان بیماران دارای زخم باز، اجرای غربالگری و تست‌های روزانه اقدام کرده و درصورت نیاز بیماران را به مراکز درمانی و بیمارستانی ارجاع می‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس همچنین گفت: برای تکمیل چرخه درمان معتادان متجاهر و کارتن خواب طی سال‌های اخیر ١٠٩ معتاد در مشاغل کارگری با برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و سلامت مشغول به کار شده‌اند.

ابراهیمی ادامه داد: همچنین شهرداری ملزم شد که سه منطقه از شیراز را در اختیار یک کارآفرین قرار دهد تا ۱۰۰ معتاد پس از درمان به کار گرفته شوند؛ در این راستا تاکنون ۵۴ معتاد بعد از طی روند درمان به کار گرفته شده‌اند. البته معتادان مشغول به کار شده بعد از اتمام ساعت کار، در خوابگاه‌های بهزیستی اسکان داده می‌شوند؛ علاوه بر آن ۵۰ معتاد نیز پس از درمان و با هماهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، در شهرک صنعتی شیراز شاغل شده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: در سال‌های گذشته تنها شش مرکز اقامتی میان مدت مجاز درمان اعتیاد در سطح استان وجود داشت که با پیگیری‌های بعمل آمده در حال حاضر تعداد ۱۱۵ مرکز درمانی مجاز مشغول به فعالیت می‌باشند که این یک ظرفیت بزرگ درمانی برای استان فارس است.

او بیان کرد: در سال‌های اخیر تعداد ۶۸ کمپ ترک اعتیاد غیر مجاز از طریق استعلام از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی شناسایی شده اند که ضمن آسیب روانی به بیماران و خانواده‌های آنان و همچنین اخذ وجوه غیر متعارف نسبت به ضرب و شتم و هتک حرمت و حیثیت بیماران اقدام می‌نمودند که با تشکیل فوری یک کارگروه عملیاتی ویژه همه مراکز مذکور پلمپ و ساماندهی شدند.

ابراهیمی اظهار کرد: با پیگیری به عمل آمده به منظور دسترسی آسان بیماران در تمامی مناطق شهری و روستایی استان و بخصوص در محلات آسیب خیز شیراز در حال حاضر تعداد ۱۴۰ مرکز سرپایی درمان اعتیاد با دارو‌های آگونیست و ۲۰ مرکز کاهش آسیب اعتیاد در محلات آسیب خیز شیراز مشغول به فعالیت هستند.

ابراهیمی همچنین با بیان اینکه سالانه با دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان تفاهم نامه‌های منعقد شده است، گفت: سال گذشته ١١ تفاهم نامه با اعتبار ١٦ میلیارد تومان مبادله شده که مهمترین آنها، تفاهم با آموزش و پرورش بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای اجرای طرح ساماندهی متعادان متجاهر نیز یک میلیارد و ٧٧٠ میلیون تومان اعتبار گرفته شده و تمام آن را در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.