مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان:

برای گشت ارشاد نباید سیاست شل کن، سفت کن اجرا می شد

حجت الاسلام حقانی گفت:درباره عملکرد گشت ارشاد سیاست شل کن سفت کن باید رها می‌شد باید برایش سیاست گذاری کرد واین نباشد که در یک دوره گشت ارشاد باشد فرمانده نظامی بعدی آن را حذف کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یکی از مدیران کم حاشیه با اداره‌ای پرکار را شاید بتوان حجت الاسلام محمد حقانی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان دانست زیاد اهل مصاحبه نیست، اما دریک گفتگوی خودمانی دغدغه‌های اجتماعی اش را بیان می‌کند.

به عنوان سوال اول درجنوب کرمان به دلیل حضور کمرنگ مسئولان فرهنگی ما حضورجهادگران و اردو‌های جهادی را بیشتر شاهد هستیم، چرا فعالیت اداراتی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و ارشاداسلامی در جنوب کرمان کم رونق است؟ این درحالی است که جنوب کرمان نیاز به کار جدی فرهنگی برای حذف جرائم ناشی از فقر فرهنگی دارد اما ما حتی مسئله جزئی مانند حضور روحانیون در این مناطق نیز کمرنگ عمل کردیم؟

اولا که درامور تبلیغی ما تفکیک سازی نمی‌کنیم اعتقاد داریم کم کار شده است، شاید در جنوب استان فقرفرهنگی داریم در شمال کرمان هم مشکلات دیگری داریم و دغدغه ما برای شمال وجنوب وجود دارد فقط نوع مسئله فرق می‌کند، منطقه زهکلوت ورودبارجنوب آنچه به عنوان یک مسئله جدی مطرح است اینکه ما درمورد مسائل این مناطق قوی عمل نکردیم که دلیل آن هم بضاعت ناچیزمان بود درنتیجه به ناچار ازتوان گروه‌های جهادی کمک گرفته می‌شود.

البته حضور روحانیون را به عنوان ائمه جماعات مساجد در این منطقه نسبتا بهتر شاهد هستیم به گونه‌ای که بیشترین روحانی مستقر را در مساجد رودبارجنوب داریم ۲۰ روحانی در رودبارجنوب مستقراست درحالی گا‌ها در برخی شهرستان‌های بزرگ‌تر ۵ تا ۶ تا روحانی داریم.

این تعداد روحانی برای جمعیت بالای این مناطق بسیار ناچیز است فکرنمی کنید برای حل مشکلات مختلف نیاز به نیروی بیشتری دارید؟

۲۰ روحانی برای کل شهرستان البته کم است، اما بضاعت مالی ما بیشتر نیست وامکان استقرار تعداد بیشتری روحانی لابد میسر نیست هرچند که در ماه‌های محرم و رمضان از حضور روحانیون اعزامی نیز کمک گرفته می‌شود، اما شرایط کرونا فعلا اوضاع را عوض کرده است.

احساس نمی‌کنید در نهایت بار کار بردوش مردم است؟ مردم محروم منطقه در برخی نقاط حتی در مساجد قرآن دراختیار ندارند وبعضا جوانی که در آستانه بلوغ است تاکنون قرآن ومفاتح الجنان را ندیده، اما ماهواره آنجا حضور قوی دارد شما علت این مسئله را چه می‌دانید؟

خوب ما خوشبختانه پشتیبانی خوب نیرو‌های مردمی را در مناطقی، چون زهکلوت که محرومیت بیشتری دارد شاهد هستیم، به گونه‌ای که در جریان وقوع سیل نکته مثبتی که رخ داد اتحاد بین گروه‌های مردمی و جهادی شکل گرفت که می‌تواند کمک خوبی برای رفع مشکلات دیگرباشد، درجریان مهارسیل فروردین ماه اتفاقی که رخ داد باعث شد قرارگاه مردمی تشکیل شود، تحت حمایت امام جمعه زهکلوت قرارگاه فرهنگی تشکیل و وحدت گروه‌های جهادی نیز شکل گرفت وحتی آموزش‌هایی داده شد بخشی از طرح‌های ما درقالب این قرارگاه به دلیل نبود تجمعات در جریان شیوع کرونا تعطیل شد، اعتقاد دارم باید بیش از این وقت بگذاریم، ولی در استان ما دنبال احیا ظرفیت‌های مردمی هستیم.

یکی از نکات مثبتی که زهکلوت دارد نیروی جوان آماده فعالیت، زیاد دارد که فرصتی برای کار‌های فرهنگی منطقه است که باید پلی توسط تبلیغات و اردو‌های جهادی برای حفظ ارتباط موثر با مردم، شکل بگیرد. اخیرا هم در سفر به یکی از شهر‌های استان دیداری با گروه‌های جهادی داشتیم، تشویق کردیم که ما ازفعالیت‌های جهادی آن‌ها حمایت می‌کنیم، اکنون هم چند پروژه در رودبارجنوب داریم که در حال انجام است.

درباره گروه‌های جهادی صحبت کردیم، اغلب مسئولین گروه‌های جهادی گلایه دارند که برخی از کار‌های آنان گیر مشکلات اداری کوچکی است که ادارات ومدیران آنان حاضر نیستند آن گره را بازکنند که مبادا کار به نام دیگران تمام شود دراین خصوص نظرتان چیست؟

خوب فکر کنم این شامل تبلیغات اسلامی نمی‌شود، ما اعتقاد داریم اگر کمک می‌شود بدون نام بردن از ما باشد، در تمام فعالیت‌هایی که حامی کار بودیم لوگو وآرم سازمان جایی دیده نشده و ما تبلیغی نداریم به چارت سازمانی، به طور مثال کاری که درجریان ضدعفونی کردن معابردر جریان شیوع کرونا در استان توسط هیات‌های مذهبی انجام شد نامی از سازمان تبلیغات نبود درحالی که جرقه‌های اولیه کاررا ما زدیم، ولی نیاز ندیدیم نام سازمان تبلیغات برده شود.

آقای حقانی قبول دارید درحوزه مسائل جنوب کرمان که هم فقر فرهنگی و هم فقر مادی داریم کار باید به شکل جهادی باشد والا زیاد اتفاقی در رفع محرومیت مردم رخ نمی‌دهد؟

قطعا همین گونه است ببینید ما در جریان اتفاقات اخیر لااقل در مدتی که بنده مدیر تبلیغات اسلامی هستم، همکاران چه کارکنان وچه مدیران در شعبات شهرستانی پابه پای مردم کار کرده اند از بیل زدن درساخت وساز وحل مشکلات ناشی از سیلابی شدن خانه‌ها تا رانندگی تراکتور، اما هیچ کجا نامی نبرده ایم که تبلیغات اسلامی چنین کرد، به عقیده بنده جهادی کار کردن از شعار تا عمل خیلی فاصله دارد کار جهادی یعنی اینکه من مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی نبوده، نیرو نداشته باشم وبدون بودجه کار کنم، درحالی که کم وبیش این‌ها را داریم ونمی توان نام جهادی برآن گذاشت.

ساختار‌های های اداری دست وپای شما رابسته؟

ما در سازمان تبلیغات اسلامی اعتقادمان این است که نباید دست پای مان را اداری بودن مان ببندد وتصور می‌کنم پای بند به ساختار اداری زیاد نیستیم، چندی قبل دریکی از مناطق نیاز به کمک هلال احمر بود ونیاز بود هماهنگی در سطح اداری انجام شود درنتیجه ما جلسه‌ای با رئیس هلال احمر داشتیم که منجر به حضور نیرو‌های هلال احمر به شکل تاثیر گذار درآن منطقه وحل مشکل مردم شد، تنها بنده دراین موارد صلاح می‌دانم کار به شکل اداری پیش برود تاسریع‌تر مشکل مردم حل شود والا قائل به استفاده از عنوان اداره تبلیغات اسلامی در امور نیستیم، اگر دنبال کار اداری بیفتیم فضا هست برای کار وپز دادن، ولی چنین چیزی را قبول نداریم.

آنچه به عنوان تبلیغات اسلامی انجام می‌شودو آنچه درجامعه می‌بینید به نظر شما تحت نام تبلیغ برای اسلام تعریف دارد؟

اولین مشکل ما در سازمان تبلیغات مشکل هویتی است، از بدو تشکیل تاکنون به شدت کار‌های موثری داشته ایم، اما اثر مفهومی آن را مردم زیاد درک نکردند این ضعفی است که باید برطرف شود مردم نمی‌دانند سازمان تبلیغات کارش چیست واین ضعف بزرگی است که باید برطرف شود وشاید نیاز باشد بعضا اطلاع رسانی قوی‌تر انجام شود.
درخصوص سوال شما، ما بخشی از خواص را داریم که درمیدان عمل هستند اگر آنها سازمان تبلیغات راخانه خودشان بدانند و رفت وآمد کنند یقینا دغدغه ما نسبت به آن‌ها حل می‌شود، ما تصورمان براین است که ارتباط با مجموعه‌های مردمی مثل هیئت‌های مذهبی وتشکل‌های مردمی با اداره کل تبلیغات اسلامی به نفع آنهاست، درست است که ما در سازمان تبلیغات بضاعت مالی چندانی نداریم برای خیلی کمک ها، اما اعتقاد داریم ارتباط وهمراه وهمدل شدن با مجموعه‌های مردمی واینکه آن‌ها بدانند مدافعی برای حقوق اجتماعی شان هست، راهگشای خیلی امور است.
وقتی این اتفاق رخ دهد کم کم مردم هم به اهمیت سازمان تبلیغات پی می‌برند.

من پاسخ سوالم را نگرفتم تبلیغ برای ترویج مبانی اسلامی در سازمان شما با توجه به این حجم از هجمه فرهنگی دشمن در سال‌های اخیر انجام شده یا خیر؟

ببینید همتراز نبودن با هجمه دشمن دلیل برضعیف کار کردن ما نیست، خیلی اثرات فرهنگی شاید درمیدان مبارزه با آنچه روی کاغذ می‌آید با هم تناسب نداشته باشد چرا که بارتهاجم دشمن سنگین‌تر است، ولی اعتقاد داریم با همین بضاعت کم خداوند عنایت می‌کند و در مقابل دشمن کم نمی‌آوریم.

ما در تهاجم فرهنگی شکست خورده نیستیم، تبلیغات اسلامی جزئی از نهاد روحانیت است که درجامعه روحانیت کشور گم هستیم، کار ما، اما بی اثر هم نبوده، ولی یقینا در کارفرهنگی بیش از این‌ها می‌توانستیم کار کنیم ما باید بیش از بضاعت مان تلاش کنیم.

یک روز در دهه ۶۰ دغدغه شد سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شود آن زمان هیچ بضاعتی برای این نهاد نبود، ساختمان وبودجه و منابع مالی نداشت، اما خوشبختانه به مرور زمان تلاش‌های ما و تبلیغ بنام اسلام حتی به شکل جزئی جواب داد، امروز من تکلیفی دارم به عنوان رئیس سازمان تبلیغات آن هم اینکه باید برای اسلام کار کنم حتی اگر بضاعتم آنچنان بالا نیست به طور مثال ما در استان کرمان برای اداره کل تبلیغات اسلامی یک خودرو خدمت بیشتر نداریم.

در نیروی انسانی کمبود داریم وساختمان‌های ادارات ما زیاد جای خوبی نیست، بودجه سالانه ما خنده دار است مطرح شود شما بروید بودجه سازمان تبلیغات را با بودجه صدا وسیما قیاس کنید می‌بینید که ما نسبت به خیلی جاهای دیگر در بودجه اصلی حتی عقب هستیم، اما این نباید توجیه باشد برای من مدیر تبلیغات اسلامی، ما باید به اعتبار سازمان کار کنیم نه با بودجه!

خوب پس تکلیف کار تبلیغی برای اسلام چه می‌شود؟ بودجه ناکافی نیروی انسانی کم، از چه منابعی استفاده می‌کنید برای پیشبرد اهداف تان؟

اگر به مردم اعتماد کنیم همه امور انجام می‌شود درجریان رزمایش مساوات که مردم شهر کرمان وکشور برگزار کردند کمک‌های مردمی ازهمه ارگان‌های وابسته فرهنگی بیشتر بود و دربخش کمک‌های غیرنقدی هم تلاش‌هایی که مردم کردند قوی‌تر بود چرا که دغدغه بیشتری برای کارداشتند پس با این نیروی خوب مردمی چرا بروم به سمت نیروی ادارات ونهاد‌ها که از مردم ضعیف ترهستند؟!

