داد و ستد از نظر اسلام دارای آداب و احکامی خاص است؛ اما برخی امور مانع کسب و کار اقتصادی سالم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در آموزه‌های قرآنی، پروردگار برای انسان کار و تلاش را مقرر داشته است.

خوشبختانه اخلاق داد و ستد در فقه اسلامی جایگاهی شایسته دارد و پیوستگی میان اخلاق و اقتصاد را در این حوزه به سهولت می‌توان در احکام اسلامی یافت.

حرص و طمع؛مانع رونق در کسب و کار+فیلم

مسئله خرید و فروش همچون سایر فعالیت‌ها باید در محدوده مقررات اسلامی باشد. از این رو  رعایت اخلاق و یادگیری احکام خرید و فروش، پیش شرط داد و ستد صحیح و درست است.

اسلام مالکیت خصوصی و فردی را که ریشه و زیربنای اصلی آن کار است، محترم شمرده و اساس مالکیت در اسلام احترام به حقوق فرد و حفظ انگیزه وی برای تلاش و کوشش آزادانه است.

حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: یکی از موانع کسب و کار سالم حرص و طمع است؛ حرص و طمع ورزی از دیدگاه دین اسلام دو خصیصه ناپسند و حالت نفسانیه قبیح و ضد ارزش‎های دینی است. در روایات اسلامی این دو صفت ناپسند به سختی مذمت و عواقب خطرناک و زیان بار آن بیان شده است. در روایتی رسول خدا (ص) فرمودند: «یشیب ابن آدم و یشبّ فیه خصلتان: الحرص و طول الامل؛ فرزند آدم در حالی که به تدریج پیر می‌شود، دو صفت در او جوان می‌شود، یکی حرص و دیگری آرزوی طولانی».

در نتیجه باید توجه داشت که در مسئله کسب و کار بسیار زیبنده است انسان دندان طمع و حرص را بکشد و در نتیجه و سود کار طمع نکند.

شما می‌توانید فیلم کامل توضیحات حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی در این زمینه را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۳۶ ۲۵ تير ۱۳۹۹
درود و خداقوت احسنت بر شما سید سادات بزرگوار .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۵:۵۴ ۲۵ تير ۱۳۹۹
موانع اصلی مدیران فاسد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۵ تير ۱۳۹۹
موانع اصلی سرپرست های قسمت های مربوطه است که مثلا من رفتنم وام خود اشتغالی بگیرم یارو سرشو از گوشی بلند نمیکرد که بهم نگاه کنه جوابمو بده انقد غرق در اینستاگرام بود منم موندم با مدرک فنی بدست و وامی که بهم ندادن تا مغازه باز کنم تو محلمون یه خدمتی به مردم محلمون کنیم
France
george floyd
۱۲:۵۸ ۲۵ تير ۱۳۹۹
مانع اصلی یکیش مسئولین که از صد تا دزد و خاین بدتر هستند و با مانع گذاشتن در کارهای اشتغال زا دارن زحمت داعش و صهیونیسم رو کم میکنند


نقش ستون ۵ رو ایفا میکنند
آخرین اخبار