سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: به طورمتوسط ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم استان کرمان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که این میزان بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان وضعیت استان کرمان را به لحاظ شیوع کرونا قرمز دانست و گفت: کم یا زیاد شدن آمار بستگی به ایام تعطیلات دارد، زیرا مردم کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و روی آمار دو روز گذشته (روز‌های پنجشنبه و جمعه) نمی‌توان گفت که روند اپیدمی صعودی یا نزولی شده و براساس آمار هفتگی مشخص می‌شود که وضعیت هر منطقه چگونه است.

او افزود: اگر روند تا آخر هفته همچنان نزولی باشد می‌توان گفت که موج دوم اپیدمی کنترل شده است و انتظار ما این است که روند نزولی شود، زیرا مردم حدود سه هفته‌ای است نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند و گفتنی است که نتیجه رفتار مردم سه هفته بعد مشخص می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه هیچ نقطه‌ای در استان وضعیت سفید به لحاظ شیوع کرونا وجود ندارد، تصریح کرد: شاید این هفته که شاخص‌های آماری استان تحلیل می‌شود، منطقه سفیدی داشته باشیم، اما در حال حاضر بیشتر نقاط استان در وضعیت قرمز و نارنجی و فقط یک یا دو شهرستان ما وضعیت زرد دارند.

شفیعی با تاکید برآن که اگر مردم رعایت نکنند افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ انفجاری خواهد شد، تصریح کرد: در شرایط کنونی محدودیت دیگر هیچ کمکی به شکستن زنجیره انتقال ویروس نمی‌کند و محدودیت‌ها صرفا برای مکان‌هایی که آلوده نشده اعمال می‌شود و اکنون اعمال محدودیت شاید آسیب‌های دیگری از جمله اقتصادی و معیشتی را به مردم وارد کند.

اوبا اشاره به احساس مسئولیت هر فرد گفت: مردم در شرایط کنونی باید با این رویکرد به اطراف خود نگاه کنند که همه به این ویروس آلوده بوده پس باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و اگر این دید و این نگاه در جامعه وجود داشته باشد، می‌توانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

شفیعی افزود: برای تخمین دقیق از تعداد مبتلایان نیاز به این داریم که اپیدمی مقداری جلو برود و وقتی موج آن کامل شود می‌توان تعداد مبتلایان را برآورد کرد و هنوز، چون در استان کرمان به پیک کامل نرسیدیم نمی‌توان میزان مبتلایان را تخمین زد.

او درباره میزان رعایت مسائل بهداشتی از سوی مردم بیان کرد: اکنون در شهر‌های بزرگ استان کرمان از جمله شهر کرمان و زرند و براساس بازدید‌ها و رصد‌های صورت گرفته، حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند البته این میزان رعایت کم است و باید به ۸۵ درصد برسد و در شهر‌های کوچک حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد و در روستا‌ها خیلی کمتر رعایت می‌شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از پیش‌بینی خود از روز‌های آینده کرونا در استان کرمان سخن به میان آورد و گفت: اگر اتفاقات غیرپیش‌بینی شده‌ای رخ ندهد و مردم همچنان مسائل بهداشتی را رعایت کنند؛ پیش‌بینی می‌کنیم یک سیر کاهشی را در روز‌های آتی در استان تجربه کنیم.

شفیعی اظهار کرد: با بیماری سر و کار داریم که دارو و واکسن ندارد و راه انتقال آن نیز مشخص است و تنها راه کنترل آن مراقبت‌های خود مردم است که مبتلا نشوند و زنجیره انتقال قطع شود بنابراین حتما زدن ماسک در خارج از محیط منزل، شستشوی مکرر دست‌ها ماندن در خانه همچنان از مهمترین اقداماتی است که باید از سوی مردم رعایت شود.

منبع ایسنا

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار