ساکی علت مرگ و میر ماهی‌ها و آبزیان موجود در تالاب بین المللی هورالعظیم را کاهش حقابه این تالاب عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد ساکی رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بیان اینکه تقریبا هیچ آبی وارد تالاب هورالعظیم نمی‌شود، گفت: کاهش ورودی آب به این تالاب موجب شد دیروز حدود ۳ هزار قطعه ماهی در مخزن شماره ۵ تالاب در منطقه طلائیه تلف شوند.

او به مکاتبات انجام شده برای تامین حقابه این تالاب اشاره کرد و بیان داشت: در هفته‌های اخیر ورودی به تالاب هورالعظیم نزدیک به صفر رسیده و پیش بینی می‌کردیم که با مرگ و میر گسترده ماهی‌ها رو به رو شویم و در صورت ادامه این روند، تلفات آبزیان بیشتر می‌شود.

ساکی با بیان اینکه گرمای بیش از ۵۰ درجه و تبخیر بالا در تالاب نیز باعث کاهش اکسیژن آب شده و در اتلاف آبزیان موثر است، اظهار کرد: عامل اصلی کاهش آب و مرگ و میر ماهی‌ها که از نوع تیلاپیا بودند، قطع شدن حقابه تالاب است و هم اکنون سطح آب در تالاب هورالعظیم بسیار پایین است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با بیان اینکه سطح آب به ویژه در مخازن شماره ۴ و ۵ تالاب پایین آمده و با توجه به قطع شدن ورودی از مخزن شماره ۲ به ۳، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مخزن شماره ۳ این تالاب نیز خشک شده است، ادامه داد: مسئولان سازمان آب و برق دلیل قطع شدن حقابه را کشت شلتوک در زمین‌های کشاورزی بالا دست هورالعظیم و برداشت بی‌رویه از آب رودخانه کرخه بیان کرده‌اند، این در حالی است که حقابه کشاورزی و حقابه تالاب جدای از یکدیگر است، اما هیچ نظارتی بر برداشت‌های کشاورزی صورت نمی‌گیرد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: تلفات ماهی‌ها و آبزیان هر ساله به دلیل تامین نشدن حقابه هورالعظیم رخ می‌دهد، اما پارسال به دلیل وقوع سیل و پرآب بودن تالاب هورالعظیم شاهد مرگ و میر گسترده آبزیان نبودیم.

کاهش آتش سوزی در تالاب هورالعظیم

ساکی با اشاره به کاهش آتش سوزی در هورالعظیم و اینکه امسال آتش سوزی در تالاب به نسبت سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است، گفت: در شمال این تالاب یک فقره آتش سوزی رخ داد و در جنوب هور نیز آتش سوزی محدود و در حد یک تا ۲ هکتار بوده است، اما نگرانی ما از آن است که بخش‌های خشک تالاب دچار آتش سوزی شود که در آن صورت احتمال گسترده شدن آن وجود دارد.

کاهش ورودی آب و تامین نشدن حقابه تالاب هورالعظیم، هر سال باعث مرگ و میر آبزیان و آتش سوزی متعدد در این تالاب می‌شود که با توجه به تاثیر منفی آن بر حیات تالاب و زیستمندان، کارشناسان بار‌ها نسبت به تکرار آن هشدار داده‌اند.

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مساحت، در جنوب غربی کشور و در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است. این تالاب آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین است که از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی در منطقه دچار خسارت شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
خدایا یک بلا سر هر کس که حق این ماهی بی زبان وخورده را خودت بگیر ما که توانش نداریم ولی خودت بداد این جونورها برس