دبیر انجمن خرما استان کرمان گفت:سال قبل ۴۵ میلیون دلار خسارت به علت خشکیدگی به محصول خرمای کشور وارد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مقداد تکلوزاده دبیر انجمن خرما کرمان گفت: استان کرمان رتبه اول تولید خرما کشور است، اما تولید برخی اقلام خرما در استان کرمان صرفه اقتصادی ندارد و باید با اقلام مقرون به صرفه جایگزین شوند.

او افزود: اصلاح روش کشت باید به شکل جدی در حوزه خرما هم به کار گرفته شود.

تکلوزاده با بیان اینکه با تلاش فعالان اقتصادی درحوزه کشاورزی تولید به سمت گلخانه هیدروپونیک وهوشمند رفته است اظهارکرد: کشاورزان باید برای استفاده ازروش‌های جدید درباغات خرما، تشویق شوند.

او با بیان اینکه برخی ازعرصه‌های باغات خرما در محیط شهری واقع شده وتولید خاصی ندارد گفت: بعضا مردم درحال تغییر کاربری این باغات هستند چرا که انگیزه‌ای برای ادامه تولید خرما ندارند.

دبیر انجمن خرما استان کرمان اظهار کرد:باید تسهیلات طولانی مدت بدون بهره برای احیا باغات در نظرگرفته شود چرا که برخی باغات ذکر شده از بهره برداری خارج شده اند درنتیجه باید درختان خرمای غیر مثمر را از عرصه تولید خارج و زمین‌ها برای دیگر کشت‌ها اختصاص داده شود.

تکلو زاده بیان کرد: نبود نقدینگی از دیگر مشکلات تجار وفعالان حوزه کشاورزی وبه ویژه خرما است، صندوق حمایت داریم، اما در صورتی کارساز وموفق است که دولت سهم خودش را بیشتر کند تا صندوق توانمند شود تا بتواند تقاضا‌ها را پاسخ دهد.

او تصریح کرد:حتی امکان  ۵ درصد از اعتبارات تملیکی استان به این مسئله اختصاص یابد.

دبیرانجمن خرما کرمان با اشاره به اینکه ایده راه اندازی صندوق خرما دو سال قبل از همایشی در بوشهرکلید خورد، گفت: متاسفانه به دلیل آنکه وزارت جهاد باید منابعی را به این امر اختصاص می‌داد وانجام نشد، راه اندازی این صندوق عملا به جایی نرسید.

تکلوزاده از رفتار صندوق حمایت ازمحصولات کشاورزی نیز انتقاد کرد وافزود: برخلاف افزایش قیمت و بالا رفتن تورم، اما تعهدات بیمه هیچ افزایشی نداشته است درنتیجه سال به سال میزان استقبال کشاورز ازبیمه کمتر شده  که پیشنهاد می شود اعتبار صندوق بیمه کشاورزی را بیشتر کنیم تاکشاورزان رغبت به بیمه محصول داشته باشند.

او با بیان اینکه در آمد اغلب خانواده‌های خرما دار متوسط ۶۰۰ هزارتومان از محل تولید خرما است، تاکید کرد: اگرهر اصله خرما حداکثر ۹۴۰۰ تومان توسط کشاورز بیمه شود درنهایت ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای خسارت درخت توسط بیمه پرداخت می‌شود.

تکلو زاده گفت:میزان درآمد خانوار در بدترین حالت ۶۰۰ هزارتومان و نهایت یک میلیون تومان است، اما خسارت بالایی به برخی کشاورزان تحمیل می‌شود که اغلب خسارت متناسب با آن پرداخت نمی‌شود، به گونه‌ای که سال قبل ۴۵ میلیون دلارخسارت خشکیدگی به خرما کشور وارد شد.

او تصریح کرد: از دیگر نگرانی‌های ما محاسبه خسارت‌ها به شکل منطقه‌ای است به گونه‌ای که کشاورزی که ۹۰ درصد محصول خرمای وی آسیب دیده با کشاورزی که ۱۰ درصد آسیب دیده یکسان خسارت پرداخت می‌شود که عادلانه نیست.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
نان سنگک هم بدرد میخوره
آخرین اخبار