سرپرست تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی کاشمر گفت: استفاده از سموم شیمیایی به عنوان بخشی جدانشدنی در مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی، اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسینی سرپرست تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی کاشمر گفت: استفاده از سموم شیمیایی به عنوان بخشی جدانشدنی درمبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی، اجتناب ناپذیر است و  برای جلوگیری از مصرف بی رویه سموم در کشاورزی، باید با در نظر گرفتن شرایط کلی کشاورزی منطقه، سطح فرهنگ بهره برداران، نظام کشت موجود و دیگر مسائل، تلفیقی از روش‌های گوناگون مبارزه در قالب یک مدیریت صحیح کنترل آفات و بیماری‌ها به کار گرفته شود.

او افزود: لازمه‌ی این کار ایجاد شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی متشکل از کارشناسان فنی است که براساس دستورالعمل‌های فنی و اجرایی مزارع و باغات را به طور مرتب مورد بازدید قرار دهند و با توجه به فنولوژی گیاه، شرایط جوی منطقه، تراکم آفت و... در صورت ضرورت انجام مبارزه شیمیایی، مناسب‌ترین زمان مبارزه را مشخص کنند.

سرپرست تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی کاشمر ادامه داد: در جهت این هدف امسال پروژه پیش آگاهی مبارزه با کرم خوشه خوار انگور با هدف بررسی نحوه تغییرات جمعیت پروانه خوشه خوار انگور و تعیین بهترین زمان مبارزه با نصب تله‌های فرمونی در منطقه انجام گردید.

حسینی بیان کرد: پروانه خوشه خوار انگور یکی از مهم‌ترین آفات انگور کاشمر می‌باشد و لارو‌های این آفت با تغذیه از جوانه‌های گل دهنده، غنچه‌ها و حبه‌های انگور، خسارت قابل توجهی به محصول وارد می‌کنند. 

او تصریح کرد: هدف از اجرای پروژه پیش آگاهی آفات، تولید محصولاتی سالم می‌باشد که علاوه بر توجه به کیفیت و افزایش عملکرد با استفاده از روش‌های مناسب و کم خطر از نظر محیط زیست، سلامتی انسان‌ها و سایر موجودات غیر هدف را نیز مد نظر قرار می‌دهد.

سرپرست تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر تاکید کرد: باید بهترین زمان مبارزه با تعیین پیک پرواز آفت باید از طریق مختلف از جمله فضای مجازی، اطلاعیه، توصیه‌های محلی، تماس‌های حضوری با بهره برداران و ... مراتب به اطلاع باغداران برسد.
 
انتهای پیام//م. د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.