نشریه آلمانی بیلد در گزارشی واکنش دولت برلین به تحریم‌های تنبیهی واشنگتن علیه خط لوله گاز نورد استریم ۲ را به منزله «اعلان جنگ» آلمان به آمریکا قلمداد کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سنای آمریکا در ۱۷ دسامبر لایحه دفاعی ۷۸۸ میلیارد دلاری را برای سال مالی ۲۰۲۰ تصویب کرد که شامل تحریم‌های تنبیهی علیه پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ (Nord Stream ۲) روسیه و شرکای اروپایی آن است. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیراً فشار خود را برلین برای کناره گیری از پروژه خط لوله افزایش داده است و استدلال می‌کند این پروژه اروپا را به انرژی به روسیه وابسته می‌کند.

بیلد: تحریم‌های تنبیهی واشنگتن علیه نورد استریم ۲ به منزله

روزنامه آلمانی بیلد با اشاره به اینکه هیچ عاملی نمی‌تواند زیر بنای خط لوله گازی نورد استریم ۲ را در مرحله فعلی خود خدشه دار کند و این پروژه به زودی با موفقیت به اتمام می‌رسد، نوشت: واکنش آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به تحریم‌های تنبیهی واشنگتن علیه خط لوله گاز نورد استریم ۲ به منزله «اعلان جنگ» به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است؛ چراکه مرکل تحمل نخواهد کرد واشنگتن همچنان به تضعیف پروژه خط لوله گاز که از حمایت دولت وی برخوردار است، ادامه دهد.

آیا مذاکره تنها راه چاره است؟

سنای آمریکا بودجه ۷۸۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ میلادی پنتاگون را به تصویب رساند که این لایحه بودجه در بردارنده تحریم‌هایی علیه پروژه «نورد استریم ۲» میان روسیه و آلمان بود؛ طرحی که بر اساس آن تمامی شرکت‌های درگیر پروژه خط لوله گاز میان روسیه و آلمان در صورتی که ظرف ۳۰ روز عملیات خود را متوقف نکنند مشمول تحریم‌های آمریکا می‌شوند.

ترامپ نیز با انتشار توئیتی آمادگی خود را برای امضای این لایحه را بدون تأخیر اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

مرکل در یک جلسه پرسش و پاسخ که روز ۱۸ دسامبر در بوندستاگ آلمان برگزار شد از تحریم‌های آمریکا علیه پروژه خط لوله گاز ۱۰.۶ میلیارد دلاری که گاز روسیه را به آلمان انتقال می‌دهد، انتقاد کرد.

به گفته مرکل، آلمان «مخالف تحریم‌های فراسرزمینی» مانند آنچه کنگره آمریکا علیه نورد استریم ۲ اعمال کرد، است. وی گفت: ما مخالف تحریم‌های فراسرزمینی هستیم؛ نه تنها بخاطر تصمیم دیروز، بلکه ما این مشکل را با چنین دیدگاهی (از سوی آمریکا) در مورد ایران نیز داریم. من هیچ جایگزینی برای انجام مذاکرات نمی‌بینم. ما این اقدام را تأیید نمی‌کنیم. حال خواهیم دید اوضاع در خصوص نورد استریم چگونه پیش خواهد رفت.

صدر اعظم آلمان بار‌ها و بار‌ها اظهار داشته است که نورد استریم ۲ در خدمت منافع اقتصادی آلمان است. روسیه نیز تأکید کرده است که نورد استریم ۲ یک پروژه کاملاً تجاری است. این در حالی است که آمریکا سعی دارد با متوقف کردن این پروژه، کشور‌های اروپایی را به سمت خرید بیشتر گاز طبیعی مایع و گرانقیمت خود سوق دهد.

تهدید آمریکا به تحریم، واکنش سرسختانه کشور‌هایی که در این پروژه درگیر هستند را برانگیخته است. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت: «سیاست انرژی اروپا مربوط به اروپا و در اروپا گیری می‌شود نه آمریکا.»

اتاق بازرگانی آلمان و روسیه هفته گذشته اعلام کرد که این خط لوله برای امنیت انرژی اروپا ضروری است و خواستار تحریم‌های تلافی جویانه علیه آمریکا شدند.

شرکت‌های اروپایی شرکت کننده در این پروژه شامل شرکت‌های انرژی آلمانی وینترشال و یونیپر، شرکت چند ملیتی فرانسوی انجی، غول نفت و گاز انگلیسی-هلندی رویال داچ شل و شرکت انرژی اتریشی OMV هستند.

ساختمان کنسرسیوم نورد استریم ۲ اعلام کرده است که بیش از ۲۱۰۰ کیلومتر از خط لوله ساخته شده و که هنوز حدود ۳۰۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار