دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه حمل و نقل ریلی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه حمل و نقل ریلی پیشرفته اظهار کرد: فعالیتمان را از حدود یک سال پیش در معاونت علمی آغاز کردیم و در این یک سال فاصله ۲۶ درصد تا ۸۶ درصد را طی کردیم.

او ادامه داد: علت پیشرفت ما اتکا به شرکت‌های دانش بنیان بود. نه اینکه صرفا آن‌ها سازنده باشند بلکه آن‌ها به عنوان همکار راهبردی ما محسوب می‌شدند.

منطقی بیان کرد: هم اکنون بازار واگن سازی و حمل و نقل ریلی یک بازار دو میلیاردی است. دولت طرحی برای تولید ۲ هزار واگن مترو دارد که یک هزار و ۲۰۰ واگن برای تهران است و ۸۰۰ واگن برای شهرستان‌هاست. قیمت هر واگن حدود یک میلیون یورو است، بنابراین با اقتصاد ۲ میلیارد یورویی مواجه هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: قبلا در زیر ساخت‌ها و تجهیزات ایستگاه‌های مترو که ۷۵ درصد فناوری‌های بود خود اتکا شده بودیم و هم اکنون با ۲۵ درصد فناوری فعلی می‌توانیم به عنوان یکی از بازیگران مهم در دنیا تلقی شویم و در خیلی کشور‌ها که می‌خواهند سیستم مترو را پیاده کنند مشارکت و همکاری داشته باشیم. کار ما صرفا تولید ۲ هزار واگن داخلی نیست بلکه با کسب استاندارد‌های بین المللی روی بازار‌های منطقه‌ای نیز فکر می‌کنیم و در اواخر امسال یا اوایل سال گذشته به عرصه صادرات این محصول وارد خواهیم شد.  


بیشتر بخوانید


منطقی درباره تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان وارد شده به تولید واگن قطار توضیح داد: دسترسی به فناوری‌های کلیدی محصولات توسط معاونت علمی به شرکت‌های دانش بنیان وارد شده به این عرصه یکی از تسهیلات اعطایی به این شرکت‌ها است به این صورت که شرکت‌هایی که در این عرصه وارد می‌شوند هزینه تحقیقات پرداخت نمی‌کنند. اقدام دیگر نیز این بوده که کار با این شرکت‌های دانش بنیان (۱۰ سازنده اصلی) فقط به تولید یک رام واگن قطار «شامل ۷ واگن» محدود نمی‌شود بلکه قرارداد تولید ۱۵ رام قطار دیگر یعنی ۱۰۵ واگن دیگر با آن‌ها امضا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار