شرکت طراحی، تحقیق و تولید موتور ایران خودرو، خانواده موتور EF7 را با استفاده از فناوری‌های روز و با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت ارتقا می‌دهد.

خانواده موتور EF7 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نجات، مدیر طرح توسعه موتور خانواده EF۷ با عنوان پروژه EF۷ پلاس، در این باره گفت: پروژه ارتقای موتور این خانواده، در دو نوع تنفس طبیعی و پرخوران (توربوشارژ) در حال اجرا است.

او افزود: موتور ملی تنفس طبیعی EF۷ در سبد قوای محرکه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو دارای جایگاه ویژه‌ای است و برهمین اساس ارتقای این نسل از موتور در دستور کار شرکت ایپکو قرار گرفته است.

نجات، هدف از توسعه نوع تنفس طبیعی EF۷ پلاس را ارتقای سطح آلایندگی از اروپا ۴ به اروپا ۵ و کاهش مصرف سوخت به میزان یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای EF۷ دانست و گفت: ارتقای موتور ملی پرخواران نیز در دستور کار قرار دارد.

او افزود: توان و گشتاور موتور دست کم ۱۰ درصد نسبت به موتور پرخوران جاری افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن سطح آلایندگی این موتور به اروپا ۵ خواهد رسید.

نجات ادامه داد: نوع پرخوران نیز کاهش یک لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش نسبت به موتور مبنای TC۷ را به دنبال خواهد داشت. استفاده از فناوری زمانبندی متغیر دریچه‌ها در مسیر هوای ورودی و خروجی یا همان CVVT نیز از دیگر فناوری‌های استفاده شده در این موتور‌ها است.

مدیر طرح توسعه موتور خانواده EF۷، اضافه کرد: با اجرای این طرح، امکان ارتقای کیفی موتور‌های سری EF۷ ایران خودرو به سطح آلایندگی اروپا ۶ نیز فراهم شده است.

او با بیان این که توسعه این سری از موتور محصولات ایران خودرو، با استفاده از توانمندی سازندگان و طراحان داخل کشور صورت می‌گیرد، گفت: برای تولید انبوه این موتور نیاز به سرمایه گذاری جدید در محدوده خطوط تولید نداریم و از تجهیزات موجود سازندگان استفاده خواهیم کرد.

نجات تصریح کرد: داخلی‌سازی و بومی‌سازی محصول از مزایای مهم این طرح است که هیچ گونه وابستگی خارجی در تولید آن وجود ندارد.

او زمان تولید انبوه این موتور را ابتدای سال آینده اعلام کرد و گفت: تا ۹ ماه آینده نوع تنفس طبیعی و ۱۵ ماه آینده نوع پرخوران موتور EF۷ به تولید انبوه خواهد رسید. در حال حاضر صحه گذاری موتوری در حال انجام است و تا پایان سال نیز آزمون‌های صحه‌گذاری در سطح خودرو انجام خواهد شد.

نجات افزود: موتور تنفس طبیعی EF۷ پلاس در محصول سمند و سورن استفاده خواهد شد و موتور پرخوران نیز قابلیت استفاده در محصولات دناپلاس اتوماتیک و محصول پروژه K۱۲۳ را دارد.

مدیر این طرح تصریح کرد: ایپکو به صورت مستمر، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و کیفی موتور‌ها را در دستور کار خود داشته و خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۹
ظاهراً دوباره ایرانخودرو به بهانه بالا بردن سطح آلایندگی به یورو ۵ آماده افزایش قیمت میشه، کی بشه در این کارخونه به خاطر این افزایش قیمتها تخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
توربوشارژ يا همون پرخوران مفتش گرونه و كلي هزينه تعمير و نگهداري رو دست مردم ميذاره
موتورشون بايد عين موتور ٢٠٦ و ال ٩٠ موتور بدون توربوشارژ كم مصرف و پر قدرت باشه
آخرین اخبار