داد و ستد از نظر اسلام دارای آداب و احکامی است که دانستن آن‌ها لازم و ضروری است؛ در غیر اینصورت منجر به لغزش در دام ربا و حرام خواری می‌شود.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، پروردگار در آموزه‌های قرآنی  برای انسان، کار و تلاش را مقرر داشته است، خوشبختانه اخلاق داد و ستد در فقه اسلامی جایگاه شایسته دارد و پیوستگی میان اخلاق و اقتصاد را در این حوزه به سهولت می توان در احکام اسلامی یافت.

در نشر اطاعات اقتصادی بخیل نباشیم+فیلم
مساله خرید و فروش همچون سایر فعالیت‌ها باید در محدودۀ مقررات اسلام باشد. از این رو رعایت اخلاق و یادگیری احکام خرید و فروش، پیش شرط داد و ستد صحیح و درست است. اسلام مالکیت خصوصی و فردی را که ریشه و زیربنای اصلی آن کار است را محترم شمرده و اساس مالکیت در اسلام همان احترام به حقوق فرد و حفظ انگیزۀ وی بر تلاش و کوشش آزادانه است.

حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: «زکات بدهید»؛ زکات در اینجا فقط مسائل مالی نیست بلکه در هر موضوعی حتی در باب علم و دانش می‌توان دیگران را یاری کرد اگر این کمک را به دیگران نکنیم انسان بخیلی هستیم، رسول خدا (ص) در روایتی می‌فرمایند: «إنّما البَخیلُ حَقُّ البَخیلِ الّذی یَمنعُ الزَّکاةَ المَفروضةَ فی مالِهِ، و یَمنعُ البائِنَةَ فی قومِهِ، و هُو فیما سِوى ذلکَ یُبَذِّرُ»؛ بخیل واقعى کسى است که از پرداخت زکات واجب مال خود سرپیچد و از بخشش به قوم و خویشان خود دریغ ورزد و در غیر این موارد اسراف و ولخرجى کند.

یکی از مصداق‌های انسان بخیل کسی است که اطلاعات کسب و کار و سود و زیان را در اختیار دیگران قرار نمی دهد و زکات دانش اقتصادی خود را پرداخت نمی کند. شما می‌توانید فیلم توضیحات حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی در این زمینه را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:


انتهای پیام/

برچسب ها: بخیل ، داد و ستد ، زکات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار