مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان از کاهش ۱۵ درصدی ورودی به زندان‌های این استان طی سال گذشته خبر داد.

حتی یک زندانی کرونایی نداشتیم/ کاهش ۱۵ درصدی ورود به زندان در کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، رمضان امیری مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تربیتی استان کرمان گفت: در سه ماهه ابتدای امسال کاهش ۳۲ درصدی ورود به زندان را نسبت به پارسال داشتیم.

او با اشاره به استقبال از مجازات جایگزین حبس دربین قضات استان افزود: ۲۱ هزار و ۳۶۳ تصمیم جایگزین حبس از سوی قضات استان انجام شد.

امیری بیان کرد: در راستای اجرای راهبرد اصلی قوه قضائیه برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها، دو هزار و ۸۳۰ تعلیق اجرای حکم، هزار و ۴۳۲ مورد آزادی مشروط، ۲۱۰ تعلیق صدور حکم، ۶۷ مورد استفاده از پابند الکترونیک، سه هزار و ۹۰۳ قرار تعلیق تعقیب، بالغ بر چهار هزار کیفرخواست شفاهی، ۸۷۱ مورد الزام به خدمات عمومی رایگان و یک هزار و ۴۴۲ مورد عفو رهبری در استان کرمان انجام شده است.

مدیر کل زندان‌های استان کرمان تاکید کرد: از ابتدای اجرای طرح پابند الکترونیکی ۹۳ نفر با این نوع حبس، مجازات شده اند.

او تصریح کرد: درستاد صیانت از حقوق شهروندی در دوره پیشگیری از کرونا ۵۲ جلسه شورای طبقه بندی برگزار و با رای باز شدن ۲۷۲ محکوم، مرخصی ۳۵۵ محکوم، مرخصی پایان حبس ۱۶۹ محکوم، آزادی مشروط ۶۴۹ محکوم، عفو ۳۱۱ محکوم، تعلیق ۲۳۹ محکوم، تعلیق قرار بازداشت موقت ۲۵ محکوم و تعلیق قرار کفالت چهار محکوم موافقت شده است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: در راستای توسعه دادرسی غیر حضوری و نظارت الکترونیک زمان برگزاری جلسات دادرسی الکترونیکی زیرساخت‌های ملاقات مجازی نیز در زندان‌های استان کرمان فراهم شده است.

امیری اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۹ زندانی در حوزه صنعت، ۱۷۵ زندانی در حوزه خدمات، ۱۴۱ زندانی در حوزه کشاورزی و ۸۵۵ زندانی در حوزه صنایع دستی مسئول به فعالیت هستند.

مدیرکل زندان‌های استان اشاره به ازادی ۳۷۰ زندانی جرایم غیرعمد با کمک ستاد دیه و خیران، گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون نیز ۴۰ زندانی جرایم غیرعمد از زندان‌های استان کرمان آزاد شده اند.

او با بیان اینکه حدود یک و نیم درصد از زندانیان استان کرمان به دلیل جرائم غیرعمد در زندان به سر می‌برند تصریح کرد: این افراد با جرائمی، چون بدهکاری مالی، ناتوانی در پرداخت مهریه و نفقه و قتل‌های شبه عمد زندانی شده اند.

امیری گفت:کرمان سال گذشته در شمار استان‌های با رتبه نخست در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و کمک خیّران برای این امر مقدس، قرار گرفت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تربیتی استان کرمان گفت: با ارائه و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و تعیین مراحل قرنطینه‌ای متعدد از ورود ویروس کرونا به زندان‌های بسته استان پیشگیری شده است.

او تاکید کرد: بر اساس تعاملات موجود بین اداره‌کل زندان‌ها و دانشگاه علوم پزشکی کرمان و با انجام اقدامات پیشگیرانه تاثیرگذار، حتی یک مورد زندانی مبتلا به کرونا تاکنون نداشته‌ایم.

امیری از آماده باش تمام کارکنان زندان‌های استان کرمان از نیمه اسفندماه پارسال خبرداد و افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا کار پرسنل اداره‌کل زندان‌ها چندین برابر شده تا از ابتلای زندانیان به این بیماری پیشگیری شود.

او از فراهم شدن شرایط برگزاری جلسات محاکمه به صورت الکترونیکی در زندان‌های سراسر استان کرمان خبر داد و گفت: در سال گذشته دادگاه الکترونیکی ۸۲۶ نفر از متهمان در مجموعه زندان‌های استان برگزار شد که نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌های اعزام و بدرقه زندانیان و نیز پیشگیری از ورود ویروس کرونا به داخل زندان‌ها داشته است.

او با اشاره به اینکه در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری و سایر ارگان‌های استان اقدامات بسیار زیادی انجام شده است، اظهار کرد: ارسال کلیه دستورالعمل‌های مربوط به کنترل بیماری کرونا ارسالی از سازمان زندان‌ها - پدافند غیر عامل و دانشگاه علوم پزشکی به زندان‌های تابعه جهت اجرای مفاد و برگزاری جلسات به صورت ویدئو کنفرانس با ستاد سازمان زندان‌ها و زندان‌های تابعه جهت بررسی وضعیت بیماری در زندان‌ها و راهکار‌های پیشگیری در زندان جهت پرسنل و مددجویان و سربازان در این راستا انجام شده است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان از پیگیری جهت تحقق اهداف فاصله گذاری اجتماعی برای کارکنان و ارباب رجوع خبرداد و بیان کرد: توزیع پک بهداشتی برای کارکنان اداره کل زندان‌های استان کرمان در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برنامه ریزی و توزیع سبد غذایی-بهداشتی و پیشگیری- حمایتی (نقدی و غیرنقدی) جهت مددجویان و خانواده آن‌ها نیز انجام شده است.

امیری به کمبود خودروی آمبولانس ونیروی پزشک وخدمات بهداشتی در زندان‌های استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: کمبود اعتبارات حوزه بهداشت و درمان در زمینه خرید‌های اموالی-بهسازی وتعمیر و تجهیز بهداری زندان‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تربیتی استان کرمان در ادامه به اقدامات فرهنگی انجام شده در زندان‌های استان اشاره وافزود: برگزاری ۳۶۲ دوره فصلی آموزش قرآن کریم در رشته‌های مختلف، برگزاری دوره تدبر در قرآن در زندان مرکزی و مکتوب کردن مفاهیم برداشتی مددجویان از ۳۰ جزء قرآن کریم از جمله برنامه‌های اجرا شده دراین حوزه است.

امیری اظهارداشت: برگزاری ۵۰ محفل انس با قران کریم بصورت ماهیانه در زندان‌های استان، برگزاری تعداد ۱۱ هزار و ۲۰۰ ختم قرآن در ماه مبارک رمضان در زندان‌های استان و تشکیل هسته‌های یاوران نماز و فعالیت آن‌ها در زندان‌ها نیزازپارسال تاکنون انجام شده است.

امیری به راه اندازی و فعالیت ۱۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در زندان‌های استان با همکاری دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان و پیگیری اخذ مجوز سایر زندان‌ها نیز اشاره و اظهار داشت: انعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و .. با هدف بهره گیری از این ادارات در جهت بهبود فعالیت‌های فرهنگی و هنری در زندان‌ها انجام شده است.

او از تشکیل ۱۸۶ باشگاه کتابخوانی وانجام فعالیت‌های مربوطه در زندان‌های استان خبرداد و بیان داشت: زندان‌های استان کرمان در سال گذشته مقام نخست هفته‌های کتاب و کتابخوانی کشور را به خود اختصاص داد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تربیتی استان کرمان اظهار داشت: در سال گذشته ۵ هزار ۱۰۹ نفر در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ثبت نام کرده اند که سه هزار ۸۲۲ نفر آزمون نهایی معرفی و یک هزار و ۹۶۲ نفر در این آزمون قبول شده‌اند.

او گفت: همچنین ۳هزار و ۲۲ نفر برای شرکت در دوره‌های آموزش صنایع دستی در زندان‌ها ثبت نام کرده‌اند که ۲۷۵ هزار و ۹۰۰ نفر ساعت آموزشی برای آن‌ها برگزار شد.

او از راه اندازی مجتمع ۴۸۰۰ متری اشتغال و حرفه اموزی زندان مرکزی کرمان خبرداد و گفت: این مجتمع دارای ۸ کارگاه اموزشی مطابق با اخرین استاندارد‌های سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای با ظرفیت آموزشی حداقل هزار نفر دوره ودارای ۴ کارگاه تولیدی به متراژ۱۶۰۰متر مربع با ظرفیت اشتغال مستقیم حد اقل ۲۰۰ نفر است که در سال ۱۳۹۸ تکمیل و اماده بهره برداری شد.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: در حوزه عمرانی زندان‌های استان کرمان طی سال گذشته ادامه عملیات اجرایی اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی کرمان، ادامه عملیات اجرایی بازداشتگاه شهرستان رودبار جنوب، احداث سالن حرفه آموزی زندان کرمان، احداث سالن پیش ملاقات زندان بم و احداث سالن پیش ملاقات زندان منوجان انجام شده است.

امیری به آغاز عملیات عمرانی احداث زندان جدید جیرفت نیز اشاره و بیان کرد: راه اندازی اقامتگاه موقت در شهرستان‌های سیرجان-جیرفت-بم-رفسنجان و بهسازی زندان‌های استان نیز در سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تربیتی استان اظهارداشت: بخشی از خدمات حمایتی ارائه شده به زندانیان و خانواده‌های آن‌ها درایام کرونا، اهدای کارت هدیه مجموعا به مبلغ ۹ میلیارد و ۴۶۸ میلیون ریال بین ۳ هزار و ۷۲۵ خانوار، توزیع ۴ هزار و ۳۱ سبد کالا با کمک خیرین بین خانواده‌های نیازمندو توزیع ۲ هزار و ۸۸۹ بسته بهداشتی بین خانواده مددجویان ونیزکمک یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریالی مددکاران به ۹۰۲ خانواده نیازمند زندانی بود.

او ازپرداخت کارت هدیه ۳ میلیون ریالی بین زندانیان آزاد شده به تعداد ۱۰۰ نفر نیز خبر داد.

همچنین با همت انجمن‌های حمایت استان نیز جهت تامین بخشی از معاش خانواده‌ها و کاستن از مشکلات اقتصادی آنان در مجموع خدماتی، چون توزیع ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به حساب نیازمندان تحت پوشش انجمن ها، توزیع هزار و ۵۴۱ سبد کالا به خانواد‌های تحت پوشش، توزیعهزار و ۷۳۵ بسته بهداشتی شامل ماسک، دستکش یک بار مصرف و مواد شوینده و ضدعفونی انجام شده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار