مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در جلسه شورای حفاظت آب گفت: سطح آب‌های زیرزمینی استان هر سال یک متر افت می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به  افت یک متری آب‌های زیرزمینی قزوین در سال،گفت: بیشترین افت آب‌های زیر زمینی از شهر ارداق به سمت تاکستان افت یک متری آب‌های زیرزمینی قزوین در سال بوده است.

وی، بیشترین فرو نشست زمین را در محدوده روستای عصمت آباد، محدوده شرکت زرمرغ در ارداق، شمال غربی بوئین زهرا، جنوب دشتابی غربی و محدوده کوره‌های حیدر آباد شال اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: طول بعضی فرو نشست ها‌ی زمین ۳۰ متر با عمق یک و نیم متر است.

ملکی، علت این فرونشست‌ها را برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی از دشت قزوین دانست و گفت: یکپارچه سازی اراضی، اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از برداشت غیر مجاز می‌تواند به جلوگیری از فرونشست زمین کمک کند.

به گفته وی، استان‌های قزوین، کرج، تهران، خراسان رضوی از جمله استان‌های دارای فرونشست زمین بسیار بالا هستند.

ملکی گفت: تاکنون ۱۶۸ میلیون متر مکعب آب از سد طالقان به استان منتقل شده است که تا پایان امسال این میزان به ۳۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی افزود: چاه‌های فرم ۵ تا پایان امسال پلمب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه کنتور‌های هوشمند کمک بسیار بزرگی در کنترل خروجی آب از چاه‌ها می‌کند، گفت: این کنتور‌ها تا کنون در نیمی از چاه‌های استان نصب شده است.

ملکی خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی برای نصب کنتور‌های هوشمند درچاه‌ها شد و گفت: کشاورزانی که برای چاه‌های خود این کنتور‌ها را نصب نکنند لازم است که از تمدید برق آن‌ها خودداری شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: تصرفات رودخانه‌ها نگرانی بسیار زیادی را ایجاد کرده است و تا کنون ۴۸ هکتار از این مناطق آزادسازی شده است.

استاندار قزوین هم در این جلسه گفت: اگر سند دقیقی در رابطه با دشت قزوین تهیه شود می‌توان تصمیمات بهتری برای کشت محصولات کشاورزی گرفت.

هدایت الله جمالی پور در ادامه از مدیران خواست هر چه سریعتر برای بستن چاه‌های غیر مجازباقی مانده اقدام کنند.

دادستان قزوین هم در این جلسه گفت: نباید از بحران آب در کشور به ویژه استان قزوین عبور کرد و باید یک تعادلی بین ورودی و خروجی آب برقرار شود.

قاسمی با تاکید بر ساماندهی چاه‌های مجاز گفت: در نصب کنتور‌های هوشمند بسیار کند پیش می‌رویم و باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.

فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: اگر خوشبینانه به موضوع فرونشست نگاه کنیم در آینده با خطرات بیشتری در سطح جاده‌ها روبه رو خواهیم شد.

محمدبیگی تاکید کرد: سند حفاظت از دشت قزوین تدوین و در تمام طرح‌ها لحاظ شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بربحث کشاورزی باید بر روی صنایع هم تمرکز کرد و نباید به صنایع پر آب مجوز فعالیت داد.

وی اضافه کرد: همچنین باید از اجرای بعضی از طرح‌ها به علت فرونشست زمین جلوگیری کرد.

قبادی معاون اقتصادی استاندار هم در این جلسه گفت: در حال حاضر ۷۰۰ میلیون متر مکعب از سفره‌های آب زیر زمینی برداشت منفی می‌شود.

قبادی افزود: طرح تاک به معنی تعیین الگوی کشت می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد و این طرح به زودی در استان اجرا خواهد شد.

رئیس هواشناسی استان هم در این جلسه گفت: بارش‌ها در سال‌های از سال ۹۸ تا کنون افزایش داشته است و در حال طی کردن یک سال ترهستیم.

شیخ الملوکی با اشاره به افزایش ۶۶ میلی متری بارندگی در استان گفت: این میزان از میانگین کشوری بالاتر است.

به گفته وی، بارش‌ها در شهریور ماه در حد نرمال و ماه‌های مهر، آبان و آذر ماه هم حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: میانگین دمای هوای استان در مرداد ماه را ۲۲ درجه بیان کرد.

رئیس هواشناسی استان گفت: کاهش بارندگی می‌تواند باعث گرد و غبار شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار