ادامه جنگ غزه مانع راهبرد منطقه‌ای بایدن است

مقامات آمریکایی می‌گویند جنگ غزه مانع راهبرد منطقه‌ای بایدن می‌شود.

وب سایت آمریکایی آکسیوس Axios دیروز اعلام کرد که مقامات کاخ سفید به شدت بر روی انعقاد توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل متمرکز هستند، زیرا جنگ در غزه مانع بزرگی برای راهبرد گسترده‌تر پس از جنگِ جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در منطقه است.

در همین راستا همزمان با نشست ریاض وزیر خارجه آمریکا اقدامات اولیه برای راهبرد پس از جنگِ جو بایدن در منطقه را تا حدودی فراهم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته فاش کرد که واشنگتن با شش کشور شورای همکاری خلیج فارس برای ادغام دفاع هوایی و موشکی و افزایش امنیت دریایی مذاکره خواهد کرد.

بلینکن در جریان نشست وزرای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با اشاره به حملات تلافی جویانه تهران به اسرائیل در اوایل امسال مدعی شد: «این حمله تهدید حاد و فزاینده ایران و نیاز به همکاری با یکدیگر برای دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد». 

وی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس گفت که برای ایجاد یک کشور فلسطینی و افزایش دسترسی بشردوستانه به غزه تلاش خواهد کرد.

بلینکن گفت: «موثرترین راه برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه، کاهش رنج و ایجاد فضا برای راه حلی عادلانه‌تر و پایدارتر، دستیابی به آتش بس و بازگرداندن اسرای [اسرائیلی]به خانه هایشان است».

سخنگوی جنبش حماس دیروز دوشنبه تاکید کرد که تا زمانی که اسرائیل خواسته‌های این گروه را برآورده نکند، هیچ توافقی برای آتش بس یا آزادی اسرای اسرائیلی وجود نخواهد داشت.

طبق پیشنهاد مطرح شده آتش بس، به ازای هر اسیر اضافی آزاد شده، آتش بس یک روز تمدید می‌شود. در این دوره، هر دو طرف در مذاکراتی با هدف پایان دادن به جنگ و آزادی همه اسرای باقی‌مانده شرکت خواهند کرد. یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل پیشتر گفته بود که در صورت دستیابی طرفین به توافق، تهاجم رفح به حالت تعلیق درخواهد آمد.

اوایل روز دوشنبه، بلینکن گفت که ایالات متحده به نهایی کردن یک توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است که در صورت عادی سازی روابط خود با اسرائیل، این توافق به ریاض ارائه خواهد شد.

برچسب ها: جو بایدن ، جنگ غزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار