انتقاد استاندار قزوین از نابسامانی قیمت‌ها در بازار

استاندار قزوین گفت: وضعیت قیمت کالا‌ها در بازار دچار چندگانگی و نابسامانی شده است که باید دستگاه‌های مربوطه بازرسی‌ها را تشدید کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در کارگروه تنظیم بازار استان با ابراز تأسف از اینکه قیمت‌های مصوب در کارگروه‌های اقتصادی استان با بازار تفاوت بسیاری دارد و باید این موضوع مدیریت شود، گفت: مردم از نابسامانی‌های موجود در بازار ناراحت هستند و کم کاری مسئولان را نمی‌پذیرند.

وی افزود: تعزیرات و دستگاه‌های مربوطه باید گرانفروشی را رصد و با متخلفان برخورد کنند.

جمالی پور گفت: از امروز شعار استان، خدمت گزاری و پاسخگویی به مردم است.

استاندار با تأکید بر اینکه اگر رفتاری انجام دهید که نگاه مردم به نظام و دولت تغییرکند خیانت کرده ایم، خاطرنشان کرد: در مسئولیتی که داریم باید درست عمل کنیم.

جمالی پور با تأکید بر اینکه بازرسی از اصناف و بازار جزو اساسی‌ترین وظایف سازمان صمت است، تصریح کرد: از امروز باید موضوع نظارت و بازرسی اصناف و بازار جدی گرفته شود و دستگاه‌های مربوطه باید در این رابطه گزارش عملکرد بدهند.

وی با اشاره به موضوع میزان اختصاص نهاده‌های دامی به استان گفت: باید جهاد کشاورزی استان، پروانه فعالیت دامداران و مرغدارانی که بیشتر از پروانه فعالیت شان دام نگهداری می‌کنند را اصلاح کند تا بتوان به اندازه نیاز نهاده دامی یارانه‌ای دریافت کرد.
استاندار با تأکید بر اینکه باید اتحادیه‌ها نقش خود را در تنظیم بازار ایفا کنند، گفت: متأسفانه نقش اتحادیه‌ها در نظارت بر بازار کم رنگ است.

وی افزود: من از این چندگانگی موجود در بازار ناراحتم و باید از فردا مشارکت اتحادیه و اصناف را ببینیم.

استاندار گفت: همچنین باید آمار رسمی از میزان دام و طیور در استان مشخص شود.

قبادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز گفت: باید در قبال آن ۳۰ درصد نهاده دامی که به واحد‌ها داده می‌شود به همان اندازه هم این واحد‌ها محصول تحویل دهند.

وی افزود: همچنین می‌توان برای کنترل قیمت، واحد‌هایی را که نهاده دامی یارانه‌ای دریافت می‌کنند را مدیریت کرد تا فقط نیاز استان را تامین کنند.

خرید ۱۸۸ هزار تن گندم مازاد بر مصرف در استان قزوین

مظهری، مدیر کل غله استان گفت: تا صبح امروز ۱۸۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است.

وی افزود: تا دیروز هم ۱۸۶ هزار و ۷۰۰ تن گندم به ارزش ۴ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده است.

مظهری خاطرنشان کرد: امسال میزان سن زدگی گندم چهل و شش صدم درصد بوده است.

به گفته مدیرکل غله استان، میزان خرید گندم نسبت به پارسال تا الان ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از مجموع مطالبات گندم کاران استان، چهار هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال معادل ۹۳ درصد پرداخت شده است.

مظهری تصریح کرد: استان قزوین بعد از استان‌های خوزستان، فارس و کرمانشاه در میزان خرید گندم در رتبه چهارم قرار دارد.

مدیرکل غله استان خاطرنشان کرد: ۳۰۰ میلیارد ریال معادل ۹۲ درصد از مطالبات کلزا کاران استان هم پرداخت شده است و ما بقی؟ آن هم به زودی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، تا کمنون ۷ هزار و ۲۶۱ تن کلزا به ارزش ۳۲۶ میلیارد ریال خریداری شده است.

توزیع نهاده‌های دامی میان مرغداران و دامداران

شاپور زاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: از ابتدای امسال ۵۰ هزار تن ذرت، ۵۰ هزار تن سویا و ۲۸ هزار تن جو بین مرغداران و دامداران توزیع شده است.

وی افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد از نهاده‌های دامی واحد‌ها تأمین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تأمین نهاده‌های دامی دچار مشکل هستیم، از استاندار خواست که با توجه به اینکه قزوین نیاز استان تهران به گوشت مرغ را تأمین می‌کند با مسئولان جهاد کشاورزی استان تهران رایزنی شود تا بخشی از نهاده‌های دامی استان قزوین را تأمین کنند.

در این جلسه مطرح شد که میزان آمار دام و طیور استان قزوین بیشتر از رقمی است که در سامانه تهران وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود که میزان اختصاص نهاده‌های دامی کمتر از نیاز استان باشد.

افضلی، رئیس سازمان صمت استان نیز گفت: ۲۵۰ تن مرغ منجمد و ۴۷۸ تن شکر سهمیه خانوار توزیع شده است.

وی افزود: ۵۰۰ تن روغن نباتی و ۷۱۷ تن شکر سهمیه خانوار‌ها و سه هزار و ۵۹۴ سهمیه شکر برای واحد‌ها نیز در حال توزیع است.

به گفته افضلی، سه هزار و ۳۵۰ فقره برای دریافت تسهیلات کرونا خواست شده است.

محمدی، مدیرکل تعزیرات استان هم گفت: هم اکنون موضوع گران فروشی در بازار مطرح است و فروشندگان بالا رفتن قیمت دلار را بهانه می‌کنند.

به گفته مدیرکل تعزیرات استان، باید به صورت جدی به موضوع گرانفروشی در استان وارد شد.

قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز گفت: تنظیم بازار نظارت می‌خواهد و اینکار نیازمند اشراف اطلاعاتی کامل و همکاری دستگاه هاست.

وی افزود: نظارت باید از مبدأ باشد و در این کار باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و اگر به نتیجه نرسید آن وقت دستگاه قضا در مرحله آخر به عنوان حقوق عامه وارد خواهد شد.

دادستان قزوین خاطرنشان کرد: متأسفانه این ۸۳۵ گشت نظارتی و تشکیل بیش از چهار هزار پرونده در کنترل قیمت‌ها تأثیری نداشته است و این موضوع نشان می‌دهد که نحوه بازرسی‌ها درست نیست و باید از مبدأ شروع شود.

وی افزود: باید بر کالا‌های اساسی و پروتئینی به ویژه آن کالا‌هایی که از ارز دولتی برای آن‌ها استفاده می‌شود به طوری جدی و درست نظارت شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.