مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از طغیان آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های غرب استان خبر داد.

کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در شهر‌های بندرگز، کردکوی و قسمتی از گرگان شدید گزارش شده است.

او افزود: جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهد این آفت در یکی از باغ‌های علی آباد کتول هم دیده شده و احتمال می‌دهیم در باغ‌های شرق استان هم گزارش شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در ارقامی مانند هلو، آلو و ... که زودرس هستند و برداشت شده اند اگر محصولی باقی مانده بهتر است جمع آوری شود و در ظروف پلاستیکی دربسته نگه داری شود.

حق نما افزود: بهترین زمان برای سم پاشی درختانی که دچار آفت شده اند فاصله زمانی ۲۰ تا ۳۰ روز مانده به رسیدن محصول است.

او ادامه داد: چنانچه میوه روی درخت رسیده و دچار آفت شده باشد ما به هیچ وجه توصیه سم پاشی مستقیم نمی‌کنیم، اما کشاورزان می‌توانند یک محلول پروتئینی با مقدار کمی سم را ترکیب کرده و از ضلع جنوبی درختان یک باغ به صورت یک درخت درمیان از شعاع یک متری این محلول پاشی را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در این روش کل محلول استفاده شده برای یک درخت ۳۰۰ سی سی بوده و هزینه زیادی برای باغ دار و کشاورز ندارد.

حق نما در رابطه با نشانه‌های آفت مگس مدیترانه گفت: ریزش بیش از حد میوه‌های یک درخت و زودرس شدن برخی میوه‌ها در صورتی که ۱۵ روز مانده به زمان اصلی رسیدن میوه از جمله نشانه‌های این آفت است.

او ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی توانایی پایش تمامی باغ‌های استان راندارد از این رو کشاورزان باید هوشیار باشند و به محض مشاهده نشانه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در حال حاضر تعداد آفات مگس مدیترانه‌ای گزارش شده در درختان بین ۱۵ تا ۵۰ عدد بوده است و باغداران باید محلول پاشی و سم پاشی را تا زمانی که این عدد به زیر ۳ برسد ادامه دهند.

حق نما افزود: از افرادی که در ویلا‌ها و منازل خود اقدام به کشت درختانی همچون انجیر، آلو و ... کرده اند می‌خواهیم حتما وضعیت درختان خود را چک کنند چرا که دربسیاری از موارد کنترل نکردن از سوی این افراد منجر به گسترش آفت در سایرباغ‌ها می‌شود.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.