درباره وضعیت ناهنجاری‌های اجتماعی نظرتان  چیست به طور مثال وضعیت فعلی حجاب جامعه به عنوان یک ارزش دینی را ارزیابی کنید، تصور نمی‌کنید برخی نهاد‌های حتی دولتی عملا با کار‌ها وبرنامه هایشان موضوع حجاب را تحت شعاع قرارداده وحتی مانع اصلاح وضعیت حجاب درجامعه هستند؟

بالاخره یکی از حربه‌های دشمنی با اسلام بحث تضعیف حجاب است امثال خانم علی نژاد وجریان سازی‌هایی که کردند تا حجاب اجباری را به جامعه تحمیل کنند در مبانی فرهنگی ما بی اثر نیست ومتاسفانه سیاست‌های غلط مسئولین نیز بعضا به این ضد فرهنگ‌ها افزوده واثر مضاعفی می‌گذارد.

اما دراین خصوص چند سوال باید از خودمان بپرسیم آیا هر بدحجابی ضد دین است؟ نه! آیاهر بد حجابی با اسلام وروحانیت مشکل دارد؟ نه! وسوالات دیگری که هیچ کدام پاسخ مطلقی ندارد.

امروز سرمزارحاج قاسم شاید زن‌هایی برای زیارت می‌آیند که از نظر ظاهری گا‌ها تاسف بار است ومتاسفانه نمی‌توان برخورد مناسبی با آنان کرد ومعتقد به برخورد‌های چکشی نیستیم!

قطعا ما در این قضیه ضعیف عمل کردیم که شاهد این مسائل هستیم، برای ترویج مسئله‌ای مانند حجاب اول باید از زیبایی هاش گفت درباره اش کار‌های فرهنگی واجتماعی کرد در واقع حجاب بازخورد اجتماعی دارد باید این را توجیه کنیم برای مردم ما باید برای مردم ثابت کنیم حجاب مسئله اجتماعی است.

بعضا درنشست‌ها دانش آموزان ودانشجو‌ها بحث می‌کنند با ما وقتی دوستان آن‌ها را قانع می‌کنند درباره اثرات حجاب برزندگی اجتماعی، در نهایت می‌گویند حرف شما درست، اما نمی‌شود! چون بعضا فضای روانی جامعه به گونه‌ای است که نوجوان وجوان تحمل اذیت‌های دیگران را ندارند.

برخورد‌های مقطعی پس بی تاثیر نبوده در این ترویج بی حجابی؟ اصلا بحث حرمت چادر را چه کسی باید مطرح کند؟

حجاب بیش از طرح‌های فرهنگی دغدغه می‌خواهد ما تلاش می‌کنیم این دغدغه را بین مسئولین بیشتر کنیم، ما بخشی از کار را با بضاعت خودمان کار می‌کنیم، درحوزه بانوان هم فعالیت‌هایی در حال انجام است وارتباطاتی در سطح دبیرستان‌ها ومدارس برقرار است.

به فعالیت گشت ارشاد در شرایط فعلی جامعه اعتقاد دارید؟ نظرشما درباره کار گشت ارشاد چیست؟

گشت ارشاد در آن زمانی که فعال بود به نوبه خودش کارش را خوب انجام داد، خیلی موافق نیستم صرفا گشت ارشاد اوضاع را بهتر می‌کند یا بدتر! یکی از دلایل حذف گشت ارشاد شاید این بود که بعضا اندکی نگاه متخاصمی نسبت به فردی که برای ارشادش می‌رفتند وجود داشت، این در نیروی انتظامی باید اصلاح می‌شد قبلا در همان زمان فعالیت گشت ارشاد هم در جمع دوستان ناجا گفتم بجای شما باشم بجای فضای نظامی وخشک از ساختار‌های لطیف تری استفاده می‌کردم همچنین دقت کنید پلیس راهور، پلیس پیشگیری ویگان ویژه هرکدام لباس مخصوص خود را دارند پس گشت ارشاد هم می‌بایست لباس مخصوص داشته باشد تا با آن لباس نظامی فرق داشته باشد واثرگذاری بیشتری داشته باشد شاید این نگاه باید اصلاح می‌شد، نیروی انتظامی نیرو‌های بسیار خوبی دارد و برخورد‌ها هم خوب بوده، درباره عملکرد گشت ارشاد سیاست شل کن سفت کن باید رها می‌شد باید برایش سیاست گذاری کرد واین نباشد که در یک دوره گشت ارشاد باشد فرمانده نظامی بعدی آن را حذف کند.

اگر بخواهیم از زاویه دید امر به معروف به قضیه نگاه کنیم چرا امر به معروف ونهی از منکر در قضیه حجاب جایی ندارد، احساس می‌شود وقتی تذکردرخصوص حجاب به افراد داده می‌شود به مسائل دیگر، چون معیشت مردم گره زده می‌شود دراین باره چه باید کرد؟

این مسئله مانند این است که به فرد بگوییم بحران آب است و وی در عوض بگوید پس من شیرگاز را بیشتر باز می‌گذارم! منطق بی منطقی است ما مشکل فرهنگی داریم ومشکل اقتصادی، اعتقاد داریم مشکل اقتصادی امروز ما ریشه اش فرهنگی بوده و ما اگر کار کرده بودیم چه درحوزه اقتصاد مقاومتی وغیرت ایرانی بودن وتوجه به کالای ساخت داخلی وارتقا معیشت مردم از این روش‌ها اوضاع معیشت مردم مان بهتر بود.

باید خوردن مال حرام در بین مردم قبح داشته باشد یا دزدی از اموال عمومی به هرشکلی منفور باشد، منطقا مشکل اقتصادی اگر داریم باید انگیزه برای کارفرهنگی بیشتر شود، زیرا ما کار فرهنگی نکردیم که دزد پیدا شده اگر رییس اداره‌ای را دزد پیدا می‌کنیم ربطش به اسلام ندهیم، اسلام مطالبه جدی در عدالت اجتماعی دارد، عدم تبعیض و گسترش عدالت محض در جامعه حرف اسلام است اینکه یک مدیر در جمهوری اسلامی تخلف کند آن را به اسلام ربط دهند وکل ساختار‌های دینی را دچار مشکل کنیم درست نیست.

اگرامروز مشکل آدم‌ها را به دین چسباندیم فریب فرهنگی خوردیم که این کار به اسم اسلام تمام می‌شود، نبود فرهنگ اسلامی به ضرر جامعه تمام می‌شود.

خلا نبود‌های فرهنگی را سال‌ها از دهان مدیران می‌شنویم اینکه در فلان معضل اجتماعی فرهنگش باید ایجاد شود ودربهمان مسئله نیز نیاز به کار فرهنگی است، خوب پر کردن این خلا فرهنگی کار چه کسی است؟ مجموعه مدیران استان ومردم باید کار فرهنگی کنند خود استاندار اگر فرهنگی عمل کند یعنی کار فرهنگی کرده است.

ما ضد فرهنگ عمل کردیم؟ نه، ولی خوب عمل نکردیم همه ما دغدغه کار فرهنگی را نداشتیم متاسفانه!

به نظر شما مشکل فرهنگی امروز استان ماکه باید دغدغه ایجاد کنیم در آن بحث، چیست؟

هرشهرستانی وهرشهری دغدغه فرهنگی خودش را دارد باید مشکلات برهمان اساس برنامه ریزی شود به عقیده بنده معضل فرهنگی هر شهرستانی با دیگری فرق دارد تربیت نسل آینده ونیروی انسانی مهم است هرچه دراین مسیر قرارگیرد درست است.

موضوع اصلی باید تربیت نیروی انسانی کارآمد باشد دیگر موضوعات در راستا و ادامه اولویت قرار می‌گیرند.

امروز اعتقاد دارم باید کمک کنیم کارگروه‌های مردمی زودتر به نتیجه برسند چرا که آن‌ها هدفمندتر پیش می‌روند، نباید در کار فرهنگی زیاد در ایدئولوژی گیر کرد در حوزه فرهنگی نقشه راه مناسب باید تعریف شود، ما قایل هستیم اصول دین تقلیدی نیست وقطعا فرهنگ جز فروع دین است ما رهبری داریم که ایدئولوژی حرکت در مسیر را تعریف کرده و اعتقاد دارم مبانی که رهبر انقلاب معرفی کردند کفایت می‌کند نباید خودمان را درگیر جلسات واضافه گویی‌ها وبیراه رفتن‌ها کنیم.

یکی از برکات شیوع کرونا این بود که فهمیدیم برگزاری خیلی از جلسات تاثیر واهمیت چندانی در روند کار ندارد و این اتفاق بزرگی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار