فعالان حقوق بشر فرانسه ضمن ارائه دادخواستی به دادگاه، از آغاز تحقیقات قضایی درباره ولیعهد ابوظبی به دلیل شراکت در شکنجه و جنایات در یمن خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی صباح، فعالان حقوق بشر در فرانسه  محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، را متهم به جنایات جنگی در یمن کردند و با ارائه‌ی دادخواستی علیه او به دادگاه خواستار انجام تحقیقات قضایی درباره پرونده‌ی شکنجه در یمن شده‌اند.

در این دادخواست قضایی که در پاریس به جریان افتاده است، مواردِ ارتکابِ ائتلاف تحت حمایت عربستان سعودی در یمن «شکنجه‌گری، جنگ‌افروزی، کشتن زنان و کودکان و تحریم یمن که به دنبال آن قحطی و گرسنگی گسترده در این کشور فراگیر شده» ذکر شده است. در این موارد «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی، جانشین فرماندهی نیرو‌های مسلح امارات یا به عبارتی مسئول آن است.

تحقیقات اولیه از این شاهزاده ماه اکتبر (مهر) سال گذشته و پس از دو دیدار پیاپی از سوی او در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) در فرانسه آغاز شد.

محمد بن زاید آل نهیان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روابط نزدیکی دارد. او همچنین مدتی پیش برای دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به پاریس رفته بود.

البته رئیس جمهور فرانسه درباره این دیدار گفته بود که تنها به گفتگو و مذاکره در مورد ثبات در خاورمیانه، جنگ در یمن، ایران و موضوعاتی دیگر پرداخته‌اند و از ارائه جزئیات بیشتر این ملاقات امنتاع کرد.

امارات در جنگ یمن و به عربستان سعودی پیوسته و همکارای بالایی برای انجام شکنجه و تجاوز در این جنگ انجام می‌دهد. همچنین این جنگ و خونریزی و ائتلاف میان این دو، از سوی غرب بسیار مورد استقبال قرار گرفته و حمایت می‎‌شود.

حدود دو هفته پیش روزنامه‌ انگلیسی گاردین در گزارشی به نقض حقوق بشر در مراکز بازداشت و زندان‌های غیررسمی در یمن پرداخت و از شدت بالای این موارد صحبت کرد. این مراکز تحت نظارت اماراتی‌ها و یا نیرو‌های یمنی هم‌سو با امارات هستند.

این گزارش را سازمان یمنی «شهروندی» (المواطنه) تهیه کرده بود و در آن از روند بازداشت‌ها و قتل‌های غیرقانونی در بیش از پنج سال گذشته در یمن خبر داده و گفته بود این فرایند روز به روز بیشتر و فجیع‌تر می‌شود.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، از شروع دخالت‌های نیرو‌های تحت حمایت عربستان قریب به ۱۰ هزار نفر در یمن کشته و ۱۴ میلیون نفر نیز آواره جنگی شده‌اند. همچنین تعداد بالایی از افراد در این کشور در معرض سوءتغذیه و گرسنگی قرار دارند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار