یک روانشناس کودک گفت: حفظ آرامش والدین در لحظه جدایی از فرزند، نخستین اقدام برای راهی کردن کودکان کلاس اولی به مدرسه است.

بهناز عطاری، روانشناس کودک و  مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راه‌های کاهش استرس و اضطراب کلاس اولی‌ها به هنگام ورود به مدرسه اظهار کرد:  بازگویی خاطرات شیرین زمان مدرسه رفتن والدین، آمادگی رفتن به مدرسه را در کودکان ایجاد می‌کند.

عطاری اضافه کرد: حفظ آرامش والدین در لحظه جدایی از فرزند، نخستین اقدام برای راهی کردن کودکان کلاس اولی به مدرسه است. والدین نباید خداحافظی روزهای نخست را طول بدهند تا کودک حس ناامنی نکند.

او تاکید کرد: تنظیم ساعت خواب بیولوژیک والدین در کنار کودک در شبهای منتهی به آغاز کلاسهای درسی و داشتن استراحت و خواب کافی برای داشتن نشاط و آمادگی برای مدرسه رفتن کودکان نیز امری مهم و ضروری است. 

این روانشناس کودک تصریح کرد: ایجاد حس خوب برای کودکان با خرید مشترک لوازم التحریر به همراه خود کودک و دل دادن به ذوق و شوق کودکانه آن‌ها برای ایجاد انگیزه برای حضور در مدرسه نیز از موارد مهمی است که والدین نباید از آن‌ها غافل شوند.

او ادامه داد: وجود هماهنگی میان والدین کودک و پرسنل اجرایی مدرسه مثل مدیر و معلم و سایر کسانی که به نحوی در فضای آموزشی با کودک در ارتباط هستند، بسیار حائز اهمیت است و جزو مهمترین عوامل علاقه‌مند شدن کودک به مدرسه به شمار می‌رود.

عطاری بیان کرد: اقدامات پیش از مدرسه نظیر صبحانه خوردن در فضای شاد و آرامی که برای کودک خوشایند است نیز می‌تواند در علاقه‌مند شدن او برای رفتن به مدرسه موثر باشد. ایجاد چنین فضایی مستلزم همراهی پدر و مادر با یکدیگر خواهد بود.

او ضمن تاکید بر هماهنگی مسئولان مدرسه و والدین کودک با یکدیگر اضافه کرد: بر اساس تحقیقات پژوهشگران؛ کلاس اولی‌هایی که همچنان در دوران کودکی به سر می‌برند، همراه داشتن اسباب بازی مورد علاقه کودک در روزهای نخست مدرسه به علاقه‌مند شدن او برای حضور در فضای مدرسه بسیار تاثیرگذار است.

ضرورت مهار ترس از تنهایی، پیش از ورود به مدرسه

این روانشناس کودک گفت: یکی از تلخ‌ترین احساساتی که در اغلب کودکان کلاس اولی‌ مشاهده می‌شود، حس تنهایی و ترس از تجربه کردن این حس است که والدین و کادر آموزشی و پرورشی مدرسه باید به کودک کمک کنند تا بتواند بر آن غلبه کند.

عطاری تصریح کرد: والدین باید در پیدا کردن دوستی مناسب با خلقیات کودک خود برای رهایی از حس تنهایی در مدرسه به او کمک کنند و به او یادآور شوند که در کنار دوستان و همکلاسی‌های هم سن و سال خود می‌تواند ساعاتی را که در مدرسه هست، به خوبی سپری کند.

او افزود: اینکه کودک بداند بعد از بازگشت از مدرسه والدین در کنار او حضور دارند و ترس از دست دادن آن‌ها ترسی بیهوده است، موضوع مهمی است که پدر و مادر نباید آن را نادیده بگیرند.

این روانشناس کودک و  مشاور خانواده  گفت: نگاهی کوتاه به سرنوشت افرادی که در حوزه تحصیل به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کرده‌ و در شمار افراد موفق قرار گرفته‌اند از اهمیت میزان علاقه‌مندی آن‌ها به تحصیل و حضور در مدرسه و فضای آموزشی حکایت دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مدرسه ، کلاس اولی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار