هشدار روسیه نسبت به تهدیدات موشکی آمریکا

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نمی‌تواند تهدیدات موشکی آمریکا علیه خود را تحمل کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه نسبت به تهدیدات موشکی آمریکا هشدار داد.

بر این اساس، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: استقرار موشک‌های سطح به سطح برد کوتاه و متوسط آمریکا امنیت جهانی را به مخاطره می‌اندازد و باعث شروع مرحله دیگر از مسابقه تسلیحاتی می‌شود. ما نمی‌توانیم وجود تهدیدات موشکی علیه سرزمینمان را نادیده بگیریم.

این بیانیه که به مناسبت خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد صادر شده است، می‌افزاید: تنها راهکار منطقی این است که همگی به دنبال دستیابی به توافقی قابل قبول از راه سیاسی و دیپلماتیک باشیم. ما آماده بازگرداندن امنیت بین المللی و ثبات راهبردی به جهان هستیم. امیدواریم طرف آمریکایی نیز در این زمینه از خود احساس مسئولیت نشان دهد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، در دوم اوت و پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. پیش از این، آمریکا رسما خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به پیمان «آی ان اف» را تایید کرده بود. این کشور در تاریخ ۲ اوت[جمعه ۱۱ مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمین به زمین با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار