تست آنتی بادی کرونا چیست؟

رئیس امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد تست آنتی بادی کرونا و سوالات مردم نکاتی را مطرح کرد.

تست آنتی بادی کرونا چیست؟به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، احمد انجم شعاع رئیس امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تشخیص قطعی و استاندارد ویروس کرونا تنها با استفاده از تست مولکولی به روش PCR امکان پذیر است که بر روی نمونه‌های گرفته شده از مخاط حلق انجام می‌شود که در بهترین شرایط ۷۰ درصدو موارد بیماری را تشخیص می‌دهد این تست در حال حاضر در سه آزمایشگاه دولتی شهرستان کرمان و تعدادی از شهرستان‌های تابعه انجام می‌شود که البته تابع ضوابط خاص خود است.

او افزود: اخیرا کیت تشخیص آنتی بادی‌های ضد ویروس کرونا (IgG و IgM) و تحت عنوان تست‌های سرولوژیک در اختیار قرار گرفته که سطح آنتی بادی‌های ضد ویروسی را در خون بیماران اندازه می‌گیرد که به وسیله برخی از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی انجام می‌شود.

انجم شعاع بیان داشت: با توجه به ماهیت این تست‌ها از یک طرف و پایین بودن نسبی میزان حساسیت و اختصاصیت آن‌ها به هیچ عنوان ارزش تشخیصی جهت تشخیص موارد جدید بیماری را به تنهایی ندارند، زیرا موارد مثبت کاذب و منفی کاذب آن‌ها بالا است و فقط می‌توانند تا حدودی امکان مواجهه قبلی بیماری را به ویروس مطرح کنند.

او تصریح کرد: به همین دلیل مهم‌ترین کاربرد این تست‌ها در مطالعات جمعیتی است جایی که درصدی از افراد جامعه صرفا جهت ارزیابی سطح ایمنی و مواجهه قبلی با بیماری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

متخصص ژنتیک پزشکی گفت: آنچه مسلم است، با ویروسی جدید مواجه هستیم که عملکرد آن در سطح بر انگیختگی سیستم ایمنی افراد ناشناخته است و اینکه چه سطحی از آنتی بادی نشان دهنده ابتلای قطعی فرد به ویروس کروناست و باعث ایمنی دراز مدت به ابتلا مجدد می‌شود نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

او بیان داشت: بنابراین تاکید می‌کنم با توجه به محدودیت‌های ذاتی این تست و ناشناخته‌های مربوط به ویروس درخواست تست بالینی به وسیله پزشک متخصص و با در نظر گرفتن شرح حال بیمار، علائم بالینی و نتایج تست‌های دیگر انجام و تفسیر آن با دقت و وسواس انجام شود، در غیر این صورت انجام این تست نه تنها کمک کننده نیست بلکه باعث سردرگمی و نگرانی مضاعف بیمار و تحمیل هزینه و بار کاری بر سیستم بهداشتی و درمانی خواهد شد.

انجم شعاع تصریح کرد: انجام این تست نیاز به تجهیزات خاص ندارد و تعرفه آن حدود ۳۰۰ هزار ریال است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار