به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، نیسان جوک و رنو داستر است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.
رنو داستر یکی از خودروهای کارخانه رنو است که در فرانسه ساخته شده است. رنو داستر یکی از موفقترین محصولات رنو است و توانسته از زمان عرضه به بازار تا کنون، در کشورهای مختلف جهان در لیست پرفروشترین خودروهای بازار جای بگیرد.
رنو داستر یکی از خودروهای شاسی بلند است که برای پنج نفر طراحی شده است. حجم موتور این خودرو ۱۹۹۸ سی سی، نوع موتور بنزین سوز انژکتوری و ۴ سیلندر است. ظرفیت باک این خودرو ۵۰ لیتر است و صفر تا صد آن ۱۰.۲ ثانیه است.
مشخصات فنی بدنه داستر:
کلاس بدنه |
SUV |
ابعاد |
طول: 4315mm عرض: 1822mm ارتفاع: 1690mm |
وزن |
1300 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان |
5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو |
215/65 R 16 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب |
215/65 R 16 |
مشخصات فنی موتور:
حجم موتور |
1998 سی سی |
نوع موتور |
موتور بنزین سوز انژکتوری |
تعداد سیلندرها |
4 |
تعداد سوپاپ ها |
16 |
محل قرار گیری موتور |
جلو |
سیستم سوخت رسانی |
انژکتوری تزریق مستقیم |
ظرفیت باک |
50 لیتر |
حداکثر توان خروجی |
135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی |
195 نیوتون متر |
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
نوع جعبه دنده |
جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
تعداد دنده (جلو) |
4 |
جعبه دنده اتوماتیک |
موتور جلو ، دو دیفرانسیل 4WD |
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز |
ترمز جلو دیسکی پرهای خنک شونده و ترمز عقب کاسهای-ABS |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو |
دیسکی خنک شونده با هوا |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب |
دیسکی |
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیق |
نیمه مستقل |
نوع سیستم فرمان |
قدرت کمکی هیدرولیکی |
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت |
178 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 |
10.2 ثانیه |
مصرف سوخت شهری |
9.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ای |
6.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت |
7.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو 5 |
ستاره ایمنی Euroncap |
- |
نیسان جوک دیگر خودرویی است که در این گزارش آن را بررسی خواهیم کرد. این خودرو ساخت ژاپن است و متقاضیان خاص خود را دارد. نیسان جوک خودرویی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شده و از سال ۲۰۱۱ به تولید رسید. جوک روی پلتفرم مشترکی با خودروهای دیگر گروه صنعتی رنو - نیسان تولید شده است که برخی از آنها عبارت از رنو داستر، نیسان میکرا و رنو کپچر هستند.
این خودرو خاص امکانات رانندگی خوبی را فراهم می کند و شتابگیری خوب این خودرو ستودنی است. اگرچه گیربکس CVT در ابتدای حرکت کمی کند قدرت را انتقال میدهد، اما بعد از حرکت شتابگیری خوب بوده و جوک را به خودرویی چالاک تبدیل میکند.
از حسن گیربکس CVT نباید گذشت چراکه مصرف سوخت را بهطور چشمگیری کاهش میدهد. فضای کابین خودرو جمع و جور، اما با کیفیت است، صندلیها راحت بوده و کیفیت چرم نیز مناسب است، اگرچه صندلیها برای افراد چاق مکان راحتی نبوده و کمی کوچک هستند، اما اگر تغذیه مناسبی داشته باشید وبه وزن ایدهآل رسیده باشید صندلیهای راحتی را در اختیار خواهید داشت.
مشخصات فنی بدنه نیسان جوک:
کلاس بدنه |
شاسی بلند |
ابعاد |
4135 طول - 1765 عرض - 1565 ارتفاع |
وزن |
1255 کیلوگرم |
تعداد فضای سرنشینان |
5 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو |
R17 215 / 55 |
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب |
R17 215 / 55 |
مشخصات فنی موتور:
حجم موتور |
1598 |
نوع موتور |
بنزینی دارای توربو شارژر |
تعداد سیلندرها |
4 |
تعداد سوپاپ ها |
16 |
محل قرار گیری موتور |
موتور جلو |
سیستم سوخت رسانی |
تزریق مستقیم |
ظرفیت باک |
46 لیتر |
حداکثر توان خروجی |
117 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه |
حداکثر گشتاور خروجی |
158 نيوتن متر در 5000 دور در دقيقه |
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
نوع جعبه دنده |
CVT |
تعداد دنده (جلو) |
6 |
جعبه دنده اتوماتیک |
دیفرانسیل جلو FWD |
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز |
ABS – EBD – ESP - سیستم ترمز کمکی (BAS) |
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو |
دیسکی |
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب |
دیسکی |
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم تعلیق |
مستقل برای هر چرخ |
نوع سیستم فرمان |
هیدرولیک غربیلک فرمان مجهز به كلیدهای كنترلی
|
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت |
170 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 |
11/5 ثانیه |
مصرف سوخت شهری |
6 لیتر در 100 کیلومتر |
مصرف سوخت جاده ای |
8/3 لیتر در 100 کیلومتر |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت |
5/2 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
يورو 5 |
ستاره ایمنی Euroncap |
5 ستاره |
انتهای پیام/