معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : ویروس کرونا در دمای پایین و فریز شده پایدار است بنابراین بهداشت و ایمنی مواد غذایی می‌تواند از انتقال آن از طریق غذا پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   افشین دلشاد  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی  گفت : با نگهداری غذا در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد و یا دمای بیشتر از ۶۰ درجه سانتی گراد رشد میکروارگانیسم‌ها کاهش یافته یا متوقف می‌شود.

او  ادامه داد: ویروس کرونا در شرایط انجماد بسیار پایدار است و در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد تا دو سال می‌تواند زنده بماند.

دلشاد با بیان اینکه ویروس کرونا در دو نوع سارس (SARS) و مرس (MERS) براساس میزان دما، رطوبت و نور، ماندگاری متفاوتی دارند، گفت: در دمای یخچال که ۴ درجه سانتی گراد است، ویروس کرونا می‌تواند تا ۷۲ ساعت زنده بماند.


بیشتر بخوانید


دلشاد تاکید کرد : غذای پخته را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری نکنید و غذای پخته و فساد پذیر را بلافاصله ترجیحا تا کمتر از ۵ درجه سانتیگراد، سرد کنید همچنین غذا را به مدت طولانی حتی درون یخچال نگهداری نکنید و باقیمانده غذا نباید بیش از ۳ روز در یخچال باقی بماند و بیش از یکبار مجددا گرم شود.

او افزود :  در شستشوی دست ها، ظروف و تجهیزات مورد استفاده برای پختن و خوردن غذا و شستشوی میوه و سبزی‌ها و تهیه نوشیدنی و یخ باید از آب سالم استفاده شود و در صورتی که آب مورد استفاده سالم نباشد از روش‌های سالم سازی آب مانند جوشاندن یا افزودن ۳-۵ قطره کلر به ازاء هر یک لیتر آب استفاده کنید.

انتهای پیام/ه 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.