در نشست هم اندیشی تشکل های بخش کشاورزی استان مرکزی با استاندار مرکزی، کشاورزان از تعدیل پروانه‌های آب انتقاد کردند.

نشست و هم اندیشی در خصوص تعدیل پروانه‌های آب کشاورزانبه گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی در نشست و هم اندیشی تشکل های بخش کشاورزی استان مرکزی گفت: در این شرایط تحریم و تورم و کمبود نهاده‌های کشاورزی و دامی و موضوع کرونا کشاورزان در صف اول مبارزه با دشمن و تحریم برای تامین غذای مردم در تلاش هستند تا مسئولین باید تلاش داشته باشند در هر شرایطی مشکلات کشاورزان را حل نمایند.

آقازاده افزود: از نظام صنفی کشاورزان انتظار می‌رود که روشنگری‌های لازم از قوانین و ضوابط را برای کشاورزان داشته باشند.

او با بیان اینکه کارنامه انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان مرکزی نمره قبولی دارد افزود: در صورتی‌که این تصمیم‌ها برای مدیریت منابع آب زیرزمینی و انسداد چاه‌های کشاورزی انجام نمی‌گرفت دامنه مشکلات حوزه آبی استان گسترده‌تر بود.

استاندار مرکزی اظهار داشت: با این حال در چهار دهه اخیر سایه برخی از سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسی از منابع آبی و برداشت‌های غیراصولی وجود داشته که پیامد‌های آن به شکل افت سطح منابع آب زیرزمینی اکنون در دشت‌های کشور و استان اتفاق افتاده است.

آقازاده افزود: این سیاست در دولت‌های مختلف و با سلایق گوناگون صورت گرفته، اما نتایج آن به صدا درآمدن زنگ خطر در دشت‌های ایران بوده است.

او گفت: آب ذخیره ارزشمند و منابع پایه حیات است و در صورت نبود مدیریت اصولی در نگهداشت منابع و مصارف منطقی امکان تبدیل دشت‌ها به صحرا‌های خشک و سوزان دور از ذهن نیست.

استاندار مرکزی افزود: برای دوری از شرایط کم‌آبی باید تصمیمات کارشناسی اعمال شود و مردم و کشاورزان باید تابع آن باشند.

آقازاده گفت: استان مرکزی در منطقه نیمه خشک واقع شده و اکنون تقریبا دشت‌های استان از جمله خمین، اراک، زرند و فراهان شرایط ممنوعه داشته و در صورت ادامه این روند فرزندان و آیندگان ما با سرزمین سوخته مواجه خواهند بود.

اوبا یادآوری اینکه نیاز است تا طرح تعدیل چاه‌های کشاورزی اجرا شود، گفت: البته در برخی دشت‌های استان از جمله شازند نیاز به تعدیل چاه‌های کشاورزی نیست و نباید در اجرای این طرح پروانه چاه‌ها کم شود، زیرا پروانه نوعی مالکیت برای کشاورز قلمداد می‌شود.

آقازاده در ادامه افزود: لازم است با توجه به شرایط کنونی ۲۰ درصد انقضای چاه‌های کشاورزی استان متوقف شود تا کشاورزان اوج فعالیت کشاورزی در فصل کنونی را بگذرانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: آب از مهمترین عناصر تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی است و برای کشاورزان ارزشمند است و پایه فعالیتشان محسوب می‌شود.

آنجفی افزود: بهره برداری بی‌رویه خط قرمز کشاورزان است و با همه توان می‌کوشند تا این عنصر، آبادانی و تولید به بهترین شکل مصرف شود.

او اظهار داشت: کنترل و نظارت در مصرف آب با هدف مدیریت و جلوگیری از هدررفت آن برای بقا و احیای سفر‌های زیرزمینی انجام می‌شود و کشاورزان برای تحقق این هدف همکاری دارند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.