باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

گام های بلند مثلث اقتصادی پیش به سوی اقدامی ملی

طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، که به همت استاندار خراسان رضوی تبیین شده، همان مردمی کردن اقتصاد مقاومتی است.

گام های بلند مثلث اقتصادی پیش به سوی اقدامی ملیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، به واسطه اجرای طرح مثلث اقتصادی، برای اولین بار در خراسان رضوی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، آستان قدس، استانداری، و شهرداری و... در کنار بخش خصوصی قرار گرفته اند و به یکدیگر پیوند خورده و تلفیق شده اند.

طرح مثلث توسعه اقتصادی، طرحی است که با دغدغه های اقتصادی در چهار چوب سیاست های اقتصاد مقاومتی و در جهت خلق ثروت و رونق اقتصادی تعریف و طراحی شده است.


در ساده ترین تعریف توسعه می توان گفت: توسعه حرکتی رو به جلو در یک نظام و گردش اقتصادی يک جامعه شناخته می شود،در کشور ما نیز بعد از انقلاب این مهم در راس برنامه ها و اهداف دولت ها قرار گرفت و هر کدام فراخور امکانات و شرایط در این مسیر گام برداشتند .
 
به همین منظور، مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور را ترسیم و ابلاغ فرمودند که بر اساس آن ایران بایست در قالب ۴ برنامه ۵ ساله در افق سال ۱۴۰۴ به قدرت برتر منطقه‌ای تبدیل شود.

البته باید اذعان کرد که مدل توسعه در ایران جدای از مدل های سرمایه سالار و تک بعدی غربی است در این مدل بر بومی بودن ،اسلامی بودن و هم جانبه بودن توسعه به عنوان شاخص های مهم و اصلی نیز تاکید شده است.

از طرفی در سطح کلان با شناخت آسیب های نظام اقتصادی داخلی در مواجه با تحریم های همه جانبه، سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست کلی و کلان نظام از سوی مقام معظم رهبری جهت حل بنیادی مشکلات ناشی از اجرای تحریم ارتجاعی غرب ابلاغ شد.

تدابیر ارزنده و حکیمانه ای که کاهش وابستگی به درآمد های نفتی، شناسایی آسیب های اقتصاد داخلی و تبدیل آنان به فرصت،اتکاء به توان و تولید داخلی، حمایت از صادرات و شناسایی و به کار گیری ظرفیت های مختلف از جمله بخشی از این سیاست ها بود.
 

طرح مثلث توسعه در چهار چوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی

با اجرا شدن طرح مثلث اقتصادی در خراسان رضوی امید های تازه ای برای توسعه اقتصادی شکل گرفت، طرحی که در چهار چوب سیاست های اقتصاد مقاومتی در جهت خلق ثروت و رونق اقتصادی تعریف و طراحی شده است.
 
مثلث اقتصادی

اضلاع این مثلث شامل: نمایندگان دولت، نمایندگان مجلس و کار آفرینان و سرمایه گذاران در کنار نقش نظارتی و فرهنگ ساز ائمه جمعه مجموعه کاملی هستند که هر کدام کار ویژه خاص و نقش مکمل یکدیگر را ایفاء می کنند.

رسولیان معاون استاندار خراسان رضوی  می گوید: طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی که به همت استاندار خراسان رضوی تبیین شده، همان مردمی کردن اقتصاد مقاومتی است.

او می افزاید: طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی که ابتکار استاندار خراسان رضوی به شمار می رود طرح مبتنی بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در اجرای آن ارکان حاکمیت و بخش خصوصی توسعه منطقه، را از روستا ها آغاز می کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه می دهد: در این طرح، ۹۵ درصد از معین‌های اقتصادی از بخش خصوصی، چهار درصد از موسسات عمومی و غیردولتی و یک درصد از بخش دولتی هستند که در بخش‌های عمرانی، اجرایی، معدنی و گردشگری، صنعت و کشاورزی فعالیت نموده و ۹۸ درصد مساحت استان را زیرپوشش دارند.

رسولیان بیان می کند: در کنار طرح مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی، تفاهم نامه های سرمایه گذاری به تعداد هزار و ۲۳۶ مورد به ارزش ۲۰۵ هزار میلیارد تومان امضا شده که از این میزان ۶۸ هزار میلیارد ریال آورده سرمایه گذاران است.

او تصریح می کند: شش هزار ۸۰۰ واحد صنعتی و معدنی با اشتغالزایی ۲۰۴ هزار نفر و سرمایه گذاری ۳۱ هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی فعال هستند. ۹۵ درصدسرمایه گذاری بخش تولید صنعتی در این استان متعلق به بخش خصوصی است.

 

رسولیان معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید می‌کند: بیشترین حجم سرمایه گذاری صنعتی در خراسان رضوی به ترتیب متعلق به صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی و معدنی، صنایع پتروشیمی و پلیمری است.

رسولیان اظهار می‌کند: همچنین دو میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است. حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان نه میلیون تن است.

او می افزاید: براساس الگوی جدید مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی، خراسان رضوی به 12 منطقه تقسیم و ۲۳۳ معین اقتصادی برای آنها تعیین شد كه تاكنون بسیاری از معین های اقتصادی در مناطق خود وارد مرحله عملیاتی شدند.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می دهد: روستایی در روستاهای خراسان رضوی اقدام كنند، ضمن اینكه تاكنون ۲ هزار و ۷۹۲ پروژه کسب و کار خرد توسط ۱۳۸ معین اقتصاد مقاومتی ثبت شده که از این تعداد ۱۶۹۸ فعالیت اقتصادی با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۴۰۲ نفر مورد تایید قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت به بهره برداری رسیدن ۸۱۵ فعالیت با اشتغال زایی ۴ هزار و ۵۹۴ نفر می باشد.

همچنین تاکنون ۲۴۷ حساب سپرده توسعه روستایی با ۱۱ هزار و ۷۲۲ نفر عضو و حجم کل سرمایه هشت و نیم میلیارد تومان ثبت شده است.

رسولیان بیان می کند: برای معین های اقتصادی در مناطق مسئولیت ها و وظایفی تعریف شده است كه از جمله آنها مطالعه و شناسایی ظرفیت های هر منطقه، آموزش نیروهای انسانی كه قصد فعالیت اقتصادی در هر منطقه دارند، اعتمادسازی بین مردم، شناسایی ذی نفعان كلیدی در هر منطقه است.

او تصریح می کند : در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی به منظور افزایش تعامل بین دست اندركاران و استفاده بهتر از اختیارات محدود خود در استان، شورای فرماندهی اقتصاد مقاومتی یا ستاد تدبیر استان با ریاست استاندار خراسان رضوی ایجاد و همه اركان اصلی حاكمیتی در آن قرار داده شدند. و استان خراسان رضوی تنها استانی است که توسط وزیر کشور ابلاغ تشکیل ستاد ویژه تدبیر به استاندار صورت گرفته است.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید می کند: برای معین های اقتصادی در مناطق مسئولیت ها و وظایفی تعریف شده است كه از جمله آنها مطالعه و شناسایی ظرفیت های هر منطقه، آموزش نیروهای انسانی كه قصد فعالیت اقتصادی در هر منطقه دارند، اعتمادسازی بین مردم، شناسایی ذی نفعان كلیدی در هر منطقه است.

رسولیان اظهارمی کند: در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی به منظور افزایش تعامل بین دست اندركاران و استفاده بهتر از اختیارات محدود خود در استان، شورای فرماندهی اقتصاد مقاومتی یا ستاد تدبیر استان با ریاست استاندار خراسان رضوی ایجاد و همه اركان اصلی حاكمیتی در آن قرار داده شدند.
طرح مثلث اقتصادی در قالب  اقتصاد مقاومتی


مروری بر اجرای الگوی رزم حسینی در خراسان رضوی

او می افزاید: برای معین های اقتصادی در مناطق مسئولیت ها و وظایفی تعریف شده است كه از جمله آنها مطالعه و شناسایی ظرفیت های هر منطقه، آموزش نیروهای انسانی كه قصد فعالیت اقتصادی در هر منطقه دارند، اعتمادسازی بین مردم، شناسایی ذی نفعان كلیدی در هر منطقه است.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می دهد: در این شورا رئیس كل دادگستری، دادستان، مدیر كل اطلاعات، مدیر كل بازرسی، فرمانده سپاه، فرمانده انتظامی، رئیس اتاق بازرگانی و باقی دستاندركاران حضور دارند و مجموعه فعالیت های معین های اقتصادی را حمایت می كنند.

رسولیان بیان می کند: معین های اقتصادی دو نشست را در حضور استاندار برگزار می كنند كه یك نشست مربوط پروژه های سرمایه گذاری مناطق و امضا تفاهمنامه با معینهای اقتصادی است. دومین نشست مربوط به رفع مشكلات معینهای اقتصادی در بخشهای دولتی و بخش خصوصی است.

او تصریح می کند: به همین منظور نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با محوریت بخش خصوصی نیز تشكیل شد كه این نهاد توسعه و توانمندسازی منطقه ای، ایجاد اشتغال و ایده و آموزش را در بخشهای مختلف برعهده دارد و همه دستگاه های دولتی موظف به همكاری با این نهاد هستند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید می کند: یكی از مهمتری اهداف الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، فرهنگ سازی در حوزه كار و كارآفرینی است زیرا این فرهنگ در كشور دچار مشكل است.

رسولیان اظهار می کند: رهبر معظم انقلاب می فرمایند كه كارآفرینی عبادت است پس كارآفرین یك عابد به شمار می رود، برای فرهنگ سازی در این خصوص در سایه تعاملی كه در قالب اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی بین بخشهای مختلف بوجود می آید، باید همه یكصدا فریاد بزنند كه 'كارآفرینی یك عبادت و كارآفرین عابد است.

او می افزاید: تاكنون اركان حاكمیتی، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه از پروژه های اقتصادی الگوی مزبور حمایت مطلوبی داشتند، ضمن اینكه همه پروژه های اقتصادی هر شهرستان در نشستی در حضور استاندار بررسی می شود و تعهدات دستگاه های اجرایی در آن مورد تاكید قرار می گیرد.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می دهد: در مسیر اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی در استان هر دستگاه اجرایی كه اختیاراتش در این حوزه محدود بوده و یا به طور كلی اختیاری ندارد موضوع را به صورت مكتوب گزارش می كند تا در ستاد تدبیر و فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بررسی و از طریق نمایندگان مجلس در سطح ملی پیگیری شود.
 
رسولیان بیان می کند: بر این اساس نتیجه بررسی مبنی بر اینکه درخواست سرمایه گذار پروژه تایید شده، اما به دلیل محدودیت اختیارات مدیران استان پاسخگویی به آن دشوار است، به صورت شفاف اعلام خواهد شد.

او تصریح می کند: هدف در این الگو اجرای یک سرمایه گذاری عظیم از سوی معین‌های اقتصادی در روستا‌ها نیست بلکه هدف ایجاد اعتماد، مطالعه و شناسایی ظرفیت‌های منطقه ای، فرهنگ سازی، آموزش و تغییر در شیوه کشاورزی یا فعالیت اقتصادی هر منطق است.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید می کند: معین‌های اقتصادی با شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه، افراد کارآمد و صاحب تجربه در پروژه‌های اقتصادی مزیت دار روستایی مانند صنایع دستی، کشت گلخانه‌ای یا انرژی خورشیدی را بکار می‌گیرند، با بهره گیری از صندوق‌های کارگشایی و اصلاح شیوه‌های فعالیت کمک می‌کنند تا درآمد مردم با کمترین هزینه افزایش یابد.

رسولیان اظهار می کند: اپلیکیشن یا پورتال اینترنتی برای تبادل تجارب و دانش روز بین معین‌های اقتصادی الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در حال طراحی است که بزودی رونمایی می‌شود.

 او می افزاید: بنگاه‌های اقتصادی توانمندی داریم که فقط ۲۲۰۰ میلیارد تومان سود خالص دریافتی دارند و انتظار می‌رود حداقل ۵۰ روستا را توانمند کنند.پیشنهادات طرح مثلث اقتصادی را به وزارت کشور داده ایم که در سطح ملی ۴۰ مدل اجرایی در ۶ گام دارد. اگر این طرح در سطح ملی رقم بخورد به طور قطع شاهد رونق اقتصادی و توانمند سازی مردم خواهیم بود.
 

بیشتر بخوانید

 دبیر نهاد اقتصاد مقاومتی در خراسان رضویعلی اکبر لبافی دبیر نهاد اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی  می گوید:کار مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی از اوایل سال ۹۸ در دو رویکرد دنبال کردیم که البته نقشه راه با قلعه گنج متفاوت بود.
 
او می‌افزاید: در قلعه گنج، دامنه مثلث محدود بود و نهاد‌های درگیر به شکل نهاد‌های حمایتی بودند، اما در خراسان رضوی ۹۸ درصد از معین‌ها خصوصی هستند و رویکرد هم احیاء مسئولیت‌های اجتماعی است.
 
دبیر نهاد اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی ادامه می دهد: بنگاه های اقتصادی در قبال فعالیت های اقتصادی که در شهر و روستا انجام می دهند نسبت به مردم پیرامون خود متعهد اند، یعنی از فضایی که استفاده می کنند از آلودگی زیست محیطی که ایجاد می شود که نتایج و آثار آن به مردم اطراف می رسد، به همین نحو در امور اقتصادی ، مردم اطراف و روستاهای پیرامون خود را متعهد می شوند.
 
ما به دنبال احیاء مسئولیت های اجتماعی هستیم
 
لبافی بیان می کند : اوج فعالیت ها در این نهاد وقتی به اوج خود می رسد که میزان مشارکت ها ی مردمی به بالاترین حد خود برسد طبق فرموده رهبری در گام دوم انقلاب ، تلاش ما بر مردمی کردن اقتصاد است .
 
او تصریح می کند: در این نهاد ۶ گام برای فعالیت‌ها تعریف کردیم که از گام اول که شامل مطالعات است تا گام ششم که همان اجرای پروژه‌ها و عملیاتی کردن و نظارت هاست را در بر می‌گیرد.
 
دبیر نهاد اقتصاد مقاومتی تاکید می کند: این ۶ گام ۴۰ برنامه دارد که درواقع این ۶ برنامه نقشه مسیر راه معین‌های اقتصاد مقاومتی استان را نشا ن می‌دهد لذا تا این لحظه کار را شروع کردیم اطلاعات معین‌ها را ثبت کردیم و تمام مراحل کار معین‌ها در این سامانه ثبت می‌شود،و فرماندار و کارشناسان به طور میدانی کار را می‌بینند و در انتها ۶ کارشناس متخصص کار را ارزیابی می‌کنند و در نهایت در سایت نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی برای اطلاع عموم مردم بارگزاری می‌شود.
 
لبافی اظهار می کند:هم اکنون ۳۰ هزار کسب و کار در دست اقدام است و ۸۰۰ کسب و کار راه اندازی می‌شود تجربه نشان داده است بهترین گزینه عبور از مشکلات فعلی کشور احیاء مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت مردمی در تصمیم گیری هاست.
 

اقتصاد روستا، رویکرد جدید اقتصادی در کشور 

 
او می افزاید: اقتصاد شهری از اقتصاد روستایی نشات می‌گیرد و شروع می‌شود بنیان گذار اقتصاد روستا، دکتر یونس در بنگلادش است که این طرح را از بنگلادش شروع کرد و هم اکنون این طرح در ۵۰ کشور در دست اقدام است.
 
  اگر منابع روستا را سامان دهیم و موانع را از سر راه برداریم نتایج خوبی را شاهد هستیم  در  طرح مثلث اقتصادی ، دیگر نیازی نیست میلیاردها یورو از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم بلکه این بار مشارکت های مردمی پا به عرصه میدان گذاشتند.
 

 نتیجه گیری 

با اجرای طرح مثلث اقتصادی همه برای امر مقدس توانمندسازی، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت دور هم جمع شده‌ایم تا آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا کرده و قوی شویم برقراری عدالت اجتماعی، امنیت و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی و اعتقادی به وسیله مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی امکان پذیر است؛ و قطعا موفقیت طرح مثلث اقتصادی در گرو مشارکت تمامی اضلاع این طرح است تا بتوانیم بدون در نظر گرفتن
در آمد نفت و بدون وابستگی، بحران‌های اقتصادی  و فرهنگی ناشی از کرونا و دیگر مسائل اقتصادی را کاهش دهیم.
 
گزارشگر: فاطمه غلامی
 
انتهای پیام //ف.غ
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار