مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا، لایحه سیاست دفاعی این کشور را تصویب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی هیل، مجلس نمایندگان آمریکا دیروز سه شنبه لایحه سیاست دفاعی آمریکا را در حالی تصویب کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشتر اعلام کرده بود در صورتی که نام فرماندهان کنفدراسیون‌ها از پایگاه‌های نظامی حذف شود، این لایحه را وتو خواهد کرد.

این لایحه دیروز با ۲۹۵ رای موافق در برابر ۱۲۵ رای مخالف شامل ۴۳ عضو دموکرات تصویب شد. بدین ترتیب راه برای برگزاری مذاکره با سنای تحت رهبری جمهوری خواهان بر سر نسخه مورد مصالحه قانون اختیارات دفاع ملی هموار شد که دونالد ترامپ باید آن را امضا یا وتو کند.

قانون اختیارات دفاع ملی موسوم به (NDAA) با اکثریت آراء تصویب شد و امکان وتوی آن در صورتی برای ترامپ فراهم می‌شود که ۱۰۸ عضو جمهوری خواهی که به این لایحه رای مثبت داده اند، آرای خود را تغییر داده تا از وتوی رئیس جمهور حمایت کنند.

قانون اختیارات دفاع ملی شامل یک لایحه ۷۴۰ میلیارد دلاری می‌شود که سیاست‌هایی را برای پنتاگون تعیین می‌کند که دونالد ترامپ تهدید کرده است به سبب برداشته شدن نام فرماندهان ایالت‌های جنوبی در جریان جنگ‌های داخلی از پایگاه‌های ارتش آن را وتو خواهد کرد. از دیگر موارد این لایحه دفاعی، افزایش ۳ درصدی دستمزد سربازان، تأسیس یک صندوق ۳.۶ میلیارد دلاری برای مقابله با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام، اختصاص یک میلیارد دلار  به پنتاگون برای کمک به مقابله با شیوع ویروس کرونا است.

لایحه سنا همچنین شامل طرحی برای تغییر نام پایگاه‌هایی همانند فورت بِرَگ و فورت بِنینگ می‌شود که در ادای احترام به مردانی نام گذاری شد که علیه سربازان آمریکایی در ۱۵۵ سال پیش طی جنگ داخلی جنگیدند. نام و تمثال‌های فرماندهانی که برده داری می‌کردند یا از برده داری حمایت می‌کردند در اعتراضات اخیر بر سر رفتار‌های ظالمانه پلیس در سراسر آمریکا -و جهان- هدف قرار گرفت. این اعتراضات با کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس شهر مینیا پولیس آغاز شد.

در بیانیه صادر شده از سوی کاخ سفید در واکنش به این اقدام آمده  است: «ماده ۲۸۲۹ این لایحه بخشی از یک تلاش مداوم برای پاک کردن تاریخ این کشور از سوی آن‌هایی است که از استاندارد لازم برای اقدام برخوردار نیستند.»

کاخ سفید اعلام کرد همچنین با بند‌هایی از لایحه تصویب شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا مخالف است که به نظر می‌رسد سبب نقض اختیارات ترامپ از جمله اعمال محدودیت بر استفاده از وجوه در جنگ افغانستان و کنترل روند استقرار سربازان گارد ملی در داخل آمریکا می‌شود.

در همین حال، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد پیش بینی می‌شود کنگره و کاخ سفید بر سر اختلافات خود کار کنند. او گفت: آن‌ها اهمیت قانون اختیارات دفاع ملی را درک می‌کنند و ما مطمئن هستیم که قانون اختیارات دفاع ملی به موقع امضا و اجرایی خواهد شد و ما برای نیرو‌های خود بودجه خواهیم داشت.

کنگره به مدت ۵۹ سال متوالی قانون اختیارات دفاع ملی را تصویب کرده است. این یکی از معدود بخش‌های مهم از قانون محسوب می‌شود که باید تصویب شود، زیرا شامل همه موارد از افزایش پرداخت‌ها و تغییر مزایا برای سربازان گرفته تا خریدن هواپیما و بهترین شیوه رقابت با رقبایی همانند روسیه و چین می‌شود.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار