محققین شرکت زینو آراز ویرا زیست مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی موفق به بومی سازی و تولید کیت‌های تشخیص جهش‌های سوماتیکی ژن‌های K-Ras، B-raf و Jak ۲ با روش Real-Time PCR شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،حقی موسس شرکت زینو آراز ویرا زیست و عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه تبریز گفت: جهش‌های ژنتیکی در سرطان‌ها از نظر فارماکوژنتیکی اهمیت فراوانی دارند و تشخیص این جهش‌ها به دلیل سوماتیکی بودن نیازمند روش‌هایی با فناوری بالا مانند Real-Time PCR با استفاده از پروب‌های نشان دار است.

حقی افزود: برای تامین نیاز کشور به این محصولات، سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌شود و واردات این محصولات در بسیاری از موارد با مشکلات و تاخیر‌های فراوان همراه است.

کیت های تشخیص جهش‌ ژن K-Ras و B-raf در تشخیص نوع جهش سوماتیکی در سرطان‌ها خصوصا سرطان‌های روده و ریه و تعیین نوع داروی موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت نمونه‌های خارجی این کیت برای ۵۰ تست بالای ۳۰۰۰ دلار است که نمونه تولید شده توسط این شرکت با قیمت کمتر از یک چهارم مشابه خارجی قابل عرضه است.

کیت تشخیص جهش ژن Jak ۲ برای تشخیص جهش سوماتیک نقطه‌ای V ۶۱۷ F در ژن JAK ۲ و تخمین ریسک در بیماران مبتلا به سرطان‌های خونی پلی سیتمی ورا، ترومبوسیتمی و لوسمی پرومیلوسیتیک و همچنین بررسی پاسخ به درمان‌های اختصاصی با هدف JAK ۲ به کار می‌رود.

قیمت خارجی این کیت برای ۵۰ تست بالای ۲۰۰۰ دلار است و محصول تولیدی این شرکت با کمتر از یک چهارم قیمت نمونه خارجی قابل عرضه است.

شرکت زینو آراز ویرا زیست مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در زمینه تولید و تجاری سازی محصولات زیستی و تشخیص پزشکی با فناوری بالا فعالیت دارد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.