با توجه به فرایند نامنظم صادرات نخود در سال‌های اخیر و نیز واردات بی رویه این محصول، نخود کشاورزان کرمانشاهی به قیمت کمی از آن‌ها خریداری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ناصر مرادی رئیس شورای ملی نخود ایران گفت : هم اکنون در انبار‌های کرمانشاه بیش از ۱۲۰ هزار تن نخود موجود است که واردات بی رویه این محصول مانع از آن می‌شود کشاورزان بتوانند نخود تولیدی خود را به قیمتی که برای ان‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد، به فروش برسانند.

او گفت : سرانه مصرف نخود به ازای هر نفر دو و نیم کیلو است در حالی که در کشور سالانه ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار تن نخود تولید می‌شود که بخشی از ان مازاد بر مصرف است و باید صادر شود.

او افزود: صادر کنندگان کرمانشاهی در دهه‌های هفتاد و هشتاد بازار خوبی در کشور‌های همسایه برای صادرات نخود به دست آورده بودند که متاسفانه فرایند نامنظم صادرات این محصول و صدور مجوز واردات نخود توان رقابت را از آن‌ها گرفته تا جایی که بازار هدف خود را از دست داده اند.

هدایت حاتمی معاون امور اقتصادی استانداری هم با اشاره به اینکه در کرمانشاه سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن نخود تولید می‌شود، گفت: علاوه بر کرمانشاه که قطب تولید این محصول است، در استان‌های کردستان، ایلام، لرستان و اذربایجان‌های غربی و شرقی هم نخود تولید می‌شود و کشور نیازی به واردات ندارد.

او افزود: وجود نخود مازاد بر نیاز در کشور باعث شده طی سال‌های اخیر این محصول مصرفی افزایش قیمت چندانی نداشته باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به هزینه‌های بالای تولید نخود گفت: تولید نخود در هر هکتار سه میلیون تومان برای کشاورزان هزینه دارد.

نوربخش حاتمی افزود: قیمت پایین نخود باعث شده تا کشاورزان انگیره چندانی برای تولید این محصول نداشته باشند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.