به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، امروز با فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان گفت و گویی داشتیم تا از فواید شیردهی برایمان بگوید.

مائده جعفری، فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: تغذیه با شیر مادر سنگ بنای بقا، تغذیه و رشد و سلامت نوزادان و شیرخواران است.

او افزود: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای ۶ ماه اول زندگی انجام دهید، به دنبال آن ادامه شیردهی در کنار غذا‌های مکمل مناسب تا ۲ سال توصیه می‌شود.

جعفری با بیان اینکه نگرانی‌هایی در مورد آیا مادران مبتلا به COVID-۱۹ می‌توانند ویروس SARS-CoV-۲ را از طریق شیردهی به نوزاد یا کودک خردسال خود منتقل کنند مطرح شده است ،افزود: توصیه‌های مربوط به تماس مادر و شیرخوار و شیر مادر باید با توجه به نکات کامل نه تنها در مورد خطرات احتمالی عفونت COVID-۱۹ کودک باشد، بلکه خطرات عوارض و مرگ و میر ناشی از شیردهی ندادن، استفاده نادرست از شیرخشک برای شیرخوار را نیز باید مدنظر داشت.

او تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند مادرانی که COVID-۱۹ مشکوک یا تأیید شده دارند، باید برای شروع یا ادامه شیردهی تشویق شوند.

فوق تخصص عفونی کودکان گفت: مادر و نوزاد باید این امکان را داشته باشند که در طول شب  و روز در کنار هم بمانند و امکان تماس پوست نوزاد و مادر وجود داشته باشد، IgA ترشحی در شیر مادران مبتلا به عفونت COVID-۱۹ مشاهده شده است که در کنار سایر ایمنوگلوبین‌ها مثل IgG,IgM, نه تنها نوزاد را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند بلکه منجر به تقویت سیستم ایمنی وی می‌شود، البته مادر مبتلا در هنگام شیردهی حتما از ماسک استفاده کند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار