کودکان، مستعد ابتلا به بیشتر بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا هستند و والدین در کنار خود مراقبتی باید مراقب فرزندان هم باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،با همه‌ اخبار نگران کننده‌ای که به صورت روزانه در مورد بیماری کووید ۱۹ منتشر می‌شود، یک باور درست یا غلط در جامعه باعث شد تا بعضی از پدر و مادرها آسوده خاطر با قضیه کودکان و کرونا برخورد کنند.
 
با آمدن کرونا پیشگیری به شکل های مختلف دربین سنین مختلف آغاز شد ولی وقتی گذرت به اماکن عمومی به خصوص بوستان ها و پارک ها می افتاد می دیدی که کودکان به خاطر این باور غلط والدین که کودکان در برابر کرونا ایمن هستند بدون هیچ پوشش محافظتی در اماکن عمومی حضور دارند.
 
اما کم کم از گوشه و کنار دنیا مواردی از ابتلای افراد زیر ۱۴ سال به این بیماری به گوش رسید. چنانکه در ایران نیز در برخی استان‌ها گزارش‌هایی از تست مثبت کرونا در کودکان و نوزادان ثبت شد.

همان‌گونه که می‌دانید در حال حاضر واکسنی برای مبارزه با این ویروس وجود ندارد، پس والدین باید تمام تلاش خود را جهت پیشگیری از ابتلای فرزندان به کار گیرند باید آگاه باشیم کودکان صورت، چشم‌ها یا دهان خود را لمس می‌کنند و بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می‌گیرند، زمانی که کودک در نزدیکی فرد مبتلا قرار بگیرد، با هر بار سرفه و عطسه‌ی فرد ،ذرات تنفسی ممکن است به صورت کودک و یا اشیایی که در نزدیکی او قرار دارند برخورد کرده و به این شکل کودک در معرض ابتلا باشد.
 
برای درک بیشتر اهمیت موضوع راهی مرکز شهر شدیم جایی که والدین خود مراقبتی را آغاز کرده بودند این را می شد از زدن ماسک فهمید ولی گویا که این باور غلط که کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند در ذهن برخی از والدین همچنان جا خشک کرده بود. بچه های که بی پروا و بدون استفاده از هیچ محافظی همراه والدینشان دیده می شدند گواه این مطلب بود.
 
کرونا ویروس
 
کرونا تهدیدی برای سلامتی کودکان

ولی خب در این میان والدین مسئولیت پذیری هم بودند که سعی کرده بودند تا جاییکه می توانند فرزندانشان را برای مقابله با این بیماری آموزش دهند.

برای  اینکه بهتر درک کنیم که کودکان هم به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند راهی بیمارستان آیت الله موسوی شدیم جایی که بخش کودکانش پر از کودکان بی پناهی است که قربانی این باور غلط شدند.

قصه وقتی تلخ ترمی شود که می فهمیم در قسمت ان آی سی یو این بیمارستان جایی برای بیمار جدید ندارد .
 
کرونا تهدیدی برای سلامتی کودکان
 
کرونا ویروس
 
کرونا تهدیدی برای سلامتی کودکان
 
مادر مائده کوچولو می گوید دخترش الان سه روز است که در بیمارستان بستری است .

او می افزاید: در این مدت به غیر از سرم بچه ام هیچ تغذیه ای دیگری نداشته است او از والدین می خواهد بیشتر مراقب فرزندانشان باشند.
 
بیمار کرونایی
 
 
کرونا تهدیدی برای سلامتی کودکان
 
 
محمدی سوپر وایزر بیمارستان  آیت ا... موسوی
 
محمدی سوپروایزر بیمارستان آیت الله موسوی می گوید: این باور غلط که کودکان و اطفال در مقابل ویروس کرونا مصونیت دارند به کلی غلط است و آنها نیز همانند افراد بزرگسال در معرض خطرات کرونا هستند و این را از آمار کودکان مبتلا به کرونا در این بیمارستان به خوبی نشان می دهد.
 
او می افزاید: همانطور که می بینید در این بیمارستان از نوزاد  چند روزه گرفته تا کودکان ۸ تا ۱۰ ساله بستری هستند .

او ادامه می دهد: خانواده‌ها باید در کنار مراقبت خود، توجه خاصی به کودکان و اطفال خود در مقابل این ویروس داشته باشند و همان مواردی که برای پیشگیری بزرگسالان توصیه شده باید در ارتباط با اطفال با کمک والدین رعایت شود.

او می افزاید: رعایت بهداشت فردی و توجه به توصیه‌های پزشکان شامل همه افراد است و به قشر خاصی تعلق ندارد .
 
 
احمدی کارشناس پرستاری
 
احمدی کارشناس پرستاری بخش نوزادان بیمارستان آیت الله موسوی می گوید: کودکان در برابر این بیماری بسیار ضعیف اند در حالیکه دارو های که در درمان کرونا مصرف می شوند بسیار قوی هستند گاهی بدن کودکان به این داروها واکنش نشان می دهند و احتمال عوارض جانبی هم برای آن ها وجود دارد.
 
آرمانی کیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان هم در این باره می گوید: بازدید‌های بیمارستانی در استان نشان می‌دهد کرونا به سن نوجوانان و کودکان و حتی نوزادان هم رخنه کرده است.

او افزود: اگرچه سیستم ایمنی کودکان بهتر است، اما این گروه سنی قوی‌ترین ناقل‌های انتقال دهنده بیماری کرونا ویروس هستند.

آرمانی کیا استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌ نامه بهداشتی و در خانه ماندن را بهترین روش برای کنترل بیماری عنوان کرد.
 
بنابراین بهترین راه برای مراقبت از کودکان در این موقعیت این است که اجازه ندهیم که آن‌ها با افراد مبتلا یا افراد مشکوک به ابتلا رو به رو شوند.

از بودن در جمع‌های شلوغ پرهیز کرده و اجازه ندهید که کودک در چنین مکان‌هایی حضور پیدا کند.

از افراد بیمار دوری کنید. کودک و فرد بیمار بهتر است با هم رو به رو نشوند ولی در صورتی که در یک محیط زندگی می‌کنند باید در اتاق های جداگانه قرار گیرند و در فضای بسته باهم قرار نگیرند.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